Fer créixer el motorsport a Catalunya, l’objectiu del Llibre Blanc
Catalunya té afició i tradició automobilística. En general, però també en particular, del sector del motorsport. Ha arribat a acollir cinc mundials (F1, Moto GP, Superbikes, Ral·lis i Autocross) i tant les entitats relacionades com la Generalitat està intentant recuperar les que s’han perdut. Les universitats ja competeixen amb els equips de cotxes o motos, el Circuit de Catalunya és una aposta de país... però el motorsport encara no ha aconseguit superar la contribució de l’1% al PIB que ja tenia fa deu anys, abans de la configuració de MotorsportCAT, la unió de diverses entitats del sector per impulsar (més) l’economia de la competició del motor. De fet, MotorsportCAT va néixer el 2014 precisament amb l’objectiu de multiplicar per cinc aquesta contribució, però encara no s’hi ha arribat.
“Si no s’ha pogut fer, necessitem un impuls més”, diu Francesc Garriga, president del Grup de Treball de Motorsport d’Enginyers Industrials de Catalunya. I aquest impuls, pot ser, el Llibre Blanc del Motorsport, una publicació d’Enginyers Industrials de Catalunya que busca precisament resumir l’estat de salut del sector i proposar accions per fer-lo créixer. Garriga destaca que és un sector que genera molts llocs de treball i, per tant, impulsar tota la indústria lligada al món del motorsport és positiu pel país. De fet, Garriga explica que el projecte de Llibre Blanc ha rebut el suport de MotosportCAT precisament perquè aquest “pla estratègic” ha de servir per començar a prendre “accions de país”.
El Llibre Blanc del Motorsport a Catalunya és, doncs, un primer ‘dafo’ del motorsport a Catalunya que ha de servir per tirar endavant noves accions en aquesta línia. Els autos són Joan Camps, que s’ha encarregat de la feina institucional de contactar amb tots els agents relacionats del sector, i Ernest Rosselló, que ha recopilat la major part de les dades i ha fet les valoracions econòmiques d’aquest impacte pel país. Camps explica que ell, com a enginyer, no era d’aquest món i que el projecte li ha permès conèixer “fortaleses, problemes i inquietuds” els agents que el mouen. L’enginyer creu que Catalunya “té moltes possibilitats” per destacar en motorsport i insisteix que el llibre reuneix, també, propostes per fer-ho possible. “Cal veure, això sí, com es tiren endavant”, especifica l’autor. Camps recalca que fer créixer la inversió, també pública, és rellevant però no és el més important és fer una “tasca de coordinació” entre les entitats.
L’objectiu dels seus impulsors és que sigui un document de consulta i per això, preveuen anar-lo posant al dia amb actualitzacions cada any. “El deixarem obert, tothom pot fer-hi aportacions”, explica Camps. El treball es presenta aquest dijous en un acte a l’Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC) que conduirà Vicens Aguilera i comptarà amb la participació dels autors i les ponències de Pere Serrat, president de la Federació Catalana d'Automobilisme, Òscar Pérez de Lara, vicepresident primer de la Federació Catalana de Motociclisme, i Josep Mateu, president del Racc. Aleix Villatoro, director del Consell Català de l’Esport de la Generalitat, serà l’encarregat de cloure la presentació.