La congestió als accessos de Barcelona incrementarà un 50% si no es prenen mesures urgents, segons el RACC

Prop de 200.000 persones que accedeixen diàriament a l’àrea metropolitana de Barcelona (des d’un radi aproximat de 30 Km), pateixen retencions de trànsit que provoca un gran perjudici als usuaris, tant a nivell d’hores perdudes, com en costos econòmics personals i globals.
 
En temps, es perden de mitjana 52.000 hores diàries per la congestió, que equival a 12,8 milions anuals d’hores perdudes, amb un cost de 137M€ anuals (equivalents al 0,1% del PIB de Catalunya) i 685€ per usuari afectat a l’any. Aquests són algunes de les dades més destacades d’un envers la mobilitat en els accessos de la capital catalana l’informe que ha fet públic el RACC.
Tot i que durant els darrers 10 anys a Barcelona ha disminuït el nombre de trànsit als accessos (un 9% respecte el 2006 i un 51% de la congestió), principalment, per la crisi econòmica, també és cert que durant el 2015 ha començat a augmentar la mobilitat (un increment del 3% de la mobilitat i un 28% de la congestió). Per això, el RACC adverteix que «si no s’articulen mesures aviat és possible que, en els propers anys, la congestió incrementi un 50%, arribant als nivells previs a la crisi amb la pèrdua de competitivitat econòmica i d’afectació a la qualitat de l’aire que això comporta». 
Per tot això, el RACC «exigeix com a mesures urgents més oferta i qualitat del transport públic, incloent que el Ministeri de Foment (ADIF) realitzi les inversions compromeses en el servei de rodalies, i millora en la gestió del trànsit: creació de Bus-VAO low cost, ampliació i millora d’accés i seguretat als park&ride i gestió de la velocitat variable», entre altres. 
 
Increment de la congestió 
Malgrat que la caiguda de la congestió entre 2006 i 2016 és significativa, el recent repunt econòmic està generant increments de volum de trànsit que poden fer retornar a mig termini l’escenari de forta congestió dels anys previs a la crisi, segons l’esmentat estudi. 
 
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"946","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
 
On es produeix la congestió? 
? Quatre entrades a Barcelona són les que tenen més volum de vehicles en dies laborables: A2 (de Pallejà a Barcelona), B-23 (de Molins de Rei a Barcelona), C-58 (de Terrassa a Barcelona) i B-20 pota nord (de Montgat al Nus de la Trinitat). 
? També superen un alt volum de trànsit en dies laborables les vies transversals com les rondes o l’AP-7 (des d’El Papiol a Mollet).
? El corredor d’entrada a Barcelona més congestionat és el del Vallès Occidental (la C-58 de Terrassa a Barcelona), mentre que les 2 rondes són les vies amb congestió diària recurrent de tot l’àmbit metropolità. 
? Els corredors de les Rondes, Vallès Occidental i Baix Llobregat concentren prop del 80% de la congestió. 
 
Quan es produeix? 
? El 62% de la congestió diària es concentra en una forquilla crítica de 6 hores (de 7 a 10h i de 17 a 20h), principalment a la franja del matí (36%) i especialment entre les 8 i 9h. 
 
Afectació global 
? Els usuaris víctimes de les retencions. Cada dia perden 52.000 hores per culpa dels embussos de trànsit en els accessos a la ciutat. 
? Prop de 200.000 usuaris (78% que venen en cotxe i 22% en autobús), suporten congestió en les sis hores en què es concentra l’embús circulatori. 
? Traduït en vehicles, 115.000 són els que de mitjana pateixen embussos diàriament. 
? Tenint en compte que cada dia uns 640.000 vehicles accedeixen a la xarxa metropolitana, es pot concloure que el 18% dels vehicles pateixen retencions. 
Afectació individual 
? Per als ciutadans que accedeixen en hora punta (de 8 a 9h) a Barcelona, la demora mitjana calculada és de 80 minuts a la setmana. 
? Els usuaris que circulen per les Rondes són els més perjudicats, amb demores que poden superar en hora punta els 150 minuts a la setmana addicionals (2,5h de mitjana més). 
? En termes de pèrdua de jornades laborals, la demora en hora punta equival anualment a 8 dies de treball perduts. 
 
Costos de la congestió 
? Anualment la congestió és la responsable de la pèrdua de 12,8 milions d’hores, la qual cosa suposa un cost de 137 M€, equivalents a 0,1% del PIB de Catalunya, i a 685€ per usuari afectat a l’any. 
 
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"947","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
 
Les propostes del RACC
Una millora de l’oferta i la qualitat del transport públic i una millor gestió del trànsit: 
? Exigir que el Ministeri de Foment (ADIF) realitzi les inversions compromeses per millorar el servei de rodalies. 
? Creació de Bus-VAO low cost a la B-23 i la C-31 Maresme. 
? Augment d'expedicions d'autobús en les seves diferents modalitats: reforç del Bus - Express, augment dels serveis discrecionals als polígons i augment de les línies d'aportació de passatgers d’autobús cap al tren en els hubs comarcals.
? Ampliació i millora d'accés i seguretat als aparcaments de dissuasió (park&ride). 
? Consolidació de la línia ferroviària transversal del Vallès. 
? Minimitzar les incidències i el seu impacte a través de serveis de grua ràpida als punts crítics per treure amb rapidesa vehicles avariats i/o accidentats 
? Increment de l'ocupació mitjana del vehicle privat, potenciant -entre altres mesures- carrils Bus-VAO low cost. 
? Gestió del trànsit: senyalització variable del límit de velocitat i gestió d'accessos a les rondes. 
? Gestió de la demanda d'aparcament en destí -la zona verda i blava i aparcaments públics (BSM)- aplicant les tarifes d’aparcament en funció de l’origen, de les emissions contaminants generades, etc. 
? Creació d'una via específica per a camions d'accés al port i a la ZAL. 
 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.