Neix ENGINY-era, un nou projecte de vocacions STEM

La Sílvia Planella és enginyera tècnica industrial i arquitecta tècnica. De petita sempre havia volgut ser inventora de màquines i reconeix que la seva família li va donar sempre suport. A banda de la seva feina com a consultora, la Sílvia va començar a fer tallers amb nens i nenes. ''L'energia brutal'' amb què sortia d'aquests tallers, on va comprovar la facilitat per aprendre dels més petits, la va impulsar a tirar endavant un nou projecte: ENGINY-era. Al costat de l'Andrea González, empresària i professora, han donat llum enmig del confinament a una plataforma que vol potenciar les vocacions tècniques als més petits, fent especial atenció, això sí, a les nenes.

Per la Sílvia, que a la seva carrera fossin únicament dues noies la va ''confrontar'' amb la realitat i li va fer reflexionar sobre la influència dels estereotips davant la decisió de triar o no un tipus d'estudis. ''El món s'està perdent el talent femení'', diu la Sílvia, ''alhora que les dones ens estem quedant enrere en les professions més valorades i amb més futur laboral''. Per això, han volgut tirar endavant una plataforma des d'on promocionar tallers a escoles, a mestres i professors i a diferents entitats per promoure el gust per la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques, així com també per l'art, a tot tipus d'infants, és a dir, nens i nenes de diferents edats i sense exclusions, per la qual cosa procuren que tots els tallers siguin gratuïts

El projecte però, no està encarat només per a nenes. ''Sense els nens no canviarem res'', assegura la Sílvia. En aquest sentit, està convençuda que cal fer entendre als nens que ''la dona és igual que ell'' i que cal treballar-ho perquè al cap dels anys, aquest nen pot ser cap o company i ha de veure que tenen les mateixes oportunitats. L'Andrea ha fet de professora de Secundària i assegura que el referent que tenen davant els joves  ''marca claríssimament el camí que faran''. I per això, demana incorporar més referents femenins. També fan especial èmfasi a l'accés a les famílies per ''obrir la ment'' perquè els infants tinguin una ''nova mirada de llibertat i igualtat d'oportunitats''. Per la Sílvia, el més important és que els pares i mares incentivin als infants a fer el que vulguin i donar-los la confiança necessària més enllà dels estereotips.

Tot i que han començat en un format més virtual que presencial a causa del confinament, totes dues estan convençudes que des de la seva posició poden arribar a moltes escoles, entitats i institucions per estendre les vocacions STEM. Se centren en els cursos que consideren més importants, els dos primers d'ESO i el cicle superior de Primària, però no deixen de banda tampoc els cursos més prematurs on ja es pot començar incidir, diu l'Andrea, amb la presència de referents. En aquest sentit, procuren que el 50% dels talleristes siguin dones i com més joves, millor, per aconseguir que els adolescents els vegin el més propers possibles i es converteixin en ''role models''.

Amb la seu física a Girona, ENGINY-era vol aconseguir estendre les vocacions STEM arreu del territori, tenint en compte que a Barcelona ciutat ja hi ha moltes entitats que se n'encarreguen, fent aliances amb escoles, institucions i administracions. Alhora, no renuncien a poder iniciar projectes ''amb gent de tot el món'', diu l'Andrea, que explica que ja s'han posat en contacte amb entitats de Colòmbia, per exemple, per poder tirar endavant projectes conjunts.

Així, reconeix que per exemple, la manca de referents femenins  en el món audiovisual o fins i tot en els llibres de text, s'ha treballat en altres països des d'on es pot ''fer xarxa'' i difondre també la seva tasca fent diferents ''aliances''.

La Sílvia, que ha fet molts tallers diferents, assegura que quan els infants són petits nens i nenes són igual davant la curiositat d'aprendre. Hi ha nens que els agrada fer tallers i descobriments i n'hi ha que no. I amb les nens, diu, igual: ''hi ha nenes que ho  porten innat però que en canvi, després no ho acaben triant''. El talent hi és ''tant en nens com en nenes'', conclou la Sílvia, que afegeix: ''no els hem de permetre que els ho tallem''.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.