Les solucions per a una aviació amb impacte ambiental zero

Implementar unes turbines a l’avió per transformar les emissions nocives d’òxids de nitrogen en molècules d’aigua o canviar els motors i el combustible per evitar l’expulsió de CO2. Aquestes són algunes de les solucions que ha proposat Steven Barrett, professor d’aeronàutica i astronàutica al Massachusetts Institute of Technology, a la jornada Towards zero environmental impact aviation d’Enginyers Industrials de Catalunya. La presentació organitzada per la Comissió de Mobilitat també ha comptat amb la presència de Manuel Martínez Sánchez, professor emèrit del MIT, Jordi Pons, professor de la UPC, i Lluís Puerto, president de la comissió. 

El transport aeri representa un 4% de les emissions de CO2 a l’atmosfera a la UE, i el transport en conjunt és responsable d’un 27%. Tanmateix, l’aviació presenta unes condicions úniques com l’altitud que provoquen que aquestes emissions tinguin un gran impacte en el medi ambient. A més, el CO2 només és un dels tres grans problemes que comporta el transport aeri. Així doncs, Barrett ha explicat que l’expulsió d’òxids de nitrogen perjudiquen la qualitat de l’aire amb un conseqüent impacte negatiu a la salut de les persones i la formació d’esteles de condensació que també tenen importància en l’escalfament del planeta.

La descarbonització dels avions

El 71% de les substàncies que expulsen els avions és CO2, així doncs, és una de les qüestions que més s’han abordat per la futura aviació. Com en el cas d’altres formes de transport com els cotxes, les primeres mesures s’han centrat a millorar els motors perquè siguin més eficients i emetin menys quantitat de diòxid de carboni. Tanmateix, aquestes solucions no podran reduir mai les emissions a zero, ha comentat Barrett. Així mateix, el professor del MIT ha reflexionat que els canvis i millores de motor són molt lentes, ja que per substituir totes les flotes es necessitarien entre 30 i 40 anys.

Si no són viables els canvis de motors, una altra opció és apostar per un combustible diferent. L’ús de biocombustibles reduiria les emissions de CO2 globals, però tampoc les eliminaria completament i s’afegirien altres dificultats com la producció i el transport de grans quantitats d’aquest tipus de combustible, ha explicat Barrett. Un altre procediment que no produeix carboni és l’energia de l’hidrogen. En aquest cas, els problemes associats a l’ús de l’hidrogen en l’aviació seria el pes que comporta aquest motor i la seva maquinària.

D’altra banda, Barrett ha comentat que s’hauria de tenir en compte la tecnologia de captació de CO2 de l’atmosfera. Tals processos utilitzen l’energia elèctrica per eliminar els excessos de diòxid de carboni en l’aire.

El problema de les esteles

Les esteles de condensació es formen quan el vapor d’aigua i altres gasos s’emeten de l’avió en zones de l’atmosfera més fredes i humides. Tals formacions tenen un impacte ambiental similar a les emissions de CO2, tot i ser molt menors, segons ha explicat Barrett. Aquesta mena de núvols amb cristalls de condensació absorbeixen la calor provocant un augment de la temperatura i alterant les condicions naturals.

Per aquest motiu, Barrett proposa que mitjançant imatges de satèl·lits els plans de vol evitin les zones on es formen les esteles. Així, canviant la trajectòria dels avions i les seves altituds es podria reduir l’impacte de les esteles de condensació. Tot i això, aquesta solució també comportaria una major despesa energètica.

L’eliminació dels òxids de nitrogen

Els nous dissenys i motors han reduït les emissions de CO2, però no les dels òxids de nitrogen. És per això que Barret ha plantejat un nou model per evitar l’expulsió d’aquestes substàncies. La idea del professor del MIT és instal·lar unes turbines als mateixos avions perquè captin les emissions i les transformi en molècules d’aigua i nitrogen abans d’expulsar-les. La idea de Barrett encara no està provada i encara hi ha dubtes sobre com aquest mecanisme podria afectar els motors de l’avió o si podrien sorgir problemes per sobreescalfar l’aeronau.

Tot i això, el transport aeri és un factor clau en les economies dels països que els ha permès comercialitzar i promocionar sectors com el turístic. De la mateixa manera, l’aviació ha afavorit l’apropament entre diferents cultures i conèixer més el món. Per tant, segons Barrett, és lògic que no es vulguin eliminar els avions, sinó gestionar-los correctament perquè tinguin un impacte zero en el medi ambient.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.