Desenvolupar els vehicles del futur a Seat

Les marques Seat i Cupra, del Grup Volkswagen, han significat un gran impacte en l'economia nacional. Cadascuna de les marques que integren el grup es presenten amb una identitat pròpia i un objectiu comú, que és la mobilitat. Com ha explicat Ismael Lara, Global Head of Learning & Development & Innovation of SEAT S.A., a la jornada "Quins enginyers/es necessiten les empreses? Visió de les empreses" organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya en el marc del cicle Formació i Talent en el sector de l'Automoció de Catalunya, Seat és una de les empreses espanyoles més importants en termes d'inversions en R+D. La companyia disposa del seu centre d'R+D a Martorell on treballen més de 1.000 enginyers.

Seat ha estat escollida pel grup Volkswagen per desenvolupar un vehicle BEV (Battery Electric Vehicle), al centre de Martorell. Segons Lara, el projecte és probablement "el desafiament més complex de tota la història de l'empresa". Els principals reptes en el desenvolupament del vehicle elèctric seran en els àmbits de les bateries, el programari, l'infotainment, el powertrain i els serveis. A Seat les activitats de formació per a vehicles híbrids i elèctrics i la seva digitalització van començar l'any 2020. Anys després, el 2022, es va iniciar el programa de formació del Small BEV, amb un llançament previst cap al 2025. S'han identificat més de 200 temàtiques per a una formació de més de 500.000 hores on treballarà tota la plantilla de Seat Cupra. Per fer-ho possible, han sintetitzat quatre metaclusters, classificats en e-mobility, industry 4.0, car digitalization i management & agile.

Les competències s'han dividit en clústers per aterrar les competències a cada àmbit. Quan es compara l'exigència de la formació en Indústria 4.0 entre la plataforma del model Seat Leon actualment al mercat i el Small BEV, la intensitat i el nivell de la formació es multiplica per quatre en el segon, el que posa en evidència la complexitat de l'operació del vehicle elèctric. "Els nostres cotxes tenen moltes més línies de codi que un caça F16" assegura Lara.

Per contextualitzar la situació actual, Lara ha explicat els Megatrends, causats pels ràpids i profunds avenços de la indústria de l'automòbil que han obligat a marques com Seat i Cupra a transformar-se. Les cinc megatendències que es troben guiant la indústria de l'automoció actualment s'emmarquen dins de l'acrònim C.A.S.E., que defineix els diferents reptes del món de l'automòbil per C de connectivitat, A d'autonomous driving, S de shared Mobility i E d'electrificació. Pel que fa a la connectivitat, la tendència global indica que els vehicles requeriran, cada vegada més, un alt nivell d'informació, de comunicació i de gestió de les dades. La connectivitat de dades al mateix vehicle implicarà que molts components intercanviïn informació, el que farà que es comuniqui amb la fàbrica, els clients i les xarxes de serveis. "Hem de pensar que el vehicle es transformarà en una mena de dispositiu mòbil amb rodes als carrers" afirma Lara.

Sobre la conducció autònoma, l'evolució del sector ha indicat que la major part de la sensòrica dels components del vehicle han avançat considerablement però, d'altra banda, l'avenç de les infraestructures i dels centres urbans encara es troba molt endarrerit per afrontar els canvis de la indústria. La conclusió és que tot i que els cotxes autònoms podran parlar entre ells, hauran de conviure molts anys amb cotxes manuals.

La mobilitat compartida també ha impactat fortament a la societat en els darrers anys. La tendència canvia i actualment no totes les persones volen tenir un vehicle, sumat al fet que les grans ciutats cada vegada es troben limitant més l'accés en vehicle. I finalment, després dels punts anteriors es fa evident la rellevància de l'electrificació en tota aquesta transformació. Segons Lara, "l'electromobilitat és la tecnologia més avançada" del sector. Fora del marc establert pel C.A.S.E., Seat inclou la micromobilitat entre una de les megatendències que es troben transformant la indústria. L'empresa considera que la micromobilitat, entesa com la combinació de diferents models de transport a diferents llocs i plataformes, tindrà un pes cada vegada major en la vida de les persones. "Totes les disrupcions conclouen al sector" declara Lara.

Innovació a la indústria

Actualment, des del grup Volkswagen es troben desenvolupant diverses innovacions tecnològiques, com l'Head-Up Display (HUD) o visualització frontal, que es tracta d'un sistema que s'encarrega de projectar informació útil per sobre de la instrumentació tradicional que permet a la persona que està al volant consultar informació sense desviar la vista de la carretera amb realitat augmentada. Pel que fa a la reestructuració de les posicions dins de l'empresa a causa de les noves tendències, han fet servir els conceptes up-skilling i re-skilling per definir l'objectiu de la formació. Les professions emmarcades a les up-skilling són les que necessitaran una nova formació d'actualització de coneixements, que no deixarà de ser contínua.

D'altra banda, els empleats dins de les posicions re-skilling són els que necessitaran una transformació completa. El nivell d'innovació que demostren altres empreses com BMW deixa clar els grans avenços assolits a la indústria respecte a la fusió de la maquinària i el software, el desenvolupament del cotxe intel·ligent i el potencial de la digitalització. A part, la gestió de les dades permetrà la monetització i l'obtenció de beneficis associats al vehicle a través de diversos serveis oferits al client, el que també permetrà accelerar la presa de decisions de l'usuari. A més, pels fabricats serà important generar plataformes de mobilitat basades en software per generar ecosistemes per accedir al mateix vehicle. Ismael Lara declara que, malgrat tots aquests avenços, "els vehicles continuaran mantenint tota l'enginyeria de la carrosseria".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.