5 paquets per segon: els reptes de la logística urbana

A Catalunya es reparteix una mitjana de 4,9 paquets per segon. A tot Espanya 1 milió. Aquesta situació ve donada pels canvis globals del transport de mercaderies on els preus són molt assequibles pel comprador i distribuïdor, però no pel medi ambient. Un dels objectius de la logística urbana actual és estudiar maneres de transportar les mercaderies igual d’assequibles econòmicament, però més sostenibles.

“Els enviaments d’un dia per un altre sense cost s’hauran d’acabar” creu Cristian Castillo, professor de logística de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Així ho ha expressat durant una jornada sobre la mobilitat a la Barcelona metropolitana, organitzada per Enginyers Industrials de Catalunya i el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, en la qual s’han debatut els reptes que té aquest sector en l’àmbit urbà.

Tot el mercat està canviant a causa de la digitalització, la demanda no para de créixer i el consum és més directe. Les empreses tenen l’objectiu de satisfer aquesta demanda i en uns anys “ el transport de mercaderies necessitarà més persones, més recursos, finançament i sobretot seguretat” assegura Jose Carlos Espeso, responsable de Movilidad y Smart Distribution, AECOC.

Actualment, el problema principal que detecten els experts sobre el transport és l’alta demanda sorgida per internet. Però també la ubicació de l’estoc, ja que si aquest està a prop de la botiga el recorregut serà curt i assequible, i en canvi, si està a 7.000 km els mitjans que s’utilitzen per moure’l són majors i les comandes dels distribuïdors són més baixes, pel baix cost de l’enviament. “No hem fet un canvi de gestions, però si de demanda”, diu Pere Roca, director general de GEEVER-SABA,  “la gent ha passat de comprar de 100 en 100 a fer-ho d’un en un”.

Una possible solució que es plantegen els experts és l’ús de les xarxes ferroviàries per transportar les mercaderies. El problema que es presenta és que el ferrocarril no té les infraestructures capacitades per la quantitat de transport diari que hi ha i, per tant, les empreses haurien de fer una gran inversió, idea que de moment no s’està estudiant.

L’alta demanda és, doncs, el principal repte de la logística urbana. Per això és molt important la conscienciació dels compradors amb el nombre de comandes que fan. Tot i que encara queden molts reptes per resoldre dins del món amb un objectiu bàsic, la sostenibilitat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.