Enagás manté contactes per introduir l'hidrogen verd a Tarragona
Enagás ha iniciat contactes amb el vicepresident del Govern i conseller d'Economia, Pere Aragonès, i amb companyies del sector per començar a projectar la introducció de l'hidrogen verd al polígon industrial de Tarragona. És un dels projectes que la companyia té a Catalunya i que el seu president, Antonio Llardén, ha avançat en una conferència sobre el futur d'aquesta energia verda a Enginyers Industrials de Catalunya. Llardén no ha volgut revelar noms de possibles empreses perquè ha recalcat que el projecte està en una fase molt preliminar, però ha garantit l'interès de la companyia en trobar ''sinergies'' tant amb l'administració com amb altres empreses.
En una línia similar, Enagás també vol ubicar entre tres i quatre 'hidrogeneres', estacions d'hidrogen, en algun eix de comunicació català perquè, a més de produir hidrogen verd, es pugui transportar i posar-lo en ús a través de flotes de vehicles, fent broma, ha aprofitat per fer una crida perquè les companyies interessades en aquest tipus d'inversions que es posin en contacte amb Enagás. Es preveu que pugui tirar-se endavant amb Toyota i vehicles que fabriqui la companyia amb aquesta solució energètica. Llardén és partidari de l'electrificació però creu que no serà ''l'única solució'' per descarbonitzar el sector.
Precisament, a Madrid, Enagás ja té més avançat el projecte d'una hidrogenera per a una dotzena de vehicles Toyota preparats per utilitzar aquest hidrogen. La rapidesa en la recàrrega seria un dels avantatges d'un sistema que donaria als vehicles una autonomia de 500 quilòmetres.
Llardén també ha explicat que Enagás té un projecte d'I+D amb Repsol per tal de generar, a Móstoles, hidrogen directament de plaques fotovoltaiques. És un projecte que compta amb la col·laboració de l'IREC i que, si funciona, podria ser una alternativa complementària als electrolitzadors.
Ajudes per al sector
Llardén reconeix que actualment l'hidrogen verd és més car que el gas natural i per tant, sense ajudes públiques ''els números no surten''. Però el president d'Enagás considera que cal apostar-hi, de la mateixa manera que al seu moment es va subvencionar l'energia fotovoltaica i que, passats uns anys, el preu ha baixat suficientment perquè sigui rendible.
En aquest sentit, Llardén ha explicat que el projecte d'Enagás a Mallorca seria ''difícil'' si no comptessin amb una subvenció de 10 MEUR per a una inversió d'entre 30 i 40 MEUR que ha de produir hidrogen verd amb energia renovable per a alimentar una petita flota de busos interurbans. L'hidrogen, a més s'utilitzaria per fer 'blending' a la xarxa, una solució que per Llardén, és bàsica per començar a estendre l'ús d'aquesta forma d'energia. Aquest mes de novembre, ja s'encarrega el primer electrolitzador en una empresa noruega. En aquest sentit, Llardén també ha explicat que actualment només alguns països nòrdics i Alemanya estan treballant i produint electrolitzadors a banda de la Xina i ha advertit caldria evitar ser ''dependent'' de la Xina també en aquesta matèria després que amb la COVID-19 s'hagi comprovat què suposa aquesta dependència.
Llardén, que va ser degà del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, ha ofert aquest dimecres una conferència en el cicle 'Empreses i transició energètica' que organitza la comissió d'Energia d'Enginyers Industrials de Catalunya, presidida per Josep Maria Montagut, en col·laboració amb les comissions de Mobilitat i de Canvi Climàtic i Economia Circular. L'objectiu és reflexionar amb companyies de diferents sectors i el seu paper sobre la transició energètica.
- Respon
Enllaç permanent