Andreu Mingote: “La cultura de la reclamació fa imprescindible una assegurança de RCP”
La societat és cada vegada més reclamant i la judicialització de l’activitat professional és cada vegada més habitual. Tenir una bona pòlissa de Responsabilitat Civil Professional (RCP) és clau per prevenir els riscos que, en un professional de l’enginyeria, podrien afectar el seu patrimoni. Andreu Mingote (Barcelona, 1980) fa més de vint anys que està vinculat a La Mútua dels Enginyers i és director tècnic de Serpreco, corredoria de l’entitat, per acompanyar els professionals i empreses en el seu dia a dia. “La judicialització de l’activitat professional és creixent”, assegura Mingote en aquesta entrevista amb Fulls d’Enginyeria on recorda la importància d’assessorar-se correctament per poder adaptar les pòlisses individuals o d’empreses, que complementen les col·lectives, a les necessitats de cada professional.
Per què estan augmentant les reclamacions als professionals d’enginyeria?
És una qüestió cultural. La societat cada vegada és més exigent i aquesta exigència la trasllada als professionals a qui encomana una feina. Quan s’encarrega un projecte, hi ha un abast que s’ha d’assolir: qualitat, termini, pressupost ... Els enginyers són els garants d’aquestes fites. Per tant, en són responsables, hagin signat o no el projecte (ja que en una feina poden assolir rols diferents), i cal estar coberts per evitar les conseqüències d’accidents o altres incidències que es poden donar i que poden comportar una reclamació.
I això, se soluciona amb una assegurança de responsabilitat civil professional?
Sí, és una de les solucions. Una pòlissa d’RCP protegeix el patrimoni personal i cobreix reclamacions legals, fins i tot anys després d'acabar un projecte o feina. És essencial per protegir-se davant de reclamacions a causa d’errors professionals i/o negligències. Però també cal protegir-se davant de reclamacions de les quals, a vegades, no s’és responsable, però que comporten un acompanyament jurídic que genera unes despeses... Amb l’assegurança de RCP d'Enginyers Industrials de Catalunya, l’enginyer demandat no està sol i té un acompanyament jurídic i tècnic des de l’inici.
Hi ha pòlisses individuals i col·lectives, quina diferència hi ha?
La pòlissa individual empara el risc que té un enginyer o qualsevol professional tècnic. Però la pòlissa del Col·legi, que és col·lectiva, està dissenyada per a una professió en concret amb l’esperit mutualista i solidari: tot el col·lectiu assumeix el risc i la sinistralitat es reparteix entre tots. En una pòlissa individual tu respons al teu sinistre. Quan la responsabilitat és universal en una pòlissa col·lectiva, un sinistre no té les mateixes conseqüències perquè la resta d’assegurats suporten el risc. Però no són excloents, clar; una pòlissa individual (sigui del professional o de la seva empresa) complementa la col·lectiva. Cal tenir en compte que la pòlissa col·lectiva serveix per a tots els col·legiats i actua i respon sempre que estiguin involucrats en una reclamació per error professional durant el seu desenvolupament.
Per tant, és cada vegada més imprescindible tenir aquestes cobertures?
Estem immersos en una cultura de la reclamació. És una importació dels Estats Units que ha fet créixer la judicialització de l’activitat professional i prevenir riscos que poden afectar greument el patrimoni és clau. Durant els últims anys, les reclamacions han crescut un 60% de mitjana anual.
Qui ha de tenir en compte aquesta situació?
La RCP cobreix professions tècniques i qualsevol persona o empresa que presta serveis professionals com, per exemple, els professionals i les empreses amb serveis tècnics (com ara enginyers, arquitectes o advocats, metges...). Cal dir que en obres importants i de gran envergadura, la responsabilitat és de l’equip tècnic i la judicialització d’aquest tipus de feines acostuma a afectar a tot l’equip de tècnics implicats, no només a l’enginyer que signa el projecte. Per això, s’ha de tenir en compte que tots enginyers, siguin assalariats o no, poden rebre reclamacions dels diferents actors (clients, proveïdors, socis, col·laboradors...) que intervenen al projecte, incloses les de la mateixa empresa on treballen. Hem de pensar que de vegades els interessos de l’empresa on es treballa no tenen per què coincidir amb els del professional enginyer que es juga el seu prestigi i carrera professional (per això és important comptar amb la teva assegurança com a col·legiat del COEIC).
