Flotto: el dispositiu de salvament per a embarcacions

Convertir la pastera en una zona “segura i seca a alta mar” i, per tant, tenir una solució real i útil que millora l’experiència de rescatats i rescatadors. Aquest és l’objectiu de Flotto, un dispositiu dissenyat per cinc enginyeres i un enginyer del grau d’Enginyeria en Disseny Industrial d’Elisava que van afrontar el repte de desenvolupar el prototip d’un nou sistema de salvament que, hores d’ara, no existeix al mercat.

Així ho ha explicat una de les seves artífex, Mei Xen Bertranpetit, en declaracions a Fulls d’Enginyeria. La jove enginyera relata que se’ls va plantejar el repte de crear un dispositiu de millora amb l’ONG Open Arms. Per posar-s’hi a treballar van haver d’entrar en contacte amb els voluntaris de l’entitat i, així, conèixer quina solució podia aportar l’enginyeria en el seu dia a dia. Els activistes van constatar que el principal problema amb què es troben era el sobrepès de les pasteres, pel risc d’enfonsar-se que això comporta. El més habitual és que els rescatadors es troben amb embarcacions d’uns 5 metres, que porten entre 20 i 60 persones amuntegades i amb  un pes aproximat d’uns 3.800 kg. Per rescatar, es reparteixen armilles salvavides a tots els ocupants de l’embarcació. Tot i que són accions relativament curtes, pot ser que durin uns minuts i que es produeixi en un moment en què l’embarcació ja estigui en molt mal estat o, fins i tot, que els mateixos ocupants la desestabilitzin volent-se salvar.

Per això, s’ha buscat una nova solució. Les enginyeres van inspirar-se en els dispositius d’emergència dels avions per idear un dispositiu modulable, a diferents mides, que es col·loca sobre la mateixa embarcació. Els flotadors ’enganxen per sota i pels voltants de l’embarcació que s’adaptarien a les diferents formes de casc. El dispositiu consta d’una part rígida i d’una tèxtil que s’infla. Aquesta part, és plegable, així, ocupa relativament poc quan no s’està fent servir. És també reutilitzable.

Flotto s’infla per fases. Durant la primera s’inflen els rails inferiors, encarregats de transportar l’aire cap als flotadors laterals i de mantenir el sistema estable al seu centre de gravetat, és a dir, al vaixell. La segona fase és la dels flotadors laterals, els encarregats d’aportar la flotabilitat necessària a l’embarcació. Aquest sistema també permet des de la proa arribar fins a la meitat de l’embarcació per poder oferir la flotabilitat a tot el vaixell.

El sistema no evita que s’hagi de continuar el rescat amb la transferència de les persones a la deriva cap al vaixell o el veler de l’ONG, però evita les situacions de risc que es produeix durant l’estona d’espera.

Ángela García, Garazi Díaz, David Sancho, Eva Palmer, Julia Roman i Mei Xen Bertranpetit tot just s’acaben de graduar. Han dissenyat Flotto i han pogut tirar endavant el prototip gràcies a una campanya de crowfunding i ara, sembla que van per camins diferents. Però segons explica Xen, han de valorar si tiren endavant el projecte d’alguna manera ja que creuen que podria ser útil per Open Arms si milloren els punts que ho requereixen.

Flotto, un projecte de Trustto

Flotto és un dels projectes que han creat estudiants d’Elisava dins Trustto, un projecte creat per Miquel Tejero, Martin Koch i Francesc Mestres, tutors d’Elisava, que posa en valor l’enginyeria i el disseny aplicat a les emergències humanitàries i socials. L'any passat, per exemple, els alumnes van dissenyar una llitera de salvament per als rescats de muntanya per als GRAE dels Bombers de la Generalitat de Catalunya.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.