Tecnologia per millorar els resultats acadèmics a Secundària

Fa deu anys que Cristina Steegmann dirigeix l'Institut Eugeni d'Ors de Badalona, un centre amb prop de 1.000 alumnes d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. Llicenciada en Matemàtiques per la UAB i doctora en Societat de la Informació i el Coneixement per la UOC, Steegman treballa, des que va agafar les regnes del centre, per millorar el rendiment dels estudiants del centre, ubicat al barri de Sant Roc, i alhora, reduir l'absentisme escolar i aconseguir que les noies s'interessin també pel batxillerat tecnològic. Tot i que els canvis són lents i les millores es perceben amb comptagotes, Steegmann ho ha començat aconseguir.

L'institut, de màxima complexitat, ha passat de situar-se a la franja mitjana baixa de les competències bàsiques a Secundària, a aconseguir consolidar els alumnes a la franja mitjana, i de no tenir cap noia estudiant a la branca del Batxillerat tecnològic, a tenir-ne actualment sis, dues a 1r i quatre a 2n. ''Són futures enginyeres'', diu amb convicció Steegmann, que assegura que són noies amb molt bons resultats i un futur prometedor. Espera que els propers anys, es vagi revertint la tendència al batxillerat tecnològic i se superi el ''cert rebuig'' que produeix a les noies aquesta especialitat.

I com ha aconseguit aquest revulsiu? Doncs Steegmann, tot i no ser tecnòloga sempre ha defensat sempre la presència de la tecnologia a les aules i confia en les TIC com a eina ''motivadora i nnovadora'' per aconseguir els seus objectius. Creu que el sistema educatiu ''peca'' de presentar les matemàtiques com una ciència ''molt abstracta i teòrica'' i deixa de banda la seva aplicabilitat. Per això, ha estat treballant per aconseguir que l'Institut sigui ''un centre referent tecnològic'' a la zona del Barcelonès Nord. Per fer-ho, i en la mesura que els pressupostos públics li han permès, ha introduït el màxim de tecnologia a les classes i, a la vegada, ha repensat la manera d'ensenyar les ciències més pures, introduint aquest concepte d'aplicabilitat que tant li agrada.

Així, doncs a les matèries com les llengües, els alumnes aprenen amb suport tecnològic i se serveixen d'ordinadors, programes i aplicacions diverses. A matemàtiques, per exemple, el seu àmbit, s'inclina per la part ''més divulgativa'' i intentar posar exemples pràctics dels conceptes que poden anar sortint al llarg del curs, com pot ser el funcionament dels avions o la base matemàtica dels cercadors com Google.

Tot aquest entusiasme i la passió per la divulgació que transmet a través del seu blog personal, on publica curiositats, reptes i informació matemàtica i tecnològica, li ha valgut el premi DonaTIC 2020 en la categoria de Divulgació, que atorga el Departament de Polítiques Digitals, un reconeixement que llueix amb orgull perquè suposa que camina en bona direcció. I és que amb aquest nou model educatiu, la directora creu que els alumnes tenen una motivació ''més enllà de la d'estudiar'' i volen aprendre ''perquè li veuen més utilitat''. ''Avui en dia, la tecnologia està al dia a dia'', resumeix. D'aquesta manera, els alumnes han canviat l'actitud en anar a classe, la convivència al centre ha millorat i els resultats acadèmics han fet un salt qualitatiu. De retruc, la concepció de l'institut al barri i municipis propers, també ha canviar. ''Ara fins i tot ve gent del Maresme i d'altres barris de Badalona'', diu amb orgull Steegmannn.

Steegmann reconeix que la composició socioeconòmica del centre, on el 50% de l'alumnat és d'origen gitano, i la resta majoritàriament d'origen estranger, els ha afavorit en qüestions de pressupost perquè el Departament d'Educació dota de més recursos aquest tipus d'escola. A banda, però, com a directora ha intentat aconseguir qualsevol tipus d'ajut que permeti desenvolupar el seu projecte educatiu amb més èxit.

Cristina Steegmann al passadís de l'Institut

De moment, està aconseguint els seus objectius de reforma d'un centre complicat, i el seu pla d'innovació tecnològica els ha permès, entre altres coses, encarar els confinaments – només el primer trimestre han gestionat les quarantenes de fins a cinc grups a la vegada- amb unes millors perspectives que altres centres similars a l'Eugeni d'Ors. ''Ja fèiem servir el Classroom i el Meet abans del confinament'', diu tota satisfeta.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.