Tot el que es mou (connectat) a l’Smart City Expo

RideSafeUM és un projecte europeu que, després d’un primer any de desenvolupament, s’està pilotant a Barcelona, Roma i Tessalònica. Consisteix en una plataforma que té per objectiu reduir els accidents de micromobiltiat per a bicicletes i patinets. A través d’una càmera, l’aplicació identifica el carril per on circula el vehicle i proporciona a l’usuari les regulacions que apliquen en aquell vehicle. Així ho explica el project manager de CARNET, Manel Davins, en declaracions a Fulls d’Enginyeria, on destaca que “en cas de xoc o caiguda, el sistema té una notificació que permet comprovar en vídeo els darrers segons”. Aquesta informació, diu Danvils, serveix per “prendre decisions sobre si cal o no millorar una infraestructura, per exemple”.

El hub CARNET ocupa un stand a la nova edició de l’Smart City Expo, en el marc de les activitats de l'EIT Urban Mobility, que aquest dimarts ha obert portes a Barcelona. En el mateix espai mostren una nova versió de l’Ona, el robot autònom dissenyat per al repartiment d’última milla. La directora executiva del grup, Laia Pagès, explica que el prototip acaba d’arribar de fàbrica, només ha fet aturada al laboratori, i que es provarà al costat de la fàbrica central de Volskwagen. La principal diferència amb la primera Ona, a simple vista, és la manera de carregar l’equipatge (de lateral a superior). CARNET però, ja està treballant en un tercer prototipatge que veurà la llum al llarg del 2023.

La mobilitat és un dels temes amb més presència al saló. Les noves tendències aixequen totes les mirades com és el cas del segon prototip de l’aerotaxi de Tecnalia. Si l’any passat ensenyaven el primer, que ja pot fer trajectes de 15 minuts, ara han millorat el sistema i exposen el segon prototip. Hodei Calvo explica que s’han millorat molts aspectes com ara les ales, que en l’anterior era un dron de drons, de manera que es podrà confiar amb una autonomia de distàncies més grans. Els terminis però, en aquest tipus de projectes, són llargs i encara trigarem a anar de ciutat en ciutat i de tres en tres (l’aerotaxi té tres places).

image

La ciutat connectada

Patinets, bicicletes, vehicles autònoms, aerotaxis... i semàfors o enllumenat... les ciutats tenen cada vegada més elements i el futur els tendeix a connectar. L’objectiu, una millor experiència per als usuaris. Per exemple, Eurecat mostra més projectes tecnològics i un, va dedicat als sistemes de control de l’enllumenat públic. Segons la responsable de negoci del sector digital del centre tecnològic, Gemma Batlle, Predalin és un sistema de manteniment predictiu intel·ligent per als sistemes d’enllumenat públic, juntament amb la Societat Espanyola de Construccions Elèctriques (SECE). Permet la integració de múltiples fonts de dades i un processament en temps real a través d’algoritmes d’intel·ligència artificial per tal de “facilitar la generació de recomanacions predictives” així com la identificació d’anomalies i la prescripció de les tasques de manteniment.

Eurecat porta més projectes a la fira com un nou sistema constructiu de tèxtils híbrids desenvolupat per Denveolps “totalment viables i competitives”. El resultat, textTILES són 100% d’origen digital i permet customitzar milers de dissenys diferents sense sobrecostos. El tercer projecte que el centre tecnològic acosta a Smart City Expo és SELFY. És un projecte europeu escenificat en una maqueta de Lego per ressaltar les eines d’autoavaluació i autoprotecció amb l’objectiu de millorar la seguretat i la resiliència dels sistemes de mobilitat autònoma connectada i cooperativa davant de possibles ciberatacs i accions malicioses. Batlle explica que s’ha treballat amb “la premissa” de la seguretat.

Precisament el cotxe connectat i la seguretat en mobilitat urbana també és l’eix d’uns dels projectes que presenta la Fundació i2cat, al costat del CIDAI. Fonts del centre de recerca han detallat que s’està treballant en un algoritme de detecció de riscos en vies urbanes i interurbanes com poden ser vianants travessant fora dels passos de vianants, o vehicles que s’acosten molt a les persones, per tal d’ajudar a les administracions a prendre decisions i fer feina proactiva de cara a solucionar-ho, com pot ser canviar la freqüència dels semàfors o fer canvis de regles i normatives. A més, també té un rerefons de sostenibilitat perquè aquest tipus de gestió millora els fluxos de circulació, ja que es poden detectar i preveure.

10.445 MEUR de facturació

Un estudi d’ACCIÓ, assenyala que el nombre d’empreses del sector de les  smart cities a Catalunya ha crescut un 7,3% des d’abans de la pandèmia (dades 2021 en comparació amb el 2018, les darreres disponibles). Actualment, Catalunya compta amb 471 empreses que treballen en aquest àmbit i que facturen 10.445 milions d’euros, un 7,5% més. Segons aquest document, el sector genera 46.077 llocs de treball a Catalunya, un 2,3% més que abans de la pandèmia.

El sector de les smart cities a Catalunya està format principalment per empreses dedicades a l’entorn urbà (il·luminació, espais verds, equipaments urbans, construcció i materials, etc.), la mobilitat, el medi ambient, la qualitat de vida, l’smart government i la seguretat. Són empreses fabricants de productes (23,1% del total), desenvolupadores de software (22,5%), proveïdores de serveis (14,6%) i consultories (10,8%), principalment. El document recull que el 26% de les empreses del sector són startups i que la majoria (57%) exporten els seus productes i serveis.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.