El SEM, davant l'emergència sanitària

El Sistema d'Emergències Mèdiques ha passat, durant la pandèmia de COVID-19, d'haver de gestionar 8.000 incidents diaris amb 8.000 casuístiques diferents, a tenir-ne, de mitjana, 20.000 amb 8.000 casuístiques diferents i 12.000 casuístiques úniques. Així ho explica el seu gerent, Antoni Encinas, que reconeix que aquesta ha estat la diferència entre una situació ordinària i una extraordinària focalitzada en una sola malaltia. La situació els ha obligat a reaccionar de forma ràpida i àgil i, de fet, Encinas destaca que els 8.000 llits addicionals que es van sumar als 12.000 disponibles al sistema sanitari català, han estat possibles gràcies al SEM.

Per fer front a la situació que es va donar el mes de març i abril passat, el SEM va potenciar un sistema logístic per aconseguir materials i espais, especialment, diu Encinas, on hi havia restriccions de mercat, i alhora, els ha obligat a canviar els fluxos dels processos ordinaris. Per això, considera que s'han hagut de ''reinventar'' cada dia. ''L'epidèmia és un cigne negre'', diu Encinas ''caus de la zona de confort en un caos i cal endreçar-lo tan aviat com sigui possible''.

En aquest sentit, el SEM ha mantingut el tractament a domicili dels pacients que podien quedar-s'hi per evitar desplaçaments, ha fet l'atenció a la patologia urgent, ha assistit les crisis emocionals i problemes socials derivats de la pandèmia i ha donat resposta logística i de coordinador de fluxos tan presencialment com telemàticament.

Per fer-ho possible han hagut de sistematitzar procediments i processos i, mantenint el punt de vista ''humà i sanitari'', han hagut ''d'industrialitzar-ho''. Per Encinas, han tingut un paper destacat les telecomunicacions, el desenvolupament d'eines informàtiques o el desplegament logístic però també, l'enginyeria de gasos, les infraestructures o l'arquitectura tècnica.

De fet, el cap d'Infraestructures i Logística del SEM, Joaquim Algarte, enginyer industrial, assegura que encara que operi en el sector sanitari, no deixa de ser una empresa i calen els enginyers per organitzar els processos logístics, fer anàlisis de processos o fer treballar la infraestructura i, en aquest sentit, destaca que els enginyers tenen un  ''ventall'' d'opcions en el món sanitari en general i reconeix que costa trobar professionals per a formar-los amb poc temps. Destaca que es necessiten perfils multidisciplinars ja que cal que sàpiguen gestionar i prendre decisions ràpides i aguantar, també, puntes d'estrès.

''No sempre estàs prou preparat''

Algarte és contundent i creu que a banda de veure que tothom està diposat a fer de tot quan hi ha un moment de crisi, la COVID-19 els ha ensenyat que ''no sempre estàs prou preparat''. Per això, creu que és molt important aprofitar els esdeveniments especials per aprendre i mirar de definir un pla de contingència ''millor''. En aquest sentit, Algarte destaca que de la crisi de l'Ebola del 2015 en van treure que calia estar protegits i, per exemple, al SEM mai no han faltat EPIs.

De cara als rebrots, el SEM ha estat treballant amb el recull d'experiències per poder-se preparar. Tot i  això, Algarte reconeix que si es va poder donar resposta al març, amb rebrots puntuals en zones determinades i focalitzades els resultarà ''més fàcil''. Ara bé, davant un rebrot general alerta: ''patirem, patirem tots, no perquè no estiguem preparats, sinó perquè serà un escenari nou''.

Agraïment als Enginyers Industrials de Catalunya

Encinas i Algarte han fet aquestes declaracions als Fulls d'Enginyeria en el marc de la visita d'una delegació d'Enginyers Industrials de Catalunya a les instal·lacions del SEM com a mostra d'agraïment per la col·laboració del col·lectiu enginyer durant la crisi sanitària, que a banda de la dedicació professional també va comptar amb iniciatives de voluntariat com ja vam recollir en aquest reportatge. El president de l'Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya, Jordi Renom, ha destacat que l'agraïment és també en el sentit contrari i ha recordat que tot just s'acabava de crear la Comissió d'Enginyeria de la Salut. Per la seva banda, el degà del Col·legi, Josep Canós, ha recordat que el col·lectiu enginyer els agradar sempre ''buscar solucions als problemes'' i ha ofert l'ajuda de la institució també en un futur.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.