César Castillo: "En logística, ja no parlem només de moure productes sinó també de moure informació"

Amb 40 anys d'història, ICIL, l'Institute for Careers and Innovation in Logistics & Supply Chain, s'ha consolidat com un referent en investigació, formació, divulgació i aplicacions empresarials en l'àmbit de la logística. Actualment, té com a associats a més de 1.200 professionals distribuïts en 14 comunitats autònomes i compta amb seus pròpies a Barcelona i Madrid, tot i que també actua a la resta d'Europa i Llatinoamèrica. Per la seva contribució al desenvolupament del sector logístic, la fundació ha estat reconeguda durant l'Engineers Day, en el marc de l'Hispack 2024, amb un premi atorgat per Enginyers Industrials de Catalunya. Amb l'objectiu de gestionar ICIL per convertir-se en l'entitat líder en logística i supply chain, César Castillo actua com a controller i director acadèmic de la fundació. Parlem amb ell per saber més sobre la transformació del sector logístic a Catalunya i el món i descobrir el paper d'ICIL en un nou context digital. 

 ICIL ja compta amb 40 anys d'història, es diu aviat. Com s'hi arriba a tenir aquesta trajectòria?

Amb molt d'esforç, molta feina i fent les coses bé.  Això va començar amb un equip de professionals de l'àmbit de la logística, que en aquell moment, quan es parlava del tema, no se sabia què era. El tema de la logística era com ara parlar de blockchain, però van decidir que hi havia aquesta necessitat d'associar-se i de donar cabuda al que seria el professional de la logística en un àmbit no només tècnic, sinó també des del punt de vista d'empresa. A partir d'aquí, l'associació va començar a fer coses. Ens vam expandir cap a Madrid, cap a Bilbao... i ara fem activitat a tota Espanya, a Llatinoamèrica i a Europa, per tant, estem fent les coses ben fetes, amb qualitat i entenent quines són les necessitats dels professionals i de les empreses de l'ecosistema logístic.

Què ha significat per a vosaltres el reconeixement dels enginyers?

Molta gent que es dedica a la logística ve de l'enginyeria perquè hi ha molt pocs estudis de logística.
A Catalunya n'hi ha dos i en l'àmbit d'Espanya potser només hi ha quatre o cinc carreres que siguin 100% logística. Les que hi ha a Catalunya no són 100% logística, perquè estan barrejades amb altres coses. Moltes vegades la persona que deriva el sector ve d'enginyeria industrial. El reconeixement a tota la nostra trajectòria d'aquestes persones i que moltes deriven cap a l'àmbit de la logística amb l'ICIL és molt important per a nosaltres, perquè sempre hi ha hagut una bona relació amb el Col·legi d'Enginyers. Joan Josep Vallvé, el president de la Comissió de Logística, va estar des de l'inici dins de l'ICIL i fa molts anys que col·laborem. Per tant, sempre hi ha hagut una germanor conjunta. 

cesar_2

 

Quin paper tenen els enginyers en aquest sector?

La logística és una àrea molt transversal. Tot i que estem parlant d'empresa, on el vessant de gestió d'administració d'empreses destaca, hi ha un vessant tècnic que també és molt important, ja que al final estem fent moviments d'informació i de materials, productes, materials primeres... amb els quals l'enginyer té aquesta capacitat de visualitzar el procés i de poder veure què és el que pot millorar, sobretot en l'àmbit de la digitalització i les noves tecnologies. No es tracta de saber com aplicaré el blockchain, sinó d'aquella solució que pot haver-hi, del procés que es pot millorar i el què s'ha de millorar. La logística és entregar a temps, amb la qual cosa si redueixo un segon he guanyat i he reduït costos, però també és fer-ho millor que la competència, tenir aquest avantatge competitiu. Això no implica només reducció de capital o gestió de personal, sinó com aplicar tecnologies, com millorar processos, com ser més eficient amb els processos, i qui ho ha de fer és un enginyer, per tant, són indispensables en aquest àmbit. 

I, en aquest sentit, com ha canviat la logística?

El principal canvi diria que ha sigut des del punt de vista de la visió externa de la gent que no pertany a l'àmbit de la logística. En quin sentit? La logística fins ara es percebia com una reducció de costos, i continua sent-ho, però ara també és un avantatge competitiu i estratègic. Les grans empreses d'avui en dia, com Amazon o Inditex, són més empreses logístiques que no empreses tèxtils o d'altres sectors, per tant, la logística ara ha passat a ser el factor diferencial i l'àrea que pot fer que tinguis un avantatge davant els teus competidors o qualsevol altra indústria de l'entorn. És una cosa que abans dèiem que ni es veu ni es toca ni es percep, però ara el que volem és visibilitzar més la logística, la professió i les àrees empresarials relacionades amb ella.

