«Som el primer port espanyol en implementar un sistema de gestió de l'energia basat en la certificació ISO 50001»

Entrevistem a Carles Segura, director d'Instal·lacions i Medi Ambient del Port de Tarragona

Quins elements defineix un SmartPort? 
Un smart port és un port marítim que aprofita les tecnologies i la innovació per ser més competitiu i més eficient. De fet, per nosaltres el concepte d'smart port va molt lligat al concepte d'smart city. Des del nostre àmbit d’actuació tenim la voluntat de participar en la configuració de Tarragona com una ciutat intel·ligent, energèticament eficient i ambientalment sostenible, treballar conjuntament entre cap a un model de ciutat i port intel·ligent que incorpori coneixement, noves tecnologies i criteris d’eficiència energètica i sostenibilitat. 
 
Quina és l'estratègia seguida pel Port de Tarragona per assolir ser un SmartPort?
Tenim vàries línies de treball. En la que estic involucrat més directament és la relacionada amb l'eficiència energètica de les instal·lacions portuàries. En la línia de l'smart port incidim, doncs, en l'eficiència energètica, apliquem tecnologies en el control medi ambiental, en la seguretat i els accessos, i millorem el parc mòbil. Volem incentivar els operadors per a què la maquinària portuària i la seva logística operin dins d'aquest concepte smart.  
Així mateix, podem afirmar que les comunicacions al port són bones. Ara estem fet inversions en xarxes de fibra òptica a tota l’Autoritat Portuària, que estem aprofitant també per millorar la seguretat general del port amb càmeres, sensors, etc. L'any passat vàrem invertir en un centre de control i vigilància a l'edifici de l’Autoritat Portuària per a dur a terme una gestió avançada d'incidències. Cal destacar també que l'edifici de la Policia Portuària té la màxima qualificació d'eficiència energètica, la A.
 
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"567","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
 
Vers l'eficiència energètica, quines tecnologies i mesures esteu implementant dins l'estratègia SmartPort?
Tot just aquest mes de març la Generalitat de Catalunya ens ha atorgat el Premi a l'Excel·lència Energètica 2016, i hem estat el primer port espanyol en implementar un sistema de gestió de l'energia basat en la certificació ISO 50001. Des d'un punt de vista estratègic, volem que la sostenibilitat del Port de Tarragona vagi en paral·lel al creixement de tota la infraestructura i de la seva efectivitat.
A partir d'aquí, tot això ens incentiva a seguir treballant en el marc de la innovació i la eficiència energètica. Per exemple, hem realitzat una inversió en plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum a diferents edificis de l'Autoritat Portuària. També hem invertit per disposar d'un sistema de telecontrol a tota la xarxa d'enllumenat. La meitat de l'energia elèctrica de les nostres instal·lacions prové de l'enllumenat públic de molls. Tenim unes 100 torres d'enllumenat i cada una amb 10 focus de 1.000 wats cada un, que ens suposa un gran consum energètic. De fet, representa la meitat del consum de tot el Port. Amb el telecomandament podrem tenir el 100% de la potència instal·lada funcionant si hi ha operativa, però si no fos així podrem tenir només un mínim de luminància activada per vigilància. Aquesta mesura ens ha permès obtenir un estalvi de l'ordre d'un 25%.
Així mateix, farem proves pilots a les torres de 30 metres dels molls per saber si la tecnologia LED és aplicable o no, i quins nivells d'il·luminació tindríem en la zona d'operació. A les noves oficines ja hem instal·lat el LED i en la renovació de les antigues estudiem quina és la tecnologia més adient. 
En l'àmbit del parc mòbil estem implementant vehicles elèctrics en la nostra flota. Ja en tenim 3 i n'hem adquirit tres més. També incorporarem més vehicles híbrids.
Pel que fa al medi ambient, utilitzem la tecnologia per a la millora mediambiental del Port. En els pròxims mesos tindrem 4 o 5 noves estacions de control, de manera que tota la informació en temps real vers la qualitat de l'aire la podrem centralitzar en una plataforma informàtica. A dia d'avui ja es pot consultar la predicció de 72 hores de vents i onatges al nostre web. És un exemple d'integració de l'smart port amb l'smart city.  
 
Un dels objectius de Port de Tarragona és que les operacions marítimes es facin d'una manera més ràpida i eficient per reduir el major número de costos possible?
Sí. A dia d'avui s'està implementant la finestreta única per aconseguir que tot el que estigui relacionat amb la logística i el transport, entrada i sortida de mercaderies, vaixells, camions i accessos, estigui controlat des d'una única plataforma informàtica més eficient.
S'ha de pensar que hi ha molts agents relacionats amb aquestes operatives: l'autoritat portuària és la que dóna accés als vaixells i diu on han d'atracar; capitania marítima és la que autoritza l'accés als vaixells en sí, que han de complir certs requeriments; duanes és qui fa el control de les entrades i sortides d'exportacions i importacions de mercaderies; a seguretat hi ha policia nacional i guàrdies civils. Hem d'aconseguir gestionar tot plegat de la manera més eficient.
 
També aposteu per la gestió documental digital?
Totalment. La tendència és eliminar el paper com a suport de la gestió documental de l'operativa pròpia de mercaderies del port. Ara un camió que surt del Port de Tarragona ja no ha d'entregar cap paper. Amb una targeta electrònica i un sistema informàtic queda registrada tota la mercaderia per sortir del port i, òbviament, per entrar. Intentem que tots els tràmits de vaixells, camions i ferrocarrils estiguin cada vegada més automatitzats. Així el control duaner és més ràpid i eficient. En aquesta línia estem fent moltes inversions.
 
*Autor: Albert López
 
 
 
 
 
 
 
 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.