L’impacte a Catalunya dels resultats provisionals del FERRMED Study

Com a continuació de l’article als Fulls d’Enginyeria, cal dir que el “FERRMED Study of Traffic and Modal Shift Optimisation in the EU”, avança. Esperem acabar-lo a l’estiu d’aquest any i fer-ne la presentació en una FERRMED Conference a Brussel·les el mes de novembre.

És un estudi d’una gran envergadura en el que hi treballem més de 20 experts d’arreu d’Europa (enginyers industrials, enginyers de camins, canals i ports, economistes, geògrafs, ...) i estudiants de diverses universitats. Per ordre alfabètic, els noms dels experts són: Valentí Ambròs, Joan Amorós, Sven Andersen, Lluís Bassas, Pierre Borgoltz, Ramon Català, Arnau Ferrer, Jordi Giner, Eduard Gràcia, Clàudia Jiménez, Efrain Larrea, Henry Maillard, Adriana Martínez, Olaf Meyer-Rühle, José María Ojea, Pere Padrosa, Josep Reyner, Francesc Robusté, Josep Maria Rovira, Lanfranco Senn, Joan-Josep Vallvé, Edwin Van Hassel i Thierry Vanelslander.

És un estudi que abasta tota la Unió Europea, i pretén assenyalar com aconseguir els objectius del “Green Deal” en matèria del transport terrestre de mercaderies. Es tracta d’invertir on realment es concentra el tràfic (65%) de l’European Transport Network definit per la CE.

mapa

Malgrat que les xifres no són pas encara definitives, a grans trets, cal invertir prioritàriament sobre una xarxa ferroviària d’uns 18.000 kms i addicionalment sobre uns 8.000 kms més en segona prioritat (respecte a una xarxa global d’uns 70.000 kms) (veure Figura 1). El Corredor Mediterrani i el de la Vall de l’Ebre es troben dins d’aquesta xarxa prioritària.

És un estudi detallat que identifica les accions que cal fer a l’esmentada xarxa prioritària de la UE. D’acord amb els objectius del Llibre Blanc del Transport, la quota del ferrocarril pel 2030 al “Core Network” ha de ser del 30% per a distàncies superiors als 300 kms.

A tall d’exemple, especifiquem què cal fer a Catalunya en dues fites diferents: 2025/2027 i 2030/2033.

Noves terminals +FIRRST[1]

2025/2027

  • Nova terminal al sud de Vilamalla amb 3 vies apta per a trens de 1.500m de longitud
  • Ampliació de l’actual terminal de Granollers amb 6 vies de 1.500m.
  • Ampliació de la terminal de Castellbisbal fins a 2 vies més, de 750m.
  • Nova terminal a l’antiga llera del Llobregat amb 8 vies de 1.500 m de longitud,
  • Ampliació terminal de Constantí amb 5 vies actuals + 1 +FIRRST (6 vies) de 750 m.
  • Nova terminal a Montblanc. 2 vies de 750 m.
  • Nova terminal mini a L’Aldea. 1 via de 750 m.
  • Nova terminal a LOGIS Penedès. 2 vies de 750 m.
  • Nova terminal a Raïmat ó bé a Torreblanca. 7 vies de 750 m.

2030/2033

  • Nova terminal “mini” a Celrà amb una via de 750 m.
  • Nova terminal prop de l’aeroport de Girona amb 4 vies de 1.500 m.
  • Nova terminal entre La Florida i Ripollet. 7 vies de 1.500 m.
  • Nova terminal entre Manlleu i Vic. 1 via de 750 m.
  • Nova terminal a Igualada. 3 vies 750 m.
  • Nova terminal a Manresa. 2 vies 750 m.
  • Nova terminal entre Valls i Nulles. 2 vies de 750 m.
  • Ampliació terminal de La Boella. 2 vies més de 750 m.
  • Nova terminal entre Bellpuig i Vilagrassa. 5 vies de 750 m.
  • Nova terminal entre Juneda i Les Borges Blanques. 2 vies de 750 m.                                              
firrst

Actuació a les línies ferroviàries

2025/2027

  • Ample UIC en una via secció Figueres – Portbou
  • Nou accés al Port de Barcelona per l’antiga llera del Llobregat amb ample UIC i ibèric.
  • Recuperar l’antiga línia Constantí – Roda de Berà (UIC)
  • Nova connexió ferroviària a l’Aeroport d’El Prat de forma passant i connexió amb la línia d’alta velocitat en ambdues direccions (UIC).
  • Canvi ample (UIC) línies Tarragona/Tortosa – Castelló i Saragossa – Lleida - Tarragona
  • Nou by-pass a Martorell, des de SEAT fins a Castellbisbal amb ample UIC i ibèric.
  • Connexió LAV – línia convencional a Altafulla
  • Implantació arreu del sistema ERTMS i gàlibs de càrrega P-400.

2030/2033

  • Conversió a ample UIC de totes les línies ferroviàries de Catalunya excepte la de Saragossa a Reus via Casp (ample ibèric) i Tarragona – Vilafranca – Castellbisbal (doble ample UIC i ibèric).
  • Nova línia amb ample UIC entre Sant Celoni i Mollet del Vallès.
  • Afegir una via addicional fins a Ripoll a la línia Barcelona – Puigcerdà i connectar-la al Sud de Granollers amb la línia de Portbou.
  • Nova via addicional per a mercaderies en ample UIC entre Martorell i Sant Vicenç.
  • Recuperar l’antiga línia Tortosa – Ulldecona (UIC)
  • Nova línia entre Cervera i Martorell passant per Igualada (UIC), i connectar-la amb el by-pass de Martorell i Castellbisbal.
  • Nova LAV entre Tarragona i València

El sistema +FIRRST és un sistema revolucionari d’integració carretera-ferrocarril, on el ferrocarril es posa a disposició la carretera amb terminals específiques amb vies “FAST”, on el tren només para uns pocs minuts per a carregar o descarregar tràilers o contenidors, i d’altres vies per a trens complets. És la única forma d’assolir la quota del 30%, per part del ferrocarril. Les terminals assenyalades són clau per abastar aquest objectiu. (vegeu Figura 2).

Pel que fa a les línies, cal remarcar el canvi d’ample (UIC 1435 mm) de tota la xarxa ferroviària, excepte la línia Saragossa – Casp – Reus i les línies Reus – Tarragona – Martorell – Port de Barcelona, que disposarien de doble ample (3r carril) per facilitar les connexions dels Ports amb la resta de la Península. També cal destacar la connexió dels tres aeroports, Girona – El Prat – Reus amb alta velocitat, així com la nova línia Cervera – Igualada – Martorell (per segregar els tràfics Vall de l’Ebre - Corredor Mediterrani) i el desdoblament de les línies als voltants de Barcelona i Tarragona (per evitar barrejar rodalies i mercaderies).

Tot plegat, encara es troba pendent de la pertinent anàlisi socioeconòmica i mediambiental, que esperem serà altament favorable. Abans de final d’any us en facilitarem els resultats.

 

[1] FERRMED Fast, Flexible Integrated unaccompanied Rail-Road System of Transport

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.