La Comissió TIC ?dels EIC

Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) són part vertebradora del teixit industrial català i de la seva competitivitat, i els enginyers industrials tenen un paper molt important en aquest sector, que evoluciona a una gran velocitat.

Durant els darrers anys, un dels objectius d’aquest grup d’enginyers i enginyeres és engrandir la comissió com a punt de trobada per compartir experiències, promoure l’ús de les TIC a les empreses i a la societat en general, i impulsar projectes col·laboratius entre empreses dels diferents clústers. Tenint en compte la integració d’aquestes tecnologies en els diversos processos de negoci, apunta Miquel Obradors, president de la Comissió de les TIC, al COEIC s’han format grups de treball amb diferents comissions, com Embedded Systems, Smart Cities, Smart Grids o Robòtica, amb la participació de membres de la Comissió.

“Un sector tan potent com el de les TIC, motor del país, amb un volum d’activitat a Catalunya de més de 15.000 milions d’euros, més de 150.000 treballadors i amb una taxa d’atur de només el 5% i escaig, mogut fonamentalment per enginyers, ha de tenir un posicionament clar per part de l’Associació/Col· legi”, explica Xavier Rovira.

“La Comissió permet als seus membres estar en contacte amb professionals que estan en actiu en el sector TIC, i informa de tendències tecnològiques o lidera projectes d’alt valor afegit”, apunten Jordi Bastida i Jaume Bigas.

“Treballem per potenciar l’ús de les TIC, convençuts que els èxits de les empreses del nostre entorn ajuden a obtenir l’èxit de les em· preses d’altres sectors”

, afegeix Josep Amat. “Són una eina fonamental per a la competitivitat” assenyala Alexandre Blasi, que remarca també la proximitat de les TIC amb l’enginyeria i la tasca de la Comissió a l’hora de buscar sinergies entre els diferents camps de coneixement. “Les TIC cada dia són més presents a les nostres vides, tant en l’àmbit professional, a casa o en les nostres comu· nicacions o organització personal”, comenta Ana Pardo. I segons Josep M. Vilà: “L’ús eficaç de la tecnologia, amb fort impacte social, ha estat sempre en el punt de mira dels enginyers, des de les màquines de vapor al segle XIX fins a les TIC al segle XXI”.

Per entendre la situació actual de les TIC, Joan Tubau i Joan Munt han actuat com a comissaris en la creació de l’exposició de la informàtica al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) a Terrassa. Per la seva banda, Pere Puigdollers afegeix que al final de la seva vida professional es vaig incorporar a la Comissió de les TIC per aportar els coneixements que la seva experiència professional li havia donat i per seguir entre companys en actiu que el posessin en contacte amb les noves tècniques existents.

Un dels projectes de referència que es treballa a la Comissió de les TIC és el de l’Anella Industrial, per tal d’ajudar a augmentar la competitivitat del nostre teixit industrial, explica Emili Hernández, responsable del projecte de l’Anella Industrial a la Comissió (www.anellaindustrial.cat). I continua: “A més, l’Anella Industrial es posiciona ara com una infraestructura clau per als conceptes Factory of the Future o Factories 4.0”. Aquest mes d’octubre es presentarà el projecte en una reunió de treball a Brussel·les com a exemple d’infraestructures per incentivar la col·laboració universitat empresa a Europa.

Xavier Pi comenta que “l’anomenada quarta revolució industrial (Industry 4.0) es fonamenta en el binomi IoT (Internet of Things) i CPS (Sistemes Ciberfísics), i utilitza com a bloc constructiu central els embedded systems, que entronquen sinèrgicament amb l’activitat de la Comissió de les TIC”.

Ginés Alarcón conclou el següent: “Des de la Comissió de les TIC sempre hem focalitzat la nostra aportació en l’aplicació de les tecnologies per al desenvolupament del negoci amb una visió de futur. Fins ara, el focus principal ha estat l’eficiència i l’eficàcia, però ara hi ha nous reptes: accés als mercats, nous competidors, ús de la infor· mació pròpia i de tercers (no estructurada) per entendre millor les tendències dels mercats, els costums dels consumidors, etc. En aquest sentit, el repte per a les empreses és evolucionar per adaptar-se a la transformació digital, que té com a principals facilitadors les xarxes socials, la mobilitat, les app i la informació al núvol”. 

TEXT: Anna Carrió
FOTO: Arxiu

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.