Occitània, líder en l'aplicació d'hidrogen en transport multimodal

La regió d'Occitània a França s'ha convertit en un dels principals proveïdors d'energies renovables on destaca l'ús de l'hidrogen. Així ho ha explicat Jean Luc Maté a la jornada organitzada pel grup de treball d'Hidrogen de les Comissions de Canvi Climàtic i Economia Circular, Energia i Indústria Química d'Enginyers Industrials de Catalunya. Maté és soci de la STA (Societat de Tècnics d'Automoció) amb seu a Barcelona, ha acceptat compartir els seus coneixements sobre aquest tema com a antic responsable de Continental Automotive France i directiu de SIA, Societat dels Enginyers d'Automoció de França.

La regió d'Occitània és líder en l'aplicació d'hidrogen en transport multimodal. Aquesta s'ha convertit en un laboratori viu únic al món que prova innovadora mobilitat pesada avançada simultàniament per carretera, com els projectes liO Coaches H2 i Corridor H2 Occitanie, per ferrocarril amb la línia Toulouse-Montréjeau-Luchon, i a través del mar amb HyDrOMer, la construcció d'una draga híbrida H2/dièsel en col·laboració amb les drassanes LMG Marin i Piriou. La Regió d'Occitània és la primera regió francesa compromesa amb la descarbonització de la mobilitat pesada.

El projecte Corredor H2 entra en el marc del Pla Hidrogen Verd amb el suport del Banc Europeu d'Inversions, per un total de 40 milions d'euros, i la Comissió Europea, per un total de 14, 6 milions d'euros. L'objectiu és passar dels combustibles fòssils a l'hidrogen renovable en el transport de mercaderies de la UE, en particular les que transiten per Europa a l'eix Nord-Sud de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T) que uneix el Mar del Nord amb el Mar Mediterrani. El projecte liO Coaches H2 consisteix en el desplegament de 15 autocars adaptats en relació amb el projecte Corredor H2, on s'han destinat 110 milions d'euros d'inversió per a la descarbonització del transport amb camió de mercaderies i productes frescos a Europa. El projecte ha consistit en 2 llocs de producció d'hidrogen renovable, 7 estacions per proveir hidrogen, 40 camions i 62 unitats refrigerades per a camions.

França presenta una situació especialment favorable per al desenvolupament de l'hidrogen com a vector energètic, gràcies al desenvolupament de l'electricitat sense carboni de les centrals nuclears i a una acceleració de la instal·lació de producció d'energies renovables. La regió d'Occitània dona suport a l'hidrogen com a solució pel transport del futur ja siguin avions, trens, autocars i vehicles industrials lleugers.

El sector ha creat 12.500 llocs de treball i 275 empreses. Aquesta regió és líder per diferents raons, com el seu potencial de desenvolupament en turbina eòlica flotant en alta mar, on actualment disposa de 2 de les 4 granges pilot llançades a França. També per la generació de 2.827 GWh d'energia fotovoltaica per any, 10.172 GWh de producció hidroelèctrica anual i, a més, 3,809 GWh en producció d'energia eòlica anual. Així mateix disposa del forn solar més potent del món.

Occitània, líder en les inversions en hidrogen

L'estratègia regional ha consistit en un finançament adequat per al desplegament i l'execució. L'any 2016 es va a portar a terme un estudi regional del sector de l'hidrogen per part de l'agència de Desenvolupament Econòmic d'Occitània. El 2019 es va iniciar el llançament del pla de suport a Occitanie Green Hydrogen amb 150 Μ€ invertits per període 2020-2030. L'any 2020 es va centrar en el llançament de l'H2 Corridor Project d'Occitània.

L'any 2021 es va crear el Centre de Recerca i Innovació sobre Hidrogen a Occitània (RHyO), adscrit a la Universitat federal de Tolosa, amb l'objectiu d'impulsar, entre els anys 2021 i el 2024, més de 20 laboratoris i escoles de la regió i més 150 treballadors fixos implicats.

Segons Maté, el primer enllaç de la cadena de valor del sector de l'hidrogen per a la regió és la recerca i la innovació. Per aconseguir-ho, la regió compta amb un ric ecosistema format per laboratoris de renom internacional com el CEA Tech a Tolosa i Montpeller, IMT Mines d'Albi o Laplace a Tolosa.

Per donar cabuda a investigadors i industrials, l'any 2025 naixerà a Occitània l'Hydrogen TechnoCampus de Francazal, el centre europeu de recerca, proves i innovació més gran dedicat a l'hidrogen verd. Així mateix, per donar suport a la innovació i l'aparició de nous coneixements, la regió es posiciona en projectes innovadors, entre els quals destaca el de Genvia, empresa productora d'electrolitzadors de nova generació a Béziers, de la qual és l'accionista.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.