Les cinc claus de l’Euro7/VII

A partir del 2035, els fabricants de vehicles ja no en podran vendre de combustió. Abans però, s’hauran d’adaptar a la darrera normativa d’emissions que emeten cotxes, furgonetes i camions. És l’Euro7/VII que, tot i que encara és una proposta que ha d’aprovar-se al Parlament i al Consell Europeu, en un percentatge molt alt, serà la que entrarà en vigor el 2025 per vehicles lleugers i furgonetes, i el 2027 per a la resta.

Però quines novetats incorpora aquesta nova normativa? Hem parlat amb l’enginyer industrial Eduard Fernández per sortir de dubtes.

1. Els objectius

La normativa preveu reduir les emissions contaminants en un:

  • 35% d'òxids de nitrogen per a vehicles lleugers
  • 56%  d'òxids de nitrogen per a vehicles pesants
  • 13% de partícules sòlides per a vehicles lleugers
  • 39% de partícules sòlides per a vehicles pesants

2. Proves més realistes

Fins ara les proves que passaven els vehicles no eren prou realistes a la conducció del mateix vehicle i havien estat un inconvenient. Euro7/VII s’adapta i canvia per apropar els assajos a l’ús habitual del cotxe, la furgoneta o el camió. Fernández explica que s’incrementarà el rigor de les proves per a “la durabilitat del vehicle”.

3. Neutralitat tecnològica

Les quantitats de contaminants que podia emetre un vehicle depenien també, del tipus de vehicle (dièsel o gasolina). Amb l’Euro7/VII, el màxim és per quantitats independentment, del motor.

4. Nous criteris

A banda de les emissions per combustió, Euro7/VII valora l’emissió de microplàstics dels pneumàtics, d’una banda, i les emissions de les partícules de les pastilles de fre, de l’altra. És la primera vegada que es tindrà en compte aquest tipus de contaminants.

5. Les bateries també compten

També per primera vegada es comença a tenir en compte la durabilitat de les bateries elèctriques pels vehicles híbrids i elèctrics, com una emissió no directa. “L’estalvi d’emissions pel vehicle elèctric minva si no es pot fer servir la bateria perquè perd autonomia”, detalla Fernández.

Canvis, conseqüències i beneficis

L’estudi d’impacte econòmic que recull la Comissió Europea estableix que de cara al consumidor, el preu dels vehicles lleugers s’incrementaran entre 90 i 150 euros quan s’incorporin aquestes especificacions. En el cas dels camions i autobusos, l’augment de preu pot ser de fins a 2.600 o 2.700 euros. Els fabricants però, s’hauran d’adaptar igual que ho han fet amb les sis versions anteriors que han entrat en vigor els últims 30 anys, des que el 1992 va implementar-se l’Euro1. Per tant, cada nova normativa ha estat una mitjana de cinc anys.

I el cost benefici d’aquesta aplicació?

La Comissió Europa considera que l’aplicació de la nova normativa suposarà cinc vegades el benefici del cost d’implementació. Ho calcula, principalment, amb la reducció de la despesa sanitària i les morts prematures. De fet, es calcula que el 2018, de les 300.000 morts prematures a Europa que s’atribueixen al transport, 70.000 són per contaminació.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.