Parlem molt d'indústria 4.0, però què entenem per logística 4.0?

Nosaltres parlem més de la logística 4.0, que està inclosa dins de la indústria 4.0. Al final és una revolució més que està canviant el món, igual que la revolució de l'escriptura, després la impremta i tot el que va ser la revolució industrial. L'internet va començar aquesta revolució 4.0 i ens està canviant la forma d'enfocar no només els negocis o l'empresa, sinó també el dia a dia de les persones. El que ens delimita el 4.0 és el tema de la connexió de dades. Les dades són cada vegada més importants. En el món logístic, ja no parlem només de moure productes sinó també de moure informació. És tan important la traçabilitat del producte com la de la informació. És vital i és el que ara està donant més valor a l'operativa logística.

I pel que fa al sector, què li demaneu? En què pot millorar ara mateix?

El sector té un problema d'identificació de les necessitats formatives. Nosaltres estem lluitant, des de fa temps, en què hi hagi un reconeixement d'una família logística des del punt de vista de formació oficial, la formació professional. Això està sota la família del marketing i és una família que ja té la part de logística, però considerem que ja té prou importància per a tenir una família pròpia i poder desenvolupar-ho com a tal. La logística no és només el transport de les coses, no és només els camions o les furgonetes, si no és molt més dins de l'empresa. El que demanem és el reconeixement de la creació de valor que dona la logística a l'economia perquè normalment es considera només aquell 12% d'empreses que són transportistes o que són operadors logístics, però hi ha molta més logística a qualsevol classe d'empresa.

Actualment, realment es pot pensar en una logística a quilòmetre zero?

Es pot pensar, sí. Les empreses estan disposades a fer el que el client necessiti, però és el client el primer que s'ha de conscienciar si allò del quilòmetre zero s'ho creu o no s'ho creu. Nosaltres podem col·laborar, participem amb el Pla de Mobilitat on col·laborem amb tot el que és apropar tant els productes com els serveis i feines al quilòmetre zero, però és el client el que demana coses que no són amb aquest origen. En aquest cas, la conscienciació i la sostenibilitat d'aquesta logística moltes vegades es manté o és viable si tots els agents, empresa, client, institucions s'ho creuen, perquè també falten les infraestructures adequades perquè això pugui ser.

En els últims anys hem vist exemples on s'ha demostrat la rellevància del sector. La ciutadania és conscient de la importància de la logística?

Sí, les persones ara ja són conscients que existeix la logística i són conscients que és important. Vam col·laborar amb la creació d'un grau universitari en logística i el principal problema era convèncer als joves, però ara ja es veu que arriba més enllà. Actualment, la ciutadania no és del tot conscient de qui ha de pagar aquesta logística. Les persones veuen com a logística tota la part de l'e-commerce i volen enviaments gratuïts, però això al final tenen un cost i algú ha de pagar-ho, sigui l'empresa o l'usuari. La logística és visible, però tota l'organització s'ha de fer d'una manera més sostenible. Al final anem, i això és una cosa que ens agrada a nosaltres, cap a una internet física. Igual que hi ha la internet de dades, hem d'anar cap a una internet física amb la qual nosaltres no ens preocupem de quin és l'operador logístic o què és el que vull enviar o a on ho vull enviar. Treballem encaminats cap a un 2050 estigui tot interconnectat amb una logística segura i fiable, on no hi hagi problemes de connexió en cap punt. Ja veiem que es dona molta importància a la informació.

De quina manera us heu fet un lloc en el panorama educatiu actual?

Nosaltres estem treballant vers l'excel·lència a l'àmbit de la logística, i la formació és una manera d'aconseguir-ho. Tenim el millor màster de logística digital d'Espanya, segons els rànquings, el segon presencial també és nostre. A més, disposem de la certificació per l'Associació Europea de Logística. L'important és generar talent, ja que la principal problemàtica que tenen ara les empreses és incorporar persones amb competències que treballin a l'àmbit de la logística, amb la qual cosa el que hem d'assolir és que quan una persona arribi a l'empresa pugui aplicar el coneixement. Per això també tot el que tenim aquí. Nosaltres el que intentem és fer una formació d'aplicació. Tenim un laboratori en el qual es juga amb diferents simuladors perquè no només vegis què és el magatzem o què és la part de previsió o d'aprovisionament, sinó on es pugui experimentar i fer simulacions. Així, abans d'anar a l'empresa, es pot entendre quina és la problemàtica dels processos, per on poden flaquejar i on està el coll d'ampolla del procés per entendre com prendre les decisions.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.