L'SWC demana més recursos per ampliar l'impacte de les STEM

L'auge d'iniciatives per a fomentar la presència de dones als sectors STEM ha tingut el seu major impacte els darrers tres anys. S'han multiplicat els projectes amb escoles, casals d'estiu, mentories o extraescolars enfocats a trencar estereotips de gènere o visibilitzar les dones STEM però encara no arriben ni a tots els nens i nenes ni impacten de la mateixa manera. L'organització de l'STEM Women Congress ha analitzat fins a 41 iniciatives i ha elaborat l'Annual Report 2020 que per primera vegada recull les dades d'aquestes activitats durant el 2019. 

Una de les conclusions de l'informe, presentat en el transcurs del congrés aquest dijous, és que falten encara iniciatives i projectes per a les primeres etapes d'escolarització, entre els 0 i els 6 anys, una etapa amb un paper ''determinant'' perquè les nenes percebin les STEM també com a professions per a dones i no només per a homes. Així, el 80% de les iniciatives són per a nens i nenes d'entre els 6 i els 16 anys, i gairebé un 90% va destinada a la franja d'entre els 10 i els 14 anys, quan encara es pot incidir en les motivacions però ja s'és proper a la presa de decisions d'optatives o recorreguts acadèmics.

Manca de recursos

L'informe de l'STEM Women Congress també posa de manifest que només el 22% de les iniciatives per a infants en edat escolar compten amb finançament exclusivament públic, i que un 56% té el suport d'alguna empresa o institució.La majoria (58%) dels projectes funcionen amb deu o menys treballadors per la qual cosa es duen a terme gràcies al voluntariat. Per això, la CEO del congrés, Eva Díaz, demana una ''major implicació de tota la societat'' tant del sector públic com privat, per poder arribar a més nens i nenes i mostrar-los que ''les STEM són el futur que els garantirà més ocupabilitat''.

Cal més velocitat

Tot i el creixement que ha tingut aquest sector els darrers anys i els esforços de les entitats que ho promouen, la directora de qualitat en projectes globals d'Schneider Electric, Susanna Cabos, creu que cal ''acceleració i velocitat'' per assolir els resultats d'igualtat que es busquen. Per aconseguir-ho diu Cabos, cal detectar ''les claus d'èxit'' de totes aquestes iniciatives per continuar apostant en aquesta direcció i millorar ''l'impacte'' que puguin tenir entre les nenes. Cabos reconeix que els nens i nenes són els primers objectius però la família i el professorat també són agents de canvi que s'han de tenir en compte precisament per lluitar contra els factors que condicionen la manca de vocacions STEM actuals, com pot ser els estereotips o la manca de referents.

Cabos explica que des d'Schneider van desplegar un pla d'accions per a la igualtat i amb sis anys, han aconseguit que un 44% dels directius en l'àmbit ibèric siguin dones, així com un 32% de la plantilla. Des de la companyia expliquen que, quan van voler apostar pel talent femení van comprovar que a la universitat ja no arribava, ni tampoc al batxillerat. Per això van dissenyar un programa (Let's go Engineering) per treballar amb escoles i en edats on es pugui incidir en la presa de decisions i, alhora, lluitar contra els estereotips. Actualment treballen a cinc ciutats i en vuit escoles, dues d'elles a Barcelona, per poder fomentar la curiositat per les carreres STEM de nens i nenes, ''descobrint'' perquè serveix l'enginyeria i com soluciona la vida de les persones. Cabos creu que justament, aquest desconeixement de l'impacte que tenen aquestes professions a nivell ''social'' influeix en aquesta presa de decisions de les nenes que busquen més aquesta vessant a l'hora d'escollir itineraris.

Poc impacte dels programes STEM entre dones en edat professional

Schneider també s'aposta per reforçar el talent femení de les professionals STEM amb acompanyament durant la trajectòria professional. Amb el We Mean Tech es fa acompanyament i s'ajuda a les dones al món laboral i es visibilitzen aquests perfils ''dins i fora'' de la companyia. A través de xerrades o altres activitats es vol, explica Cabos, ''crear comunitat i empoderar'' aquestes dones. En aquest sentit, l'informe de l'STEM Women Congress demostra que aquest tipus de programes per al desenvolupament professional encara té poc impacte en dones ja titulades, ja que d'una població de més de 4,3 milions de dones ocupades en activitats científiques i tècniques a tot l'estat espanyol, només han impactat al 0,25%. Majoritàriament però, s'enfoquen els esforços al lideratge femení, cosa que la CEO del congrés, Eva Díaz, és positiu perquè suposa que les dones ''no estan soles i poden optar per sol·licitar ajuda''. Es calcula que només un 0,46% d'aquestes iniciatives van dirigides a noies que comencen els seus anys de carrera professional.

Enginy-ERA, 1r premi dels STEM Awards

El projecte de vocacions STEM de Sílvia Planella i Andrea Gonzàlez, protagonistes d'aquest reportatge als Fulls d'Enginyeria, s'ha endut el primer dels STEM Awards. STEM Talent Girl, una projecte educatiu de la Fundació ASTI, s'ha endut el segon premi, mentre que Girls Make Games around the world, una entitat que organitza tallers i colònies per dissenyar videojocs, s'ha endut el tercer premi. Llum Llosa, de la comissió d'Equitat, Tecnologia i Futur d'Enginyers Industrials de Catalunya s'ha encarregat de lliurar aquests dos guardons. Els accèssits han estat per Technovation Challenge i WiM (Women in Mobile). Núria Salan, presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, i Mireia Colina, de Women in Aerospace Europe, també han participat en el lliurament de premis.

2a edició de l'STEM Women Congress

En una modalitat híbrida (els ponents en format presencial però el públic en línia) per exigències de la pandèmia, l'STEM Women Congress ha celebrat aquest dijous la seva segona edició que ha comptat amb la conferència de l'enginyera química nigeriana, Elisabeth Rasekoala. La vicerectora de la UPC, Gemma Fargas, ha donat la benvinguda, mentre que Fábian Mohedano, president del Consell Català de Formació Professional ha situat les STEM en l'FP i Joana Barbany, directora general de Polítiques Digitals, ha exposat els reptes del Departament en matèria d'igualtat en el sector. La jornada ha comptat també amb xerrades i taules rodones al voltant del biaix de gènere en el sector tecnològic. La presidenta de l'Institut Català de les Dones, Laura Martínez, i la comissionada per la Igualtat de la UE, Helena Dalli, han tancat el certamen.

El congrés compta amb la col·laboració d'Enginyers Industrials de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya, CTecno, Cooking Comunnication, o Aigües de Barcelona, entre d'altres i està patrocinat per HP, La Mútua dels Enginyers, Ricoh i el Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, entre altres.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.