Aposta per a la transformació de l'automoció
Ajudar a les empreses centrades en l'automoció a fer un ''gir'' cap a altres negocis dins del mateix sector o en la nova mobilitat. Amb aquest objectiu, el Departament d'Empresa i Coneixement treballa per començar a implantar les 48 propostes que recull el programa de suport a la indústria de la mobilitat i l'automoció, presentat el febrer passat i que, després de la crisi de la COVID-19, pren més importància. En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, la directora general d'Indústria, Matilde Villarroya, ha explicat que les propostes podrien suposar una inversió d'entre 200 i 300 MEUR que servirien per potenciar la innovació i els nous models de negoci, la competitivitat, la internacionalització i la inversió.
Per Villarroya, cal que el sector pugui donar sortida als productes que s'han produït fins ara, de combustió, per la qual cosa cal més internacionalització per arribar als països on el canvi cap al vehicle elèctric encara no estigui estès, i per tant, l'administració ha d'ajudar a ''obrir'' nous mercats. Alhora, diu la directora, cal treballar per buscar noves oportunitats de negoci.
Per fer-ho possible, Villarroya té clar que cal potenciar el talent i la responsabilitat social. Considera que les empreses que s'instal·len a Catalunya no venen ni per les condicions econòmiques ni per la mà d'obra barata. ''Amb això no hi podem competir'', diu Villarroya. Defensa que cal buscar aquest valor afegit amb el talent i per tant, cal que el país sigui capaç d'actualitzar la formació dins d'aquest sector.
També considera que cal treballar en matèria d'infraestructures, marc regulatori i estímul de la demanda. Està convençuda que hi ha feina per captar projectes tractors, ajudar el marc regulatori perquè beneficiï la indústria i el ciutadà i la qualitat de vida que busca la nova mobilitat, i també per ajudar a estimular el consum i la demanda, ''conceptes clau'' que creu que s'ha d'aconseguir que no s'aturin.
El Departament va presentar les línies mestres d'aquest pla el febrer passat i ara, arran de la crisi de la COVID-19, el govern espanyol també ha anunciat una injecció d'ajuts al sector. ''Hem d'estar alineats'', dui Villarroya, que considera que les empreses catalanes han de ser capaces d'accedir a aquests recursos.
Actualment, el sector de l'automoció ocupa més de 140.000 persones a Catalunya, de forma directa o indirecta, i factura 23.800 milions d'euros, és a dir, més del 10$ del PIB del país. L'objectiu del pla és poder reconvertir més de 211 empreses i consolidar el 74% dels llocs de treball.
Un ''pla B'' per a Nissan
Villarroya manté que tant el Govern com el govern espanyol treballen perquè Nissan no marxi de Catalunya. Ha reiterat que es va treballar un pla de viabilitat fent palès tots els recursos del país i que s'està buscant una solució per a les plantes catalanes. Però reconeix que seria ''una irresponsabilitat'' que no s'estigués pensant en ''alternatives''. ''Com a Govern ens toca això, però lluitarem fins al final perquè Nissan es quedi'', conclou Villarroya.
Sense voler entrar en detalls, la directora general ha explicat que s'està treballant buscant altres inversions que podrien ubicar-se a Cataluna i utilitzar o ocupar totes les persones ''altament qualificades'' que deixarà Nissan, ja que el sector de l'automoció té personal format. Per Villarroya aquesta és una tasca que es fa sempre, a través d'Acció, però que quan hi ha una disminució d'ocupació important en un àmbit molt concret, s'hi concentren els esforços.