“L'internet de les coses és fonamental en el desenvolupament de les xarxes de càrrega del vehicle elèctric i n’és una de les bases del funcionament”

Entrevistem a Luis Thomas, Enginyer industrial i responsable d’Infraestrucura de Càrrega de Vehicle Elèctric d’ABB. Assenyala que vivim moments de grans avenços aplicats als vehicles autònoms, també en l’àmbit del transport públic. 

La tecnologia aporta noves i millors alternatives al tramvia per a la mobilitat sostenible. Hi està d’acord?

Totalment. Ara mateix hi ha altres alternatives com els autobusos elèctrics que aporten els mateixos beneficis que els tramvies i disminueixen els costos infraestructurals ja que no calen les catenàries i les vies. Fins i tot alguns autobusos articulats elèctrics d'alta capacitat disposen d’un nombre similar de places, com els que utilitzen el nostre sistema de càrrega ultrarràpida TUSI. A més, plataformes d'estandardització d'autobusos elèctrics com OPP Charge, de la qual ABB és membre fundador, permetran interoperabilitat entre els carregadors i els autobusos. Això dona llibertat als operadors a l’hora d’escollir els autobusos elèctrics i els carregadors.

Quins tipus de carregadors de vehicle elèctric existeixen?

Si parlem de vehicles elèctrics en general, jo faria distinció entre carregadors de càrrega en corrent altern (AC) i en corrent continu (DC). Aquests últims, en connectar-se directament a la bateria, permeten una càrrega més ràpida ja que no tenen la limitació del rectificador embarcat en el vehicle que si que necessiten els d’AC.

I pel que fa als autobusos?

En l'autobús elèctric remarco dues distincions: la primera, on es fa la càrrega. Hi ha la càrrega en dipòsit nocturna, que requereix una gran quantitat de bateries en l'autobús per aguantar tota la jornada i que afegeix pes i, per tant, en disminueix el rendiment. Per altra banda, existeix la càrrega durant el trajecte, que permet realitzar recàrregues durant la jornada. Això redueix la quantitat de bateries que ha de dur el vehicle, l’alleugereix i en millorant el rendiment.

Com es pot aplicar l’internet de les coses a la xarxa de vehicles elèctrics i autònoms?

L'internet de les coses és fonamental en el desenvolupament de les xarxes de càrrega del vehicle elèctric i n’és una de les bases del funcionament. ABB utilitza, des de fa anys, la interconnexió al núvol de manera que els clients finals, els operadors de les xarxes, els serveis tècnics (tant els nostres com els dels clients) poden veure en tot moment l'estat dels carregadors, gestionar-los, solucionar consultes, actualitzar programari, bolcar dades... de manera remota. Això minimitza els costos d'explotació i augmenta la disponibilitat dels carregadors.

Quins avantatges suposa aquesta tecnologia respecte als models actuals com el tramvia?

És especular, però ajudaria molt a solucionar problemes com el cansament, la mala visibilitat, les males condicions ambientals... Però, insisteixo, estem a les beceroles d'aquesta tecnologia i encara hi ha molt per fer.

Quin serà el rol del vehicle elèctric d’aquí a una dècada?

Veient la velocitat a la qual creixen les tecnologies implicades, sobretot les bateries elèctriques, és molt possible que d’aquí a deu anys els vehicles elèctrics estiguin en igualtat o fins i tot hagin superat els de combustió. Seran el mitjà de transport terrestre preponderant.

Com està el parc elèctric de Barcelona en relació amb altres ciutats?

Barcelona és una de les ciutats que estan més avançades en mobilitat elèctrica. Disposa d’una xarxa pública de carregadors ràpids, encara petita, però que va creixent dia a dia; projectes d'autobusos elèctrics, i fins i tot es detecta una massa crítica d'empreses vinculades a aquest sector que el fan bastant interessant.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.