De mecànica a elèctrica en tres hores

El Bicing de Barcelona va incorporar la bicicleta elèctrica el gener del 2019. Està previst que a finals d’aquest 2021, de les 7.000 bicicletes que disposa, 4.000 ja siguin elèctriques i només 3.000 siguin mecàniques. Això implica duplicar les bicicletes elèctriques que ja funcionen actualment, que són 4.000, al costat de les 5.000 mecàniques.

Per fer-ho possible, l’empresa Pedalem Barcelona, que gestiona el servei, ha començat el procés de transformació de bicicletes mecàniques en elèctriques, al mateix taller on habitualment es resolen les incidències. Cada adaptació són tres hores de feina: se li ha de canviar la roda del darrera, que porta motor, es modifica la maneta del fre, també de la roda posterior, es canvien els pedals, es canvia el triangle que porta el contacte de càrrega i s’hi instal·la la bateria i el sistema de control de la bicicleta. La bateria es col·loca dins el quadre central de la bicicleta que està buit precisament perquè quan es va adjudicar el concurs, un dels requisits era poder fer aquesta transformació.

Tot aquest joc de canvi té un cost de 800 euros i la bateria –que dona una autonomia de 60 quilòmetre- suposa la part més gran, 500 euros.

Video

Solucions a les avaries mecàniques

Amb aquests canvis també s’intenta posar solució a una part de les avaries que s’han de gestionar cada més. Segons els responsables del servei, l’ús “descuidat” dels vehicles i la conducció per ciutat fan que les rodes punxin fàcilment, 1.200 al mes, i a la vegada, s’espatlli el fre del darrera. D’una banda doncs, les noves bicicletes incorporen un pneumàtic amb un material microporós, més robust, que ha d’evitar les punxades freqüents i, a de l’altra, es canvia la pinça de fre per una de doble pistó que fa que les dues pastilles siguin mòbils i permet una frenada més exacta.

Augment d’usuaris amb l’elèctrica

La incorporació de la bicicleta elèctrica al Bicing sumat a l’efecte de la COVID-19 van fer que el Bicing arribés el 2020 als 26.000 abonats. Es calcula que cada mes es fan 1.300.000 usos i tot i que, de mitjana, cada bicicleta surt cada dia 9 vegades, les elèctriques poden arribar a sortir fins a 14 vegades al dia. I és que amb el nou sistema, els usuaris fan més viatges i trajectes més llargs: de mitjana, cada bicicleta recorre 700 quilòmetres al mes. Actualment, les elèctriques són només el 20 % del parc però representen el 36 % dels usos i és que, en part, el seu ús també es fa en recorreguts de pujada, a diferència d’anteriorment, una situació que, a més de potenciar un mitjà de transport sostenible a la ciutat de Barcelona, soluciona part del problema de reposició de bicicletes a les estacions de les zones altes de la ciutat fent un que complementa la que es controla a partir d’un software amb intel·ligència artificial.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.