Quines són les reclamacions més habituals?
En tota mena feines, però sobretot en els constructius, les reclamacions recauen en la direcció de projectes o els coordinadors de seguretat i salut. Aquestes figures són recurrents en les reclamacions perquè són realment els garants del funcionament i consecució dels nivells de qualitat i seguretat del projecte d’edificació i/o instal·lacions.
Aleshores, què ha de tenir en compte un professional de l’enginyeria per tenir una bona pòlissa?
Les pòlisses del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, que tenen tots els col·legiats i associats, tenen bones cobertures i són una garantia bàsica de protecció. Per a moltes activitats aquesta cobertura és suficient però no per totes, i per aquesta raó és important l’acompanyament i assessorament de La Mútua. Conèixer l’activitat i tasques dels enginyers permet dissenyar les cobertures correctes i en molts casos ampliar aquesta cobertura bàsica de 150.000 € pel fet d’estar col·legiat al COEIC (300.000 euros de capital en cas que la feina sigui visada o certificada pel COEIC). Per nosaltres és important que, en cas de dubte, els enginyers ens facin les consultes pertinents. És la manera de poder saber correctament les necessitats asseguradores i adaptar-ne la pòlissa. La confiança entre l’assessor i els enginyers és clau. També s’ha de tenir en compte que la pòlissa es pot ampliar sempre i, per tant, un cop assessorat, és fàcil fer-ho a través de la web Col·legi i de La Mútua dels Enginyers.
Podries explicar-nos un exemple pràctic?
Fa uns anys, vam tenir un cas d’un enginyer que durant la construcció d’un magatzem que limitava amb una fàbrica va patir un error en el disseny del projecte i es va produir la caiguda d'una part de la volta del sostre dissenyada per l’enginyer. Això va generar uns danys a la fàbrica confrontant de 328.000 euros. L’enginyer comptava amb una cobertura bàsica de 150.000 euros, però havia visat el projecte, amb el que disposava d'una cobertura bàsica de 301.000 euros). Com que, a més, havia rebut l’assessorament de La Mútua dels Enginyers, l’enginyer disposava d’una ampliació de 451.000 euros, tenint un capital total assegurat per la seva activitat d’enginyer industrial de 751.000 euros. Gràcies a això va tenir prou capital per fer front a la reclamació de manera íntegra i no va afectar el seu patrimoni personal.
Tenir el projecte visat també augmenta la cobertura?
Un projecte amb visat col·legial (o Certificat d’Actuació Professional) té una millor cobertura de responsabilitat civil professional de 150.000 euros addicionals per feina. Això passa tant en els visats obligatoris, com en els voluntaris, perquè la intervenció del Col·legi garanteix la identitat de la persona que signa el projecte i la seva habilitació professional.
Què s’ha de tenir present, doncs, per estar ben cobert?
Primer l’activitat professional que es desenvolupa, el capital assegurat què vols tenir i sobretot, la seva motxilla professional, és a dir, els projectes que han fet amb anterioritat. És important assessorar-se en cada inici de projecte i mantenir-se assegurat malgrat que es deixi l’exercici perquè la reclamació pot arribar fins anys després finalitzada la feina feta en aquell moment. Per tant, no pots fer una feina i oblidar-te’n.
Creus que hi ha un cert desconeixement entre el col·lectiu per tots aquests temes?
Els enginyers són conscients que la seva activitat és gairebé indispensable per la societat. Ho vam viure amb la pandèmia i ara amb la Dana es necessitaran enginyers per assessorar a reconstruir les estructures perdudes… Però potser no són tan coneixedors de la importància de tenir una assegurança i de la protecció que dona. A més comptar amb una assegurança amb una cobertura adequada també et dona prestigi davant el teu client. Sens dubte sempre, pot ser un punt positiu demostrar, a més de professionalitat, responsabilitat.