Memima Baby: com millorar l’aprenentatge dels nadons a través de la música

Memima Baby és una aplicació mòbil que ofereix un mètode d’educació musical per ensenyar el llenguatge musical als nadons durant el període en el qual aprenen a parlar. Amb aquesta educació s’impulsa i es millora la capacitat per la comunicació, el llenguatge, la sensibilitat musical i, per tant, tot l’aprenentatge dels infants des de casa. Així doncs, un pare o una mare sense coneixements musicals pot donar competències musicals als seus fills.

Tot i que l’aplicació es va començar a comercialitzar el 2016, la idea darrera la seva metodologia ja era al cap del seu fundador des dels finals dels anys 90. Quan Albert Munné estudiava el batxillerat va observar que els companys d’aula que tenien cert nivell d’educació musical tenien més facilitat per aprendre idiomes com l’anglès i també obtenien millors notes en altres assignatures com matemàtiques, física o química, és a dir, en tot el currículum. D’aquesta primera observació va formular una idea inicial: què passaria si s’eduqués l’oïda musical durant el període en el qual s’aprèn a parlar? Tots els alumnes millorarien la seva capacitat d’aprenentatge?

Tanmateix, no va ser fins molts anys després quan, arran dels embarassos que anaven sorgint al seu voltant, la idea va agafar forma de nou. Així, Munné amb els estudis d’enginyeria industrial i els seus coneixements en música va formular una primera versió de la metodologia i va fer un estudi pilot. No obstant això, es va haver d’esperar que la mostra creixés prou per fer-li les proves de cognició que oferirien els resultats. Aquest és un dels motius pels quals durant la recerca van descobrir que la neurociència de la música i la infància començava a partir dels tres anys i no des del primer mes de vida com en el seu cas.

Els resultats de la investigació, tutoritzada per experts en la matèria com neuròlegs, pediatres i psicòlegs, van ser “francament sorprenents”, afirma Munné en una entrevista a Fulls d’Enginyeria. Això és degut al fet que no només hi havia una millora en les competències per al llenguatge sinó que hi havia una “millora substancial” en el temps de resolució de problemes.

La metodologia ETFES

El Mètode ETFES (Ear Training For Early Stimulation) és el mètode educatiu auditiu, cognitiu i d'aprenentatge musical de Memima Baby. Amb aquesta metodologia única, l’aplicació desenvolupa diferents àrees del cervell vinculades a la comunicació, el llenguatge, la percepció auditiva, la memòria auditiva, l'aprenentatge, la creativitat i les emocions.

La metodologia està dividida en dues parts diferenciades. La primera fase és d’audició i educació de l’oïda, i quan ja s’han complert uns certs nivells d’exercicis es passa a la fase d’interaccions amb instruments com el piano, que també pot ser de joguina. Tot i això, Munné destaca que no té sentit plantejar la fase d’audició sense un “treball de vincle afectiu”. Així, no es pot entendre la “musicalització del cervell” sense que hi hagi implicada una part afectiva o de contacte.

De la mateixa manera, el mètode ETFES aprofita les rutines diàries com el despertar, donar el pit o el biberó, el bany o el son, per convertir-les en un entrenament musical cognitiu. A més, les sessions estan orientades a la relaxació i el benestar del nadó, així que no són agressives. Les estructures musicals amb les quals es treballa a l’aplicació estan molt espaiades i permeten una major assimilació de la informació amb instants de silenci entre els exercicis.

Segons el seu fundador i CEO, l’objectiu és dedicar-li entre deu i vint minuts al dia un mínim de cinc dies a la setmana perquè “la constància és clau en l’aprenentatge”. La repetició també és primordial en aquest procés, ja que genera “sinapsis més fortes” fet pel qual es recomana completar un currículum mínim de 6.000 minuts durant un any.

Els reptes de Memima Baby

L’aplicació ha tingut una bona acceptació al mercat i es preveu que s’arribin a les 40.000 descàrregues en els pròxims mesos. Tanmateix, Munné reconeix que una de les dificultats a les quals s’enfronten és fer entendre a la població els avantatges que ofereix la seva metodologia. Més ara quan els usuaris s’han de subscriure pagant pels serveis de Memima Baby.

Així doncs, el repte de l’aplicació és diferenciar-se dels diferents productes de música gratuïts i promoure els beneficis del mètode ETFES a la població general. Munné explica que els usuaris que tenen una formació científica, sanitària o musical saben veure ràpidament els avantatges, però encara han d’ensenyar al públic general l’impacte de Memima Baby en l’aprenentatge general dels seus fills.

Finalment, Munné detalla que Memima Baby no es pot considerar una formació musical completa, sinó que serveix com una “introducció privilegiada”. Així, es tracta d’una feina conjunta en les àrees de música, llenguatge i aprenentatge. Per tant, un cop els nens d’entre tres i cinc anys han completat la metodologia i volen continuar la seva formació musical en una escola, tindran una base assolida i desenvolupada.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.