Ferrocarrils, enginyeria i servei públic

A Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ens trobem immersos en una dècada apassionant. En els darrers anys hem posat en marxa projectes molt ambiciosos, de més i millor transport públic, que veuran la llum durant la segona meitat de la dècada i que permetran estendre el model d’èxit de Ferrocarrils arreu del país.

Així, ens convertirem en l’operador de referència a Lleida, amb l’assumpció de la línia Lleida-Manresa, que s’afegirà a l’actual línia Lleida-La Pobla, que operem des del 2016 amb un altíssim grau de satisfacció de les persones usuàries. També operarem per primera vegada a Tarragona, amb la creació del tren-tram del Camp de Tarragona, que millorarà notablement la mobilitat urbana i interurbana de la zona. A més, ja han començat les obres de perllongament de la línia L8 a Barcelona, que permetran connectar a Gràcia les nostres dues Línies Metropolitanes, la del Vallès i la del Llobregat, una actuació amb la qual dotarem de tren una zona de Barcelona que fins ara no en tenia.

A Ferrocarrils, per tant, ens venen anys de molts reptes. I, per afrontar-los, és fonamental el paper que hi juguen els enginyers i les enginyeres industrials del nostre país. I és que FGC, en molts d’aquests projectes estratègics, continua apostant pel talent de la innovació industrial a Catalunya, tot refermant, una vegada més, el vincle amb el territori que servim.

subscriu-te

 

Ho estem demostrant, per exemple, amb un altre dels projectes clau d’aquesta dècada: la nova connexió ferroviària entre Barcelona i l’aeroport del Prat, que operarà Ferrocarrils. Hem confiat la construcció dels trens en les enginyeres i els enginyers de l’única fàbrica de construcció de trens que hi ha a Catalunya. Es tracta de l’empresa Alstom de Santa Perpètua de Mogoda, hereva de la històrica La Maquinista Terrestre y Marítima, que, des del seu antic complex de Sant Andreu, durant una gran part del segle XX va construir els trens i les locomotores que van donar servei a les línies de les companyies antecessores de Ferrocarrils, les actuals línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia.

Els successors d’aquella empresa cabdal de la història ferroviària del segle XX estan construint ara els trens del segle XXI, els que permetran per primera vegada viatjar en només 20 minuts des del centre de Barcelona fins a les terminals T2 i T1 de l’aeroport, amb freqüències de pas de 15 minuts. Alstom construirà un taller per realitzar el manteniment d’aquests trens. Això, suposa, a més, la generació de llocs de treball estables i de qualitat i consolida l’aposta de Ferrocarrils per la indústria que dona valor al territori.

"A través de la tecnologia i de l’enginy, FGC contribueix a una societat més justa."

Un tret rellevant d’aquests nous trens serà l’eficiència energètica, un dels signes d’identitat de Ferrocarrils. Es construeixen amb criteris d’ecodisseny, és a dir, s’ha buscat la màxima reducció de pes per minimitzar-ne el consum; s’utilitzen materials amb un 96% de reciclabilitat i s’analitza la petjada de carboni durant el procés de fabricació.

Com deia, l’eficiència energètica és una de les raons de ser de Ferrocarrils en tots els seus àmbits d’activitat, un objectiu que ha estat possible gràcies a la tasca dels professionals de l’enginyeria. Així, en el seu compromís d’impulsar la transició energètica, FGC ha reduït el consum d’electricitat a través de la gestió energètica, l’eficiència i la recerca, tot substituint el consum de combustibles fòssils. Des de l’any 2019, l’energia elèctrica és d’origen 100% renovable i, des del 2021, d’origen 100% solar. A Ferrocarrils tenim clar que la lluita contra el canvi climàtic ens interpel·la a tots i, per tant, som activistes de la sostenibilitat.

Per afrontar tots aquests reptes, més que mai, doncs, Ferrocarrils necessita el talent de les enginyeres i els enginyers. A través de la tecnologia i de l’enginy, FGC contribueix a una societat més justa. Som, en definitiva, l’espai idoni on s’ajunten de forma excel·lent la tecnologia amb el compromís de servei públic i de servei al territori.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.