La digitalització com a palanca de resiliència i recuperació econòmica

2021 ha de ser l’any que decidim com volem que sigui la recuperació econòmica de la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19. La digitalització jugarà un paper molt important en tot aquest procés, ja que serà una palanca imprescindible per la resiliència i la recuperació de tots els sectors. Ja s’ha vist durant l’últim any que les empreses i els sectors digitalitzats han mitigat amb èxit l’impacte de la pandèmia. La digitalització, però, serà encara més important en el futur.

Des de Mobile World Capital Barcelona treballem des de fa anys amb aquesta idea de fomentar la transformació digital per contribuir a aconseguir un important impuls econòmic i posicionar Barcelona com a ciutat capdavantera i líder. Tenim molt clar que hem d’actuar com impulsors, aglutinadors i dinamitzadors d’iniciatives de digitalització que poden contribuir a aquesta recuperació econòmica. Des dels governs de tota Europa han apostat per aquest camí: els projectes de digitalització rebran en els propers 3 anys el 33% dels 72.000 milions d’euros que a Espanya li pertoquen dels fons europeus per a la recuperació. Ara no podem fallar.

La innovació, la digitalització dels negocis i la formació del talent seran tres eixos imprescindibles per aconseguir un creixement econòmic sostingut en el temps i que serveixi com a base per a crear una estratègia a llarg termini. Ara bé, és precís tenir en compte que la transformació digital ha obert la porta també a un gran nombre de reptes, econòmics i socials, als quals cal fer front des d'una perspectiva àmplia.

Vivim una emergència digital derivada d’una digitalització asimètrica i accelerada que requereix de mesures urgents. En aquest sentit, s’han de tenir en compte aspectes com les bretxes digitals, per combatre un accés, ús i coneixement desigual de la tecnologia per part de diferents col·lectius, essencialment d’aquells més vulnerables; les noves formes de treball, per assegurar una protecció social, jurídica i laboral dels treballadors de les plataformes digitals; la sostenibilitat per tenir en compte les conseqüències d’aquesta transformació digital en el medi ambient; i els drets digitals per garantir que existeixin marcs reguladors i mecanismes en temes com la governança de dades, la desinformació o la intel·ligència artificial.

Per a reduir les discriminacions de l'emergència digital, la solució passa per enfortir les societats i apoderar als ciutadans. La cooperació i col·laboració entre tots els actors i grups d'interès és la resposta més eficaç per a fer front a la complexitat d'aquests desafiaments, això implica el sector públic (administracions, governs, legisladors), sector privat (corporacions, empreses, plataformes) i la societat civil (organitzacions, ciutadans), promovent noves formes de col·laboració públicoprivades. D’altra banda, l'apoderament ciutadà mitjançant l'alfabetització digital també és crucial per a generar confiança digital en la ciutadania i salvar desigualtats que impedeixen un creixement equitatiu.

La digitalització té un gran camí per recórrer, encara falta molt perquè els diferents sectors i les empreses que hi treballen tinguin fets els deures. I fins i tot m’atreviria a dir que és un procés que no acaba mai, ja que els avenços tecnològics són constants i fan que sempre haguem d’estar al dia per millorar processos de tot tipus i ser més eficients. És un camí imprescindible pel que tots hem de caminar i ara és el moment de fer-ho amb més fermesa que mai. No podem deixar escapar aquesta oportunitat.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.