La recuperació econòmica, a debat a Tarragona

Com han patit la crisi derivada de la COVID-19 el sector de la indústria química, el turisme, l'energia o la indústria automobilística? Quins són els reptes que tenen per poder encarar la recuperació? Amb aquestes premisses, la delegació de Tarragona dels Enginyers Industrials de Catalunya ha organitzat un cicle de quatre conferències en format virtual que ha volgut reflexionar sobre les possibles solucions a l'aturada que ha patit l'economia arran de la pandèmia de coronavirus. Rubén Folgado, president de l'Associació Empresarial Química de Tarragona, Pere Palacín, exidirector general d'Energia i professor de l'IQS, Salvador Anton Clavé, professor de la Universitat Rovira i Virgili, i Vicenç Aguilera, president de la comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya, n'han estat els protagonistes.

Un sector ''necessari i bàsic''

Amb una forta presència a les comarques de Tarragona, la indústria química ha tingut una resposta ''ràpida a la pandèmia''. Així ho creu Folgado, que explica que ha calgut, un cop protegits, que les plantes produïssin productes necessaris per a la crisi per la qual cosa s'han hagut d'adaptar de forma ''molt ràpida''. S'ha pogut utilitzar doncs, la tecnologia per fer part de l'activitat des de casa i alhora, intentar  que les circumstàncies afectessin el mínim possible a les plantes.

Tot i ser una indústria necessària, es calcula que el sector, a nivell europeu, ha perdut entre el gener i l'abril un 3,4% de la producció, una xifra que arriba a l'11% si només es té en compte el mes d'abril. Folgado es mostra convençut que la química serà un dels ''motors'' per aconseguir que la recuperació sigui ''més ràpida i millor'' i aporti ''estabilitat i resiliència'', ja que genera ocupació i de qualitat i dinamitza i reactiva altres sectors demandants dels productes químics.

El sector elèctric, vector de recuperació

L'exdirector general d'Energia, Seguretat Industrial i Mines, Pere Palacín, professor de l'IQS situa també el sector elèctric com un ''vector de recuperació econòmica'' i cita el document elaborat pels Enginyers Industrials de Catalunya, com un full de ruta per aconseguir que Catalunya esdevingui un país industrial. Per Palacín, cal una transformació del model de ''combustibles fòssils'' cap a un model ''més net'' que ha d'ajudar a superar la crisi en base a les energies renovables.

Palacín repassa els objectius del PNIEC i del decret llei 16/2019 que han de assentar les bases per aconseguir aquesta fita, que compleix amb el Green Deal europeu. Per Palacín cal revisar el mercat elèctric, la reducció dels costos regulats, el desenvolupament del reglament de les xarxes tancades, fer inversions en la xarxa de transport, aprofitar les instal·lacions de les centrals que s'aturen, entre altres prioritats.

Reformar el turisme

El turisme és, sens dubte, el sector que s'ha vist més afectat per la crisi de la COVID-19, en veure l'activitat reduïda ''a zero'' ja el mes de març i amb una recuperació molt minsa durant el mes de juny. Per aquest motiu, el professor de la Universitat Rovira i Virgili, Salvador Anton Clavé, parla de ''represa'' del sector i no de ''recuperació''. A banda de les  ajudes per aquest sector, diu Anton Clavé, que veuen que malgrat l'obertura de fronteres, les mesures de distanciament provoquen ''inseguretat'' en els clients, creu que cal aprofitar la crisi, que suposa ''un marc de reflexió inèdit'' per ''repensar'' pràctiques i conceptes a partir dels quals posar en marxa el turisme.

Per Anton, fins ara s'ha fet una política, en termes de turisme, pensada per a l'atracció de visitants i no en el seu ús com a ''instrument de prosperitat'' i per tant, cal a partir d'ara, tenir en compte el retorn d'aquest turisme en benefici a la indústria, l'agricultura o la cultura, entre d'altres. ''Això serà una necessitat important'', creu Anton.

La transformació de l'automoció

Amb  l'aturada entre vuit i dotze setmanes de les fàbriques automobilístiques, el sector ha patit una ''forta clatellada'' arran de la COVID-19, que tot just ara comença a iniciar la seva recuperació. Pel president de la comissió de Mobilitat d'EIC, Vicenç Aguilera, la recuperació està sent ''prou ràpida'' tot i que no és en forma de ''V'' com tothom somia. Malgrat tot, diu Aguilera, cal tenir en compte que el sector ja estava en una transformació i que el coronavirus l'haurà d'accelerar.

D'una banda és la descarbonització, un repte pel qual considera que es va ''amb retard'', però Aguilera posa sobre la taula altres qüestions com ara el poc ''interès'' que tenen els joves actualment en els vehicles, o si caldrà vendre ''propietat o quilòmetres'' i donar serveis de mobilitat, o fins i tot el paper del vehicle autònom. El cotxe està creixent ''en complexitat'', diu Aguilera, que afegeix ''malgrat continuen tenint rodes, frens i suspensions, s'hi afegeixen enginys que li donen una complexitat enorme i se'n limita la flexibilitat industrial''. Per Aguilera, el problema ara és que ''no qualsevol cotxe es pot fer a qualsevol lloc''.

Per això, Aguilera augura fusions i adquiscions entre les diferents marques comercials que afrontaran el repte de canviar els 18 milions de vendes a l'any, en l'àmbit europeu, els propers 20 anys deixant enrere el motor de combustió per apostar pel motor elèctric o l'hidrogen.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.