La mobilitat sostenible és l’antídot a la contaminació

Barcelona ha viscut ja dos episodis per nivells elevats de contaminació que han obligat a activar el protocol d’actuació per alts nivells de contaminació atmosfèrica; el primer vam viure’l entre finals de febrer i principis de març, i va afectar a 40 municipis propers a Barcelona. El segon vam viure’l a principis d’abril, tot coincidint amb Setmana Santa, i malgrat ser més breu que l’anterior, el poc temps que va transcórrer entre l’un i l’altre hauria de fer saltar les alarmes.

Aquests episodis han de tractar-se amb la importància i emergència que mereixen, ja que la contaminació atmosfèrica causa 800.000 morts anuals prematures a Europa, i escurça l’esperança de vida dels europeus en 2,2 anys, segons l’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA). És un fet constatat que l’aire contaminat causa més morts que el tabac.

Els episodis per nivells elevats de contaminació es donen per motius molt variats. Els episodis viscuts han estat causats per una alta concentració de partícules en suspensió (PM10); aquestes partícules, tal com explica Medi Ambient, poden estar provocades per l’activitat humana, o bé poden ser d’origen natural. En aquest cas, és la intrusió de pols d’origen africà ha propiciat els episodis d’alta contaminació viscuts (i que viurem), però el factor humà sempre empitjora la situació. Cal tenir-ho en compte de cara els propers mesos d’estiu, en els quals les pluges no seran tan freqüents, les temperatures pujaran, i el risc de patir episodis cada vegada més llargs es fa latent.

Els consells per a la mobilitat i la salut són incompatibles amb la pandèmia

El protocol d’actuació per alts nivells de contaminació activa una sèrie de mesures correctores, i l’Ajuntament de Barcelona les complementa amb consells per a la mobilitat i la salut. Entre aquests consells, trobem el d’evitar l’ús del vehicle privat, ja que la combustió d’aquests empitjora la qualitat de l’aire, ja nociu de per sí, i optar pel transport públic.

No obstant això, l’ús del transport públic resulta poc adequat donada la situació de crisi sanitària que vivim, i amb un augment diari del nombre de contagis. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va revelar en un estudi que el transport públic es el lloc que més inseguretat respecte la COVID-19 genera als usuaris: un 67% creu que es contagiarà viatjant en transport públic. Tenint en compte això, l’altra opció per a desplaçar-nos és utilitzant el vehicle propi però, en una situació d’alta contaminació, la combustió del motor empitjora la qualitat de l’aire. Segons la Federació Europea de Transport i Mediambient, els automòbils són responsables del 45% d’emissions de CO2, ja que generen grans quantitats de diòxid de carboni, òxids de nitrogen i altres partícules en suspensió, les quals afecten directament a la salut de les persones i del planeta.  En circumstàncies com les que vivim, la ciutadania optarà per utilitzar el vehicle privat abans que el transport públic, fet que agreuja els episodis de contaminació, allargant-se més del que haurien.

El vehicle elèctric, una necessitat cada vegada més vital per reduir la contaminació atmosfèrica

Davant la problemàtica i les contradiccions que es deriven de la confluència de totes aquestes situacions, només podem educar i sensibilitzar en que la implementació de la xarxa d’infraestructura de recàrrega elèctrica és crucial per fer viable i definitiva la implantació del vehicle elèctric, així com d’altres mesures que redueixin la contaminació atmosfèrica, com la implantació definitiva de les energies renovables. Per assolir els objectius del Pacte Verd Europeu, l’any 2030 el 40% dels cotxes hauran de ser zero emissions, i pel 2035 hauria de vendre’s l’últim cotxe de gasolina o dièsel. Són viables aquests objectius?

Els vehicles elèctrics són el futur. Per aportar algunes xifres, un cotxe elèctric carregat amb el mix elèctric actual emet entre un 47% i un 55% menys CO2 que els vehicles de benzina; amb la possibilitat de carregar-los amb energies renovables, les quals seran el principal origen de l’electricitat per l’any 2050, es tanca el cercle. A Circontrol hem cregut sempre en la mobilitat elèctrica, i des de l’any 2007, treballem per a que el vehicle elèctric sigui una realitat. Amb aquesta creença, hem instal·lat ja més de 100.000 punts de càrrega arreu del món i carregat fins a 300.000 vehicles elèctrics al dia, que recorren uns 60 milions de quilòmetres “ecològics” perquè s’han carregat, en gran part, amb energia elèctrica neta. En total, hem evitat 4,000 t d’emissions de CO2,  i 7 t emissions de NOX. També hem treballat per portar al mercat els productes més innovadors i moderns que facilitessin l’experiència de tenir un vehicle elèctric, ja sigui minimitzant el temps de càrrega, obrint el ventall de productes perquè s’adaptin a tota mena de vehicles, o creant productes cada vegada més eficients i funcionals. 

El vehicle elèctric és la solució que necessitem per aconseguir una atmosfera més neta i beneficiosa per la nostra salut i la dels nostres, però també necessitem veure una implicació real per part de les administracions públiques i les associacions per tal de fomentar l’adquisició de vehicles elèctrics o híbrids. El Pla Moves III és un gran pas en endavant, però encara ens falta molt per assolir les xifres d’Europa i arribar així als objectius fixats des de la Unió Europea.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.