Llum verda al pla DONATIC

Per tal d'impulsar la presència i el lideratge de les dones en l'àmbit tecnològic, el Govern ha aprovat el pla DONATIC, una estratègia que pretén promoure i reconèixer el paper de la dona en l'àmbit de les tecnologies, fomentar i despertar vocacions tecnològiques entre les més joves i assolir la plena participació de les dones en llocs de presa de decisions.

Segons el baròmetre del sector tecnològic elaborat pel Ctecno (2019)  les dones només representen el 8% de les posicions tècniques i especialitzades. En un estudi de la Comissió Europea “Women in the Digital Age (2018)”, s'exposa, en canvi, que un 57% dels graduats en educació superior de la UW són dones, però només un 25% ho són en camps relacionats amb les TIC. I d'aquestes, poques aconsegueixen treballar al sector. L'estudi conclou el creixement del sector però que en canvi la proporció de dones està disminuït i subratlla que amb més dones al mercat de treball digital es podria generar un impuls anual del PIB de 16.000 milions d'euros anuals per a l'economia europea.

Amb aquest pla, el Departament de Polítiques Digitals vol revertir aquesta situació. Per aconseguir-ho, ha estructurat quatre objectius estratègics.

  1. Fer les TIC atractives per al talent femení del futur: despertar vocacions tecnològiques entre les noies, trencar estereotips, promoure els referents femenins i fomentar l’emprenedoria digital entre les dones.
  2. Visibilitzar la dona tecnològica: donar a conèixer les dones en l’àmbit TIC, fomentar els continguts impulsats per dones i promoure el talent femení a través dels mitjans de comunicació.
  3. Formar i capacitar digitalment a tothom: combatre l’escletxa digital, principalment femenina, i la discriminació amb l’adquisició de competències digitals. Dotar d’acreditacions DonaTIC a l’ensenyament i empreses promotores, habilitar programes de formació digital i robòtica, fomentar projectes emprenedors i empresarials de dones en sectors tecnològics i promoure la inclusió digital per als més desafavorits.
  4. Promoure una participació plena de les dones en la presa de decisions i emprenedoria: incorporar criteris d’igualtat en la selecció de professionals, contribuir a l’ascens de les dones en posicions de lideratge i combatre l’escletxa salarial. També incentivarà la creació d’empreses i startups tecnològiques liderades per dones. 

Segell pera les empreses que apostin per la paritat

Amb la voluntat de contribuir a l'ascens de les dones en posicions de lideratge en el sector TIC, el pla DONATIC preveu també estendre polítiques empresarials amb perspectiva de gènere. Per aquest motiu, es crearà un segell que reconegui les empreses que hagin apostat per la paritat i la convocatòria d'ajuts per a l'impuls de projectes empresarials de base digital liderats per dones.

Així, es crearà l'observatori DONATIC per publicar dades i estadístiques que permetin avaluar la progressió de la participació de la dona en el sector TIC, o el foment de la xarxa de dones en aquest sector i la seva promoció a empreses, administracions i societat civil.  A més, amb la voluntat de visibilitzar la dona tecnòloga, es promourà que els mitjans de comunicació facin d'altaveu i prescriptors de dones referents en els seus sectors d'activitat, de manera que puguin inspirar i ajudar a incrementar la participació femenina en el sector. L'acord també aprova la creació de la Comissió Interdepartamental de seguiment i suport del Pla DONATIC amb l'objectiu d'actualitzar i fer el seguiment del pla d’impuls i reconeixement del paper de la dona en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.