KH7-Ecovergy Team, motor d'hidrogen al Dakar

Reduir les emissions de gasos contaminants és un dels principals objectius d'aquest segle. Per aquesta raó cada vegada es desenvolupen més els motors de combustió interna d'hidrogen substituint els combustibles fòssils convencionals. En aquest marc d'avenç per la sostenibilitat trobem l'exemple del KH7 Ecovergy Team, l'equip de l'empresa Ecovergy, els quals han participat amb el seu camió, propulsat per hidrogen, en el Ral·li Dakar 2024. L'equip va competir en la nova categoria Future Mission 1000, dedicada a vehicles amb sistemes sostenibles de propulsió. Això ha marcat una fita en la incursió de noves tecnologies en una competició tan important com el Dakar tal com s'ha explicat a la jornada Motors de combustió interna alimentats amb H2. L'exemple Dakar, organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya.

Un camió MAN 6X6 propulsat per hidrogen i oli vegetal hidrotractat (HVO) ha estat el vehicle utilitzat per l'equip amb el qual han rendit excepcionalment al llarg de totes les etapes del recorregut. El motor ha estat posat al límit a causa de les condicions extremes de la prova, demostrant la seva capacitat de resistència.

Durant l'etapa 5, amb un enllaç de 549 km, l'equip va aprofitar per a treballar en activitats de desenvolupament i experimentació amb el camió. D'altra banda, l'etapa 6, un trajecte de dunes de 51 quilòmetres, els hi va servir per a posar a prova el ritme del camió.

L'enginyer i CEO d'EVARM, Xavier Ribas, ha aportat habilitats tècniques a l'equip i expertesa en la innovadora tecnologia incorporada. Segons Ribas, en declaracions per a Fulls d'Enginyeria, el principal repte era preparar la tecnologia per a un canvi en la competició. "No volíem més potència, volíem fiabilitat i l'hem aconseguit de manera segura amb aquesta tecnologia" ha assegurat.

Del primer any 2023 han solucionat temes d'electrònica, de fiabilitat i problemes de molta vibració i xocs tèrmics. L'any 2024 s'han volgut assumir millores d'eficiència de consum i prestacions del motor. El CEO d'EVARM ha declarat que ara preparen la competició de 2025 amb una millora en la potència i que "esperem arribar als mil cavalls amb un motor d'hidrogen, però mantenint sempre aquesta fiabilitat".

Aconseguint 180 punts, l'equip ha guanyat en la nova categoria Mission 1000, en una competició disputada en 12 etapes. Al Dakar han participat 6 motos, 2 buggies, 1 cotxe i 1 camió, els quals han confirmat la viabilitat dels vehicles propulsats per energies alternatives en condicions extremes. El KH7 Ecovergy Team ha superat els temps de referència en diverses etapes, cosa que els hi ha permès obtenir bonificacions pel seu acompliment en "mode sport".

L'equip ha buscat, des de les primeres etapes, una reducció considerable de les emissions de CO₂ del camió, del 85 al 90%. El sistema d'hidrogen de l'any 2023 va reduir entre un 40% i un 50% les emissions de diòxid de carboni, fet que contrasta amb els resultats de les proves enguany, representant un avanç substancial. El compromís de l'equip amb la sostenibilitat és clar, millorant el respecte cap al medi ambient.

L'equip es va mostrar molt satisfet en aconseguir obtenir el màxim rendiment. En aquest cas, l'emmagatzematge d'hidrogen en el camió es realitza en dos tancs que es carreguen en cada etapa a través d'un filtre especial de proveïment de carburant amb una pressió de 350 bars. Amb això, l'equip va poder completar les etapes arribant fins a 900 quilòmetres amb tot just 10 kg d'hidrogen.

L'equip està conformat per un grup de professionals amb una àmplia trajectòria, els pilots Jordi Juvanteny i Jose Luís Criado, els quals han aportat una valuosa experiència. Aquesta ha estat clau en el rendiment del camió d'hidrogen en condicions extremes i la seva optimització, a més d'aportar els suggeriments necessaris per a properes millores.

formació

 

En aquest context, Mission 1000 és l'objectiu creat per la mateixa competició amb el qual es promouen energies alternatives. D'aquesta manera es pretén demostrar que els vehicles elèctrics, híbrids o, en aquest cas, els que funcionen per hidrogen, es troben llestos per a enfrontar-se a les exigències tècniques del ral·li.

Al llarg de la competició, l'equip ha estat reconegut com els "àngels del Dakar", ja que han oferit ajuda a vehicles extraviats i han remolcant aquells atrapats en les dunes. Fins i tot la mateixa organització del Dakar en algun moment ha sol·licitat assistència a l'equip per a auxiliar a vehicles encallats. 

Innovació en motors sostenibles

Les empreses que han fet possible aquest projecte es basen en un compromís per la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient. Pel que fa a Ecovergy, es defineix com una enginyeria especialitzada en la instal·lació de sistemes fotovoltaics per a l'autoconsum industrial. Desenvolupen la seva activitat centrant-se en instal·lacions per a clients que busquin potenciar l'autoconsum energètic, fomentar la cura del medi ambient i reduir costos. 

D'altra banda, EVARM és una enginyeria d'integració especialitzada en la conversió de vehicles professionals a combustibles alternatius, com ara el GLP, GNC, hidrogen, que tenen etiqueta ECO o 0 emissions. Aquests disposen d'una planta d'acoblament i creen solucions a mida.

Els clients són empreses que disposen de flotes en transport per carretera, de tractament d'aigües, de serveis corporatius de sanejament o de servei a tercers i que volen transformar-les perquè siguin més sostenibles i eficients. Els projectes s'enfoquen integralment des de l'enginyeria fins a la conversió.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.