Catalunya, puntera en innovació per a la bateria elèctrica del futur
Millorar la transferència de coneixement en l’àmbit de les bateries elèctriques a la indústria des d’una perspectiva enfocada a l’economia circular i la sostenibilitat és una oportunitat estratègica per a Catalunya, en un escenari que avança ràpidament cap a la generació d’energia verda, la descarbonització i l’electrificació de la mobilitat. Davant aquest canvi de paradigma, des d’Eurecat, juntament amb l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya, hem posat en marxa Battech, un centre de referència per cobrir tota l’R+D+i de l’ecosistema de bateries del sud d’Europa.
Amb aquesta visió, Battech establirà una unitat conjunta de recerca, desenvolupament, assaig i innovació especialitzada, que abastarà tota la cadena de valor de la pròxima generació de cel·les i bateries elèctriques per als mercats de la mobilitat elèctrica, les energies renovables i els béns d’equip. En aquesta línia, es preveu que el desenvolupament de Battech en els pròxims anys signifiqui una inversió addicional de 5 milions d’euros en equipaments i la creació de 15 nous llocs de treball d’alta qualificació.
Però l’orientació de Battech no són només les bateries de vehicle elèctric, sinó també les bateries de suport a la xarxa elèctrica, amb bateries de segona vida de vehicles o amb bateries de nova generació estacionàries pensades per aquests usos, per compensar, per exemple, aquells pics de demanda que les energies renovables no puguin cobrir per falta de vent, sol o per un augment de demanda sobtat. Cal tenir present que la transició energètica i la incorporació massiva de renovables a la xarxa provoca una variabilitat cada cop més gran en la generació i en la demanda, que fan imprescindible disposar de bateries estacionàries que garanteixin la flexibilitat i la fermesa del sistema elèctric, mitjançant la regulació de freqüència, control de tensió, reducció de puntes de consum i capacitat de recuperació del sistema en cas de parades o contingències.
Es tracta, per tant, d’un projecte amb molt de significat i impacte, perquè, per una banda, busca avançar cap a una innovació amb impacte industrial, econòmic i social, en l’àmbit de les bateries i la mobilitat elèctrica, lleugera i ecològica i, per l’altra, també és molt rellevant perquè té un abast molt estratègic a nivell europeu.
Des del punt de vista del sector de la mobilitat, Battech serà també un centre paradigmàtic, pensant que la nova mobilitat serà elèctrica, connectada, compartida i autònoma, on la bateria és el centre d’aquest canvi de paradigma cap a l’electrificació.
La priorització de la sostenibilitat és un altre element primordial, perquè Battech impulsarà el desenvolupament de bateries de més alta densitat energètica, eficients i sobretot més sostenibles i totalment enfocades a la circularitat.
Battech generarà i transferirà coneixement a la indústria, per tal de potenciar la seva competitivitat en sectors que estan immersos en una profunda transformació. En aquest punt, és molt important també el teixit industrial i empresarial al qual ens adrecem, amb especial atenció a empreses fabricants i consumidores de bateries elèctriques, empreses del sector automoció i de la mobilitat elèctrica en general, empreses del sector energètic i béns d’equips, organismes públics de l’àmbit a nivell regional, estatal i internacional, clústers, associacions i plataformes. Des de l’angle de l’activitat, Battech es concentrarà en accelerar la recerca i la innovació en cel·les i bateries elèctriques i cobrirà l’R+D+i de tota la cadena de valor, englobant l’ecodisseny, nous materials, assaig i validació, l’acoblament, la industrialització, la segona vida i la circularitat de la pròxima generació de cel·les i bateries elèctriques.
Estem, per tant, davant unes oportunitats immenses, amb la perspectiva de posar al servei de les empreses un Hub de referència per cobrir tota l’R+D+i de l’ecosistema de bateries del sud d’Europa, on podem ajudar a donar un impuls important a la indústria, en un moment decisiu en què ens juguem molt.