COP28 2023, compromís contra el canvi climàtic

La COP28 és la XXVIII conferència sobre el Canvi Climàtic de les Nacions Unides que va tenir lloc a Expo City, a Dubai des del 30 de novembre fins al 13 de desembre del 2023. Per aquesta raó, la comissió d'energia d'Enginyers Industrials de Catalunya ha organitzat la jornada en què l'Elvira Carles, directora de la Fundació Empresa i Clima (FEC), ha exposat els principals resultats i acords de la COP28.

La jornada, que es fa després de cada COP, de cada negociació del clima, on la directora de FEC ha donat per explicar tots els resultats, fins on han arribat, quina feina han fet i quina feina falta fer. Carles, en declaracions per a Fulls d'Enginyeria, ha assegurat que "aquesta COP a Dubai, dins el món del petroli, era molt complicada des del minut zero". Tot i ser bastant optimista, la directora no pensava que els resultats fossin tan bons i, com ens ha aclarit "mirant-ho en retrospectiva, des del COP de París de l'any 2015, la de Dubai, sense cap dubte, és la que passarà a la història".

Entre els principals resultats del COP 28 està la reducció d'emissions, amb l'informe de síntesi del primer balanç global, global stocktake, que recull un full de ruta per esquivar l'escalfament extrem del planeta. Respecte a l'energia, 118 països pacten el 'Compromís Mundial sobre Energies Renovables i Eficiència Energètica' amb objectius globals per triplicar la capacitat instal·lada d'energia renovable i duplicar l'eficiència energètica.

També s'han plantejat compromisos econòmics amb acords per frenar l'avenç de la crisi climàtica i fer front a les conseqüències. En el full de ruta global, cada estat haurà d'adaptar els seus plans i circumstàncies. Així mateix, balanç global, l'arquitectura legal per complir amb els compromisos del 2015 avança, però encara que massa lenta. Tot això significa el principi de la fi dels combustibles fòssils. Aquesta COP, segons ha afirmat Carles, "és la més important, després de París, per tots els documents i per tots els acords que hem aconseguit".

Molts països han presentat els seus Compromisos Nacionals Determinats (NCD) per a les emissions a l'horitzó de 2030 i 68 dels quals compten amb objectius a llarg termini, incidint que el 87% de l'economia global, en termes de PIB, ha de complir compromisos de neutralitat o zero emissions netes per no superar els 2 °C.

El Pacte de Dubai manté viva la meta de l'Acord de París pel qual s'estableix que totes les parts han d'anar augmentant els seus objectius de forma gradual i serà aleshores quan calgui recalcular si la suma de tots els esforços és al camí de 2 °C o 1,5° C. Al punt 28 del document final de la COP28, a més d'exposar la necessitat de reduccions profundes, ràpides i sostingudes de les emissions de gasos d'efecte hivernacle d'acord amb les trajectòries del 1,5 °C, demana a les parts que contribueixin en esforços globals, d'una manera determinada en l'àmbit nacional, tenint en compte l'Acord de París i les diferents circumstàncies, vies i enfocaments nacionals.

Algun d'aquests esforços és triplicar la capacitat d'energia renovable en l'àmbit mundial i duplicar la taxa mitjana anual mundial de millores de l'eficiència energètica per al 2030. Així mateix, accelerar els esforços per reduir progressivament la utilització incessant de l'energia basada en carbó i en l'àmbit mundial cap a sistemes energètics amb emissions netes zero, utilitzant combustibles amb zero o baixes emissions de carboni molt abans o al voltant de mitjan segle.

Fer una transició justa i accelerar les tecnologies de zero i baixes emissions, incloses les energies renovables, l'energia nuclear, les tecnologies de reducció i eliminació, com ara la captura, l'ús i l'emmagatzematge de carboni (CCS), en particular en sectors difícils de reduir (acer, alumini i ciment, entre d'altres), i la producció d'hidrogen amb baixes emissions de carboni. Serà necessari reduir substancialment les emissions diferents del diòxid de carboni a escala mundial, incloses en particular les emissions de metà, per al 2030. A més, accelerar la reducció de les emissions del transport per carretera en una varietat de vies, fins i tot mitjançant el desenvolupament d'infraestructures i un desplegament ràpid de vehicles de baixes emissions i zero emissions. També es buscarà eliminar gradualment, com més aviat millor, els subsidis ineficients dels combustibles fòssils.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.