#NoMoreMatildas, campanya per visibilitzar les científiques
Amb el lema i hastag #NoMoreMatildas, l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) ha engegat aquesta setmana una campanya per recuperar les figures de dones referents del món de la ciència i introduir-les als llibres de text per tal que despertin, amb les seves aportacions i descobertes, la vocació científica de les nenes.
La campanya utilitza el fenomen que es coneix com 'Efecte Matilda', en honor a Matilda Joslyn Gage, la primera activista que va denunciar que s'ignoraven sistemàticament les fites de científiques al llarg de la història, com ha passat amb Nettie Stevens, Lise Meitner, Marietta Blau o Rosalind Franklin, entre altres. El terme el va encunyar el 1993 la historiadora de la ciència Margaret W. Rossiter per identificar la situació social on les dones científiques reben menys reconeixement que el que els correpondria pel seu treball científic en termes objectius.
Així, la iniciativa vol aconseguir una major presència de científiques als llibres de text escolars, tant de Primària com de Secundària i Batxillerat i, alhora, reflexionar sobre què hagués passat si Einstein, Fleming o Schröndinger haguessin estat dones. A la pàgina web es poden descarregar tres contes, escrits per Noël Lang amb il·lustracions de Rodrigo García Llorca. Les periodistes i escriptores Ángeles Caso i Carme Chaparro, i la catedràtica de Química Inorgànica i president d'AMIT-Andalusia, Adela Muñoz Páez signen els pròlegs.
AMIT defensa que la falta de referents femenins té molt impacte en les aspiracions professionals de les nenes, i s'ha traduït en una presència menor en les carreres STEM. Per això, engega una campanya que se suma als programes, iniciatives i activitats que fan tant institucions per incentivar les noies a seguir aquestes trajectòries. En el seu manifest consideren ''poc intel·ligent'' que s'utilitzin només ''la meitat dels cervells'' que es tenen a disposició ''per fer front als reptes que planteja el futur''. Asseguren que el talent ''no té gènere'' i prescindir del que podrien desenvolupar nenes i adolescents que actualment no escullen una carrera científica per ''falta de miralls'' és una herència cultural que no s'ha de continuar donant.''No ens ho podem permetre'', diuen en el manifest d'AMIT.
La campanya està impulsada per l'AMIT amb el suport de l'Oficina del Parlament Europeu a Espanya. Està ideada per Gettingbetter Creative Studio, amb la col·laboració de Dos Passos Agencia Literaria y Comunicación, i amb la producció de Kamestudio.