Dynamics UPC Manresa es consolida a Formula Student i espera fer un salt competitiu el 2022
L’equip de Formula Student de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) ha acabat la temporada 2021 a Itàlia. Dynamics ha aconseguit la quinzena posició en la classificació general de combustió, en una competició internacional en la qual hi ha hagut “molt nivell”. Així ho ha explicat en una entrevista a Fulls d’Enginyeria, Joan Jamilà, un dels Team Líders de l’equip.
Jamilà també detalla que a Itàlia han aconseguit millorar els resultats de les proves dinàmiques gràcies a l’experiència que van obtenir a l’estiu corrent a Montmeló. En la prova d’acceleració, per exemple, han baixat tres dècimes, però no han pogut acabar la prova de resistència per “problemes en la direcció”. Així doncs, tot i els bons resultats, a Jamilà li ha quedat una “espineta clavada” per l’última prova.
Durant aquesta temporada Dynamics UPC Manresa ha competit en tres circuits diferents: Holanda, Catalunya i Itàlia, i el Team Líder es mostra “molt satisfet” amb els resultats. A Montmeló van aconseguir la millor puntuació de tota la seva història amb 360 punts i la novena posició mundial, quan l’anterior màxim que havien aconseguit era de 240 punts.
El futur de Dynamics
Per Joan Romero, coordinador d’aerodinàmica de l’equip, l’objectiu per a la pròxima temporada és competir amb els millors equips estatals de la competició. Ara que han pogut comprovar el bon rendiment del seu monoplaça DYN-05, volen superar els seus “punts febles” i que el DYN-06 sigui un cotxe molt competitiu que “ens permeti lluitar” per bones posicions dintre de la classificació general.
Concretament, a més de perfeccionar la direcció que els ha donat més problemes a Itàlia, Romero creu que el més important a millorar és la implementació del motor. En la temporada ja finalitzada, van canviar a un nou motor KTM i van tenir dificultats en la seva implementació. De la mateixa manera, un dels problemes que van patir durant l’inici de la competició era amb la caixa de canvis, tot i que ara ja anava “bastant millor”.
Jamilà pensa que l’evolució de l’equip es pot veure a simple vista comparant les fotografies dels prototips anteriors. A més, les especificacions del vehicle també han millorat, el Team Líder comenta que han passat d’un vehicle de 320 kg a un altre de 260 en uns anys. Així mateix, afirma que com no poden comptar amb grans recursos, l’equip millorarà “a poc a poc” i “any rere any”.
Per la temporada 2022, Dynamics té la intenció de participar de nou “a casa” i en dues proves internacionals com aquesta temporada. Tot i això, es mostren prudents perquè abans de competir, hauran de passar primer els exàmens d’accés.
Els membres de l’EPSEM
Actualment, l’equip de Dynamics està format per quasi 40 estudiants de la UPC Manresa. En anys anteriors, eren més de 50 persones, però com reconeix el Team Líder era més difícil assignar i controlar les tasques de cadascú. Per aquesta raó, Jamilà afirma que tenen “bastants peticions per entrar a l’equip”. És més, especifica que per la temporada van oferir 10 places i van rebre 40 peticions i currículums.
Segons Jamilà, per accedir a Dynamics els estudiants han de superar una entrevista i un mes de prova dins l’equip. Durant aquest temps, reben formació i han de superar diferents proves i exàmens de la normativa de Formula Student.
L’equip, que va començar com un projecte de dos estudiants l’any 2015, ha aconseguit consolidar-se i conservar una mateixa filosofia al llarg dels anys. Jamilà comenta que l’equip és un dels més joves de la competició i amb un pressupost molt reduït comparat amb els de les universitats internacionals, però que tot i això “donem guerra” i “aconseguim grans resultats”.
A Formula Student, els estudiants no només s’han d’encarregar de dirigir el projecte, buscar patrocinadors i construir un monoplaça competitiu, sinó que ells mateixos han de ser capaços de pilotar el cotxe. Jamilà apunta que des del primer any a Dynamics portar el cotxe és una “recompensa” per les persones que més treballen de l’equip. D’aquesta manera, l’equip de l’EPSEM també es diferencia d’altres equips que com comenta Romero, sovint matriculen pilots professionals a una assignatura de la universitat per poder inscriure’ls a la competició.