It’s the end of the world as we know it (and I feel fine)

Fa uns dies, mentre escoltàvem notícies de la cimera de Glasgow tot dinant, el meu fill de quinze anys em va dir: "Recordes que em vas dir que et sabia greu que jo hagués nascut a temps per veure la fi del món? Doncs em sembla que tu també la veuràs."

Quan era adolescent vaig llegir que l'imperi romà es va esfondrar, entre altres coses, perquè l’aristocràcia patia saturnisme, intoxicació pel plom de les canonades de l’aigua. Vaig pensar que havien estat ben rucs de no adonar-se’n, i que sens dubte haurien pogut arreglar el problema si s’hi haguessin posat. De fet, però, alguns autors assenyalen que ho sabien, però no van fer res perquè els efectes immediats es notaven sobretot en els treballadors de baixa classe social que instal·laven les canonades o que fins i tot adulteraven el seu vi amb "sucre de plom".

Soc tecno-optimista per naturalesa i formació, i tot i així em temo que la fi del món “tal com el coneixem” és a prop. Amaguen el cap sota l’ala i la història ens jutjarà severament. Escollim no veure els efectes ja evidents de l'abús dels combustibles fòssils (canvi climàtic) el malbaratament de recursos (illa de plàstic), la disminució de la biodiversitat (pandèmia), i molts altres elements que les lectores ja estareu pensant. Quan fem veure que ens ho prenem seriosament, per exemple a la recent cimera de Glasgow, l'anàlisi profunda de com el debat desemboca en accions em fa pensar en un personatge d'Astèrix a Còrsega, que "era tan curt que tenies temps de matar-li el ruc a cops de figa madura abans de fer-li entendre una cosa". Què esperem?

Aquesta setmana, l'empresari i activista per la transformació energètica Joan Vila (entrevistat per Fulls d’Enginyeria aquí) va participar en un debat entre empresaris organitzat per FemCAT. Com a empresari pioner, ha patit l'efecte d'arribar massa aviat a un mercat, oferint un producte (paper higiènic neutre en carboni) que el mercat encara no entén. Avisava els empresaris assistents que en pocs anys veurem un canvi generacional en els consumidors i que les grans empreses ja s'estan posant a punt. Per això, confia que a partir d'ara l'esforç diplomàtic per una civilització més sostenible el faran les empreses, empeses per altres empreses, en un moviment iniciat pels consumidors.

No m'agrada gaire aquest enfocament. De fet, a la conversa informal posterior, una empresària de la construcció li comentava que les edificacions modernes ja son eficients energèticament perquè el codi tècnic les obliga. En Joan Vila movia el cap: no, no n'hi ha prou, ni de lluny. Ha de correspondre, doncs, als compradors reclamar edificacions amb un millor aïllament? Exigir que la construcció surti més cara, encara?

Els adolescents d’ara no entenen que, sabent què passa, no canviem la nostra manera de viure. Per això es fan vegetarians o vegans, no aprenen a conduir cotxes i organitzen moviments de pressió pel clima. Alhora, però, els hem embolicat de tal manera a la nostra manera depredadora de viure, que pensen que viatjar en avió és pràcticament un dret humà, i que només val la pena comprar si el producte t'arriba a casa immediatament. Fins i tot en el millor dels casos, ni tan sols la seva pressió com a consumidors serà suficient tota sola, si no accelerem l'evolució legislativa, tant a nivell local (prou si us plau de fer el ridícul amb les energies renovables!) com global (prendrem mal amb l'especulació per les matèries primeres si no resolem bé l'embús actual). Em temo que encara hem d'anar a molt pitjor per començar a anar a millor. Tant de bo tinguem, simplement, la intel·ligència com a societat de començar aviat a avançar cap una manera de viure sostenible. De moment, lectors i lectores, si sou consumidors, plantegeu-vos quina és la vostra petja; si sou empresaris, actueu per la transformació dels vostres processos i productes; si sou polítics, penseu més sovint en els nostres fills i filles.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.