La direcció de curses de motor, en mans de dones

La presència de dones al Motorsport és petita però, sobretot, és poc visible. Pilots i mecànics són majoritàriament homes però la presència del gènere femení és més habitual en la direcció i l’organització de curses i grans premis. Malgrat tot, el Gran Premi amb una proporció més gran de dones oficials és el de Singapur, amb un 25 %. A Europa, aquesta xifra ronda el 14% però baixa dràstricament quan es busquen els perfils sèniors. La FIA, per exemple, només té un 3 % de dones sèniors darrere de l’organització de curses i competicions. Són dades que s’han posat sobre la taula en la segona jornada del cicle La Dona en el Motorsport organitzada per la Comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Cataluya que ha reunit diferents perfils de dones que treballen en la direcció del sector i que actuen de referents perquè altres dones puguin veure en el Motorsport una opció professional de futur.

La influència i l’afició familiar és, com ja s’havia apuntat en aquest primer reportatge publicat a Fulls d’Enginyeria, un dels motius pels quals la major part de les dones que hi treballen, entren a formar part d’aquest món. És el cas de Sílvia Bellot, Que treballa de Comissària Esportiva de la FIA,  les curses de Formula 1, Formula E, F2 i F3. Sota la direcció d’un president, els comissaris esportius s’encarreguen d’assegurar que es compleix el reglament i imposen les sancions si és necessari, i tot el que pugui tenir a veure amb les classificacions finals, els controls de dopatge o les proves tècniques passa per les seves mans.

És la segona generació d’oficials d’automobilisme a la seva família ja que el seu pare, Josep Maria Bellot, és enginyer industrial i va fundar l’Escuderia Gironella. Va ser cronometrador a la F1 a Montjuïc, cap d’equip de concessionaris Ford Al Campionat d’Espanya i del Salvador Servià al ral·li de Monte Carlo, comissari al Circuit i President de la comissió de rallis a la RFEdeA. “El món del motor sempre ha estat ben present a casa”, explica la Sílvia en una entrevista  a Fulls d’Enginyeria, “recordo de ben petita despertar-me a la matinada amb el meu pare i la meva germana per veure l’inici de la temporada al Gran Premi de F1 a Austràlia!”

Una situació similar va viure Míriam Moya, actualment Directora Esportiva del Circuit de Barcelona-Catalunya. Va estudiar Turisme però l’afició al motor l’ha portat a dedicar-s’hi professionalment després de començar com a voluntària. Ara s’encarrega de posar en marxa el circuit per a les curses, és a dir, de la posada en marxa de la pista revisada, de la gent que hi ha d’haver, de tots els dispositius... “Nosaltres tenim més feina de preparació, el que costa és posar-ho en marxa”, explica Moya.

També va començar de voluntària Neus Santamaria. Els seus pares n’eren aficionats i feien de voluntaris en diferents ral·lis, i fins tot el seu pare havia dirigit alguna cursa. Al 16 anys li van proposar provar-ho i li va agradar. El 2017, quan només tenia 21 anys va dirigir les primeres curses de manera esporàdica i del 2019 ja s’hi ha quedat. Aquesta doncs, és la tercera temporada que fa sencera amb l’afegit que, de dilluns a divendres, té una altra eina. És mestra d’educació especial. Tot i que diu que el que aprèn a un lloc ho pot “extrapolar” a l’altre, reconeix que a vegades sembla “impossible” poder-ho combinar tota la seva activitat, a la qual s'hi ha de sumar els estudis de Gestió Esportiva que ha començat per professionalitzar tot el seu aprenentage. El teletreball però, l’ha ajudada a poder gestionar millor al seu temps però la realitat és que fa dues jornades de treball alhora.

La tecnologia, a les curses

L’organització i la direcció de les curses està molt lligat a l’ús de la tecnologia. En cada àmbit se n’utilitza i es treballa per millorar i innovar. Al Circuit de Catalunya, per exemple, Moya explica que s’està treballat amb els ‘track límits’ que, mitjançant càmeres, loops i sensors permet donar avisos en cas que els cotxes estiguin traçant fora de la pista i, per tant, ajuda a sancionar. De moment en tenen a dos punts i per a motos en un tercer. A més també s’està treballant per renovar les càmeres de control de la pista que es visionen des d’una sala amb deu persones controlant. És l’espai on es prenen les decisions esportives i per tant, qualsevol innovació amb millors monitors o càmeres, té incidència en el desenvolupament de la competició.

Bellot explica que a la direcció de la curs i a la Sala d’Esportius de la F2 i F3 es treballa amb la mateixa tecnologia que la F1, un programa que inclou senyal de televisió, càmeres del circuit, càmeres on board, imatges de l’helicòpter,  càmeres del pit lane i parc tancat, localització dels cotxes per GPS, diferents pantalles de cronometratge, informació sobre l’ús de neumàtics, la comunicació per radia dels equips i la telemetria. A més, detalla que els darrers anys s’han introduït els ‘audio warnings’ i la tecnologia TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) per els equips i la FIA.

Per Neus Santamaria, el pressupost és la gran limitació a l’hora d’accedir a la tecnologia que pot necessitar la cursa. En treballar per una empresa petita, es busca minimitzar els costos i per això, es fixen en els equips dels campionats mundials i de la FIA i busquen solucions similars més econòmiques. “Hem de trobar maneres d’utilitzar sistemes similars però a petita escala”, relata Santamaria. Per això, assegura que es fan servir moltes aplicacions gratuïtes per estar en contacte ja que, per exemple, no tenen pressupost per estar en contacte a través d’un sistema de ràdio durant tota la competició.

Dones al Motorsport

Les protagonistes d’aquest reportatge veuen que en la vessant organitzativa, el Motorsport gaudeix cada vegada més de dones que s’hi volen dedicar i no reflecteix la visibilitat de mecànics i pilots ni d’aficionats, on predominen els homes. Míriam Moya, per exemple, treballa en un departament que capitanegen tres dones i reconeix que organitzativament tant li és treballar amb homes com amb dones. Per Santamaria el problema no és ser dona sinó que creu que sovint ‘’xoca’’ la seva edat. Té només 25 anys i molts dels caps d’equip amb qui ha de tractar són molt mes més grans. En canvi, recalca que a la primera cursa d’aquest 2021 totes les directores de competició eren dones. “Senyal que les coses van avançant”, diu contenta.

Bellot en canvi, reconeix que el fet de ser dona va ser un ‘handicap’ però que va tenir la sort de poder comptar amb “el suport” de companys i mentors que la van ajudar a “assolir els somnis”. Creu que en un inici generava expectació pel fet ser dona però que notava “certa incredulitat” que pogués realitzar una bona feina. “Trencava l’status quo de l’automobilisme”, diu, recordant que quan va començar era un món “dominat” per homes més grans.  

Una de les iniciatives que s’han engegat els darrers anys per visibilitzar les dones del Motorsport és el W-Series. Moya, Santamaria i Bellot coincideixen en la utilitat de donar visibilitat a les dones amb una competició pròpia per avançar cap a l’equitat. Moya, per exemple, ho veu una manera d’animar altres dones que, de petites, vulguin començar a entrar en aquest món. Per Bellot, que combina la seva feina amb la d'Ambaixadora de la Fia Women in Motorsport Commission representant les dones voluntàries i oficials arreu del món, la millor manera de fer-ho és “mitjançant l’ús de referents” i per tant, veu que cal “eixamplar la base de la piràmide”. Bellot ho té clar: “hi ha una gran varietat de rols i en tots trobem grans exemples de dones d’èxit”.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.