El lideratge dels enginyers i enginyeres a les empreses: més enllà del "geek"
La meitat dels directius de l'IBEX 35 són enginyers i un de cada quatre directius de les empreses de l'IBEX ha estudiat Enginyeria Industrial i la gran majoria a la UPC o a la Universitat Pontificia Comillas (Expansión 11/04/2021 "Ingeniero y con MBA: así es la formación de los ejecutivos del IBEX"). Per què? "Planificar, organitzar, dirigir i controlar" aquests són els principis de l'administració d'empreses segons en Peter Drucker i que ens ensenyen des de les primeres classes de l'especialització a enginyers.
Els enginyers i enginyeres, sovint percebuts com a perfils altament tècnics, juguen un paper crucial en la gestió i l'alta direcció de les empreses. Tot i que la seva formació universitària se centra en coneixements tècnics, la seva habilitat per liderar organitzacions va més enllà de les fórmules i els diagrames. Per què els enginyers i enginyeres estan preparats per assumir rols de lideratge? Com poden tancar la bretxa entre la seva formació tècnica i les habilitats requerides per liderar amb èxit a les organitzacions? Per moltes raons però sobretot, per set:
1. La mentalitat analítica i la resolució de problemes
És indubtable que els enginyers i enginyeres estan entrenats per abordar problemes complexos des d'una perspectiva analítica. Per tant, en un context de gestió empresarial, la seva habilitat per desglossar situacions en components més petits i trobar solucions eficaces i eficients és inestimable. La presa de decisions basada en dades i la capacitat per avaluar riscos són habilitats que els enginyers i enginyeres apliquen tant en el vessant més tècnic com en la direcció d'equips.
2. La comunicació efectiva
Tot i que la formació tècnica no sempre posa l'accent en la comunicació, els enginyers i enginyeres en posicions de lideratge han de col·laborar amb tots els stakeholders d'una companyia: des de clients, proveïdors i els mateixos empleats fins a administracions públiques, accionistes i lobbies del sector. La capacitat per explicar conceptes tècnics de manera clara i persuasiva és essencial en l'alta direcció. Els enginyers i enginyeres no estan formats específicament en aquests aspectes, per la qual cosa han d'aprendre a comunicar-se de manera efectiva mitjançant cursos de lideratge, presentacions i pràctica constant.
3. La intel·ligència emocional i les relacions socials
El lideratge implica tractar amb persones. Els enginyers i enginyeres han de desenvolupar habilitats d'intel·ligència emocional per poder comprendre i gestionar les seves pròpies emocions així com les dels altres. L'empatia, l'escolta activa i la capacitat per construir relacions sòlides són habilitats que s'han de cultivar en qualsevol posició de lideratge en una organització, però són matèries en les quals tampoc ens formen a la universitat... i que hem d'aprendre i desenvolupar a través de programes de desenvolupament personal i coaching.
4. L'adaptabilitat i la innovació
La tecnologia i els mercats canvien constantment. Els enginyers i enginyeres, acostumats a l'adaptació i la innovació, poden liderar organitzacions cap a la transformació. La formació contínua, la participació en projectes multidisciplinaris, l'obertura a noves idees i tenir una xarxa sòlida de networking són maneres de mantenir-se àgils i rellevants en un entorn empresarial dinàmic.
5. La formació complementària
Per tancar la bretxa entre la formació tècnica i les habilitats de lideratge que hem descrit, no és suficient amb la formació rebuda a la Universitat, molt centrada en els aspectes tècnics com s'ha comentat anteriorment. Els enginyers i enginyeres han buscat formació complementària. Això inclou cursos de gestió, habilitats interpersonals, negociació i lideratge. Aquest és el motiu pel qual un gran nombre d'aquest col·lectiu opta per cursar programes de postgrau de gestió tipus MBA i similars. A més, la participació en grups professionals i la mentoria de líders experimentats poden proporcionar coneixements valuosos i xarxes de suport.
6.- Versatilitat i capacitat d'adaptació
Uns coneixements tècnics sòlids, juntament amb unes habilitats analítiques que ens permet analitzar dades, identificar problemes i proposar solucions eficients, ens permet poder avaluar riscos i oportunitats des d'una perspectiva tècnica i empresarial i ens fan versàtils en la gran majoria de situacions. Els enginyers som "Tot terreny".
7.- Transversalitat i empresa 4.0
En un món tecnificat com en els que ens trobem i amb l'augment de les noves tecnologies, cada cop hi ha més oportunitats per al lideratge dels enginyers, la capacitat d'organització, el domini del llenguatge matemàtic aplicat tant en el vessant tècnic com en la financera, sumat a les oportunitats que ofereix el IOT, la fabricació additiva, la intel·ligència artificial i anàlisi de dades així com l'automatització avançada per mencionar-ne algun, apropa encara molt més enginyer i lideratge en l'empresa que estem construint.
Els enginyers i enginyeres, doncs, tenen el potencial per liderar amb èxit a les empreses. En combinar la seva formació tècnica amb habilitats de gestió, comunicació i adaptabilitat, marquen la diferència en l'alta direcció. La societat ha de reconèixer i valorar la diversitat d'habilitats que els enginyers i enginyeres aporten a les organitzacions, més enllà del seu domini tècnic. És hora de derrocar els estereotips i aprofitar tot el potencial dels enginyers i enginyeres en posicions de lideratge!
A Enginyers Industrials de Catalunya ho sabem. Hem tingut i tenim enginyers i enginyeres que dirigeixen grans empreses i volem que continuï sent així. Per aconseguir-ho, com dèiem, els hem de reconèixer la seva tasca. La nova Comissió de Lideratge Empresarial, que aviat farà un any i amb un grup de treball específic de lideratge, ha de ser una eina per assolir aquest reconeixement més enllà del nostre col·lectiu, però també per consolidar l'alta direcció i el lideratge com una possible sortida als estudis d'enginyeria. Saber de tècnica i tecnologia és la base perfecta per poder encarar reptes personals, professionals i empresarials. Sens dubte.