La Fórmula 1, enginyeria punta

Si hi ha un esport especialment relacionat amb l’enginyeria és la Fórmula 1. El motor i la transmissió d’un monoplaça de la F1 compta amb la maquinària més desenvolupada del planeta i la competència per tenir el millor motor de l’engraellat és molt intensa. És per això que la categoria sempre s'ha caracteritzat per l'aplicació de la tecnologia i els mètodes d'enginyeria més avançats del moment.

A més, la indústria de la Fórmula 1 cada any produeix alguns dels avenços en enginyeria automobilística més interessants del planeta i es converteix en una font d'innovació i disseny amb aplicacions realment útils, des de tecnologia espacial, mèdica o l’entreteniment. Així contribueix al progrés i el benestar de la societat.

Enguany, la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) ha posat en marxa un nou reglament que afecta fonamentalment l'aerodinàmica, els difusors, els pneumàtics i els motors. El 2017, serà un any de modificacions dràstiques en el reglament tècnic que ja es veuen reflectides en el disseny i grandària dels cotxes. Els objectius del nou reglament són aconseguir monoplaces més espectaculars visualment, reduir en cinc segons el temps per volta per diferenciar-se de la resta de categories, fer més emocionant el Mundial, posar més al límit els pilots per forçar més errors i alliberar el desenvolupament del motor.

Els enginyers hem analitzat el reglament i hem desenvolupat el cotxe amb pràcticament un any d’antelació. Primerament, un grup reduït d’enginyers es centra en l’arquitectura del nou cotxe (mentre la resta segueix treballant amb el cotxe de l'any anterior), i al cap de dos o tres mesos  s’uneix tot el grup.

Els recursos (limitats) s'enfoquen a aconseguir sempre el màxim rendiment de velocitat a la pista. Per tant, cada dia es prenen decisions per optimitzar el nombre de peces a desenvolupar i analitzar, i el temps necessari per provar-les en el túnel del vent i fabricar-les per provar al circuit.

Evidentment, com a esport de competició, no només es tracta de fer-ho bé, sinó també de fer-ho millor que la resta. Així, moltes vegades se sacrifica la precisió o rigor del desenvolupament per tenir més quantitat de millores amb el mínim temps possible. Cal tenir en compte que totes les peces que integren en un monoplaça tenen efecte aerodinàmic: des de la suspensió fins al casc del conductor.

Finalment, és interessant destacar la importància cada cop més determinant de disposar de tota la informació possible que ajudi, en tot moment, a prendre les decisions oportunes: ordinadors, dades de telemetria instantànies, geoposicionamient, dades creuades durant la carrera...

Ricard Aiguabella
Senior Aerodynamicist de l’equip SAHARA FORCE INDIA de F1 TEAM

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.