Bigues de quilòmetre zero, l’aposta sostenible d’Encofrats Alsina

En grans obres d’infraestructura, com ara ponts o carreteres, transportar les bigues de formigó que es necessiten per dur-les a terme pot fer encarir, fer inviable o ineficient el projecte; sobretot perquè el transport especial d’aquests elements estructurals, de gran tonatge, és molt car tant si es fa per carretera com per mar. Amb aquesta premissa, l’empresa catalana amb seu a Montcada i Reixac Encofrats Alsina ha engegat un nou projecte que incideix en el “nínxol de mercat” entre l’encofrat in situ tradicional i el prefabricat. Es tracta d’un innovador sistema modular metàl·lic d’encofrat per a fabricar bigues posttesades de grans dimensions a peu d’obra. És un mètode que minimitza l’impacte ambiental i econòmic d’obres d’aquesta envergadura i aporta una solució a les grans constructores o UTEs a qui s’adjudiquen les obres i es plantegen ubicar una planta de prefabricat a la intempèrie a peu d’obra per “optimitzar” rendiments i costos.

El projecte ha estat guardonat amb el XII Premi a Millor Pràctica Empresarial 2021 als Premis Diada d’Enginyers Industrials de Catalunya, un guardó que han rebut amb un “orgull extraordinari” i que els ha “donat aire” pel reconeixement que suposa a la feina intensa que ha desenvolupat tot l’equip d’Alsina en els darrers anys.

Així ho ha explicat en una entrevista als Fulls d’Enginyeria, el director del Departament d’Enginyeria i Estudis d’Obres, Manuel González Puig. González Puig ha detallat que el sistema es va començar a idear a principis de 2019 i que des d’aleshores s’ha utilitzat en tres obres de gran envergadura: una a Panamà i dues a Filipines, un país en expansió on ara estan començant a desenvolupar el ferrocarril que unirà Malolos (capital de la zona de Bulacán) i l’aeroport internacional de Clark. Tots aquests projectes compleixen els requisits perquè el nou sistema d’Encofrats Alsina sigui idoni, ja que implica la construcció de molts viaductes que necessiten moltes bigues, molt repetitives que cal produir de manera sostenible.

encofrats1

Encofrats Alsina, en aquest cas i en els altres projectes que ja s’han tancat, ofereix a la constructora el sistema modular metàl·lic que permet instal·lar una fàbrica de bigues a peu d’obra.  Ajuda també a dissenyar aquesta fàbrica i a pensar la seva distribució, els mitjans que necessita i la manera de treballar per aconseguir, en paraules de González Puig, “bigues de quilòmetre zero”. L’empresa s’encarrega del disseny dels motlles que són completament modulars (bancada i laterals) per poder fabricar bigues de diferent llargada i cantell i, d’aquesta manera, adaptar-se a les necessitats de cada infraestructura. Els panells s’uneixen entre sí mitjançant cargols cònics autoalineants integrats als motlles que garanteixen un correcte alineament entre diferents consecutius. També s’incorpora una plataforma de treball amb tots els requisits de seguretat per a operaris. Per tal de maximitzar el rendiment de producció a obra, la solució disposa d’un sistema d’aplomament i desencofrat integrat que industrialitza el procés de fabricació.

440 bigues de formigó posttesat a Filipines

Un dels projectes que ja ha tirat endavant Alsina amb aquesta solució és la construcció d’un pont d’unió entre dues illes, el Cebu-Cordova Link Expressway, un viaducte de 8,5 quilòmetres promogut per la Metro Pacific Tollways, l’Ajuntament de Cebu i l’Ajuntament de Cordova.

A la zona hi havia poques infraestructures i, per tant, el transport de bigues prefabricades per carretera i per mar era totalment inviable. S’havien d’executar 15.762 metres de pont entre les illes amb bigues d’una longitud variable entre 19 i 53 metres, i cantells d’1,5 i 2 metres. Amb la solució del sistema modular metàl·lic es van arribar fabricar una biga per dia en cada un dels quatre set dels que s’instal·laren i, així, es van fer fins a 440 bigues in situ.

La solució en països en expansió

Fins ara el denominador comú de les obres on Alsina ha implantat el nou sistema han estat les obres grans amb tipologies estructurals repetitives de zones en expansió o en vies de desenvolupament, on sovint l’accés en transport especial és molt costós o inaccessible des del punt de vista de la orografia del terreny (connexions entre arxipèlags, manca de camins, zones boscoses, selves, etc.).

En altres indrets amb unes millors condicions de transport, diu González Puig, és més difícil implantar aquest sistema “més sostenible” perquè les empreses de prefabricats ja tenen una xarxa de distribució potent per assumir aquest transport.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.