Les exportacions es mantenen malgrat la pandèmia
Les empreses industrials d'Amec – la comunitat d'empreses industrials internacionalitzades - han mantingut les exportacions el 2020, respecte 2019, amb una variació positiva del 0,35 %. Així ho reflecteix l'informe anual Conjuntura 2020 i Perspectives 2021 que l'organització ha presentat aquest dijous.
En comparació a la crisi del 2009, quan les exportacions va ser del 14,5 %, l'impacte negatiu de la pandèmia ha estat molt menor i de fet, quatre de cada deu empreses d'Amec reconeixen haver incrementat les seves exportacions respecte el 2019. Pel director Joan Tristany, les empreses han sabut reaccionar ''de forma molt ràpida''. Entre altres aspectes, considera que les pesrones que estan al capdavant d'aquestes empreses ja han viscut la gestió de l'anterior crisi i compten amb una experiència que els ha permès ''no dubtar en el moment d'actuar aplicant tot el seu coneixement''.
La caiguda de l'activitat però, s'ha reflectit en bona part de les empreses. Un 67,3 % ha reduït les vendes i la facturació total s'ha reduït un 1,27 %, cosa que s'ha traduït en una situació de pèrdues per al 17 % de les companyies. És un comportament millor que el del conjunt de la indústria. Per Tristany ''el grau d'internacionalització i innovació de les empreses d'Amec han permès que fossin ''més resilients'' davant la crisi.
Mercats i implantacions
França, igual que l'any 2019, és el primer mercat de les empreses industrials catalanes, seguit d'Alemanya que, el 2020, desplaça els Estats Units a la tercera posició. El canvi més significatiu d'aquestes exportacions és el posicionament d'Egipte en novè lloc. Mèxic baixa posicions fins a l'11è lloc, tot i que es manté com a primera destinació de Llatinoamèrica. El 2020, 24 empreses van establir 34 noves implantacions, principalment a Mèxic, Xina i els Estats Units.
Bones previsions pel 2021
Les empreses que conformen Amec sumen 40.000 llocs de treball, un 1 % més que l'any anterior. De cara al 2021, un 40,5 % de les empreses industrials internacionalitzades preveu incrementar el nombre de treballadors i només prop d'un 7 % creu que el disminuirà .
I és que les previsions de les empreses per aquest 2021 és augmentar les exportacions un 9,3 %. Set de cada deu empreses preveu fer créixer les exportacions. Així, es generen unes previsions similars a les que hi havia just abans de la pandèmia. Les empreses doncs, preveuen un escenari de ''ràpid retorn'' a la normalitat, més que un repunt pronunciat com el que es va donar després de la crisi financera.
''La indústria i el mercat exterior serà de nou clau el 2021'', diu Tristany. Recalca que la indústria és un sector ''resilient'' que assegura llocs de treball de qualitat, i demana garantir ''un entorn favorable'' perquè es desenvolupi la seva activitat i pugui competir en igualtat de condicions en els mercats internacionals.
Pel que fa als mercats d'interès, l'Índia i la Xina escalen posicions i es confirma, així, l'augment del protagonisme de les destinacins asiàtiques. D'altra banda, disminueix l'interès respecte Itàlia i el Regne Unit que, malgrat el Brexit, continua sent un mercat important.
Les amenaces del futur
La possibilitat que sorgeixin noves pandèmies o rebrots de la COVID-19, juntament amb la possibilitat d'un escenari d'inestabilitat política i econòmica són els principals riscos que les empreses perceben per desenvolupar la seva activitat els propers anys. Les pandèmies han desplaçat altres amenaces més ''tradicionals'' com ho són la inestabilitat econòmica i política o l'augment de mesures proteccionistes que havien estat més importants els darrers anys. El risc de les tensions comercials entre potències sembla que ha perdut pes després del canvi en la presidència dels Estats Units.
Per gestionar aquests riscos les empreses aposten per diversificar els proveïdors i digitalitzar el servei tècnic. De fet, més de la meitat de les empreses han optat per aquesta diversificació i una de cada cinc, a més, també ha optat per la diversificació geogràfica de la producció. La digitalització és la segona prioritat del 2021 per al 41,4 % de les empreses, després del desenvolupament de nous productes (68,5 %).