Élise et sardine: dissenys amb protecció solar

Tenir una filla, a la Mariona Galan, no només li va canviar la vida, sinó que la va empènyer a buscar una manera de treballar que li permetés conciliar i alhora fos un projecte interessant. Després d'estudiar Enginyeria Industrial a l'ETSEIB, la seva trajectòria girava entorn del disseny de producte, àmbit en què s'havia especialitzat. Havia estat a París, a l'estudi de disseny de l'arquitecte Jean Nouvel i després es va traslladar a Anglaterra. A Londres, també feia disseny de productes per una start-up que treballava per a països en vies de desenvolupament. El seu producte ''estrella'' eren uns lavabos que funcionaven sense aigua i a partir de residus. Es dedicava, doncs a la innovació enfocada a millorar la sanitària d'alguns països en vies de desenvolupament, com ara Madagascar, on hi viatjava sovint per poder comprovar el funcionament dels projectes.

Quan es va quedar embarassada, ella i la seva parella tenien claríssim que es voldria traslladar a Catalunya per a poder-la criar prop de la família. I així ho van fer. L'empresa li va proposar continuar treballant a distància però quan va comprovar que no era fàcil fer el treball de camp, va veure que calia obrir nous fronts. I la filla, l'Élise, li va donar la solució.

I és que tenia la pell atòpica i aquell mateix estiu, del 2017, ja va començar a buscar roba de protecció solar per poder passejar amb tranquil·litat . ''A França i Anglaterra la roba de protecció solar està a l'ordre del dia'', diu Galan. En canvi, a Catalunya, a banda de la roba esportiva més habitual amb dissenys molt senzills, no va trobar res. I va creure que hi havia un ''forat de mercat'' per aquest producte específic. Creia que, malgrat no estar ''molt inculcat'' a la societat espanyola, si es desenvolupaven dissenys atractius es podria motivar a la població a utilitzar-ho.

La necessitat de conciliar i haver trobat aquest nínxol, la van fer decidir a muntar la seva pròpia marca des de zero. La filla, li va donar nom: Élise et sardine. Galan n'ha desenvolupat la part legal, s'ha encarregat de fer els patrons, ha gestionat els contactes amb els proveïdors, ha tirat endavant els dissenys, ha fet la pàgina web, ha gestionat el màrqueting... I també ha buscat una xarxa de producció, que tenia clar que volia que fos ''local i sostenible'' amb unes condicions dignes, millors que les que tradicionalment tenen des del sector tèxtil.

El 2018 va aconseguir presentar la seva primera col·lecció amb el segell Upf50, confeccionada amb les teles que tenen aquesta capacitat de protecció solar basada en diferents factors com pot ser la densitat, el color, l'entramat de les fibres, etc.

Mariona_galan, fundadora i CEO d'Élise et sardine

 

Enginyeria per a poder-se ''espavilar''

Tot i que el resultat final de l'empresa no té massa a veure amb els estudis d'enginyeria ni tampoc amb els treballs que havia fet fins aleshores, Galan reconeix que la carrera li ha donat les eines per a poder-se ''espavilar''. Reconeix que són estudis generals que li han donat la perspectiva del que requereix tirar endavant un projecte. ''Tens capacitat per entendre i buscar gent experta. Això és la clau'', diu Galan. I afegeix: ''No sé molt de res però una mica de tot''.

De moment, ha estat un projecte personal, però per exemple, el seu pare – també enginyer i consultor, l'ha començat a ajudar amb l'optimització dels costos i la logística, i també ha anat externalitzant algunes parts del procés. El següent pas, diu, és ''començar a tenir equip'', perquè veu que està al límit de la seva dedicació.  Després de tres anys d'experiència, Mariona Galan veu que convertir-se en emprenedora és ''menys idíl·lic'' del que ho pinten''. ''Emprendre per conciliar  és una fal·làcia'', conclou perquè s'acaba treballant quan els nens dormen. Reconeix, però, que el projecte li ha donat la flexibilitat que necessitava per poder tenir cura de la família i, alhora, treballar.

Duplicant les vendes

Des que el gener de 2018 va començar a evolucionar la marca de negoci fins ara, Élise et sardine ha duplicat el número de vendes i comandes, les tres temporades. La facturació també li ha augmentat proporcionalment. Si el 2018 va tenir 200 comandes i va facturar 5.000 euros per aquest 2021 Galan té previstes 1.200 comandes i una facturació de 50.000 euros. Per això, Galan està satisfeta dels primers anys d'emprenedoria, ja que s'ha de tenir en compte que és un producte totalment estacional i que les vendes es concentren entre el març i l'agost. El 2018 va entrar al mercat nacional, el 2019 va començar a tenir presència a altres mercats i aquest 2021 ja entra al mercat internacional.

La venda, fins ara, és 100 % en línia però justament està a punt de tancar la presència física en una botiga. Aquesta branca de negoci però, ha anat més lenta perquè amb la COVID-19, les botigues físiques han tingut les seves dificultats i Galan veu que la gent ja s'ha acostumat a comprar per internet.

Veu que el negoci té tres pilars: el disseny – que l'ha aportat ella - la sostenibilitat i la protecció solar. Per això, una de les darreres estratègies per tirar endavant ha estat entrar al sector mèdic on  pediatres i dermatòlegs ja han començat a conscienciar la població dels riscos de les radiacions i dels beneficis d'utilitzar roba de protecció social. I per això, ja fa col·laboracions amb professionals que intenten potenciar l'ús d'aquests productes.

elise

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.