Més ràpida, més segura i amb més capacitat: així és la Cuca de Llum

Fa tot just deu dies el Parc d’Atraccions del Tibidabo va inaugurar el que vol ser la primera experiència per als visitants del parc: la Cuca de Llum. És un nou funicular que, a banda de procurar un accés més sostenible a la instal·lació –i culminar així, el nou pla de mobilitat del Tibidabo-  guanya en seguretat, eficiència, capacitat i rapidesa.

La reforma es remunta al 2007, quan ja es va fer la primera actuació de la remodelació, amb un canvi del grup motor a l’estació superior del funicular. Tal com assenyala l’enginyer industrial Eduard Bretcha, director-gerent de Teleféricos y Nieve, filial del grup Leitner, aquest primer canvi, que va afectar la maquinària, les politges el sistema de frens i l’accionament elèctric, va marcar la segona fase del projecte, que va ser el disseny del tren i la renovació de la traça de la via, que datava del 1901.

El disseny es va fer doncs, tenint en compte els requeriments del grup motor de 2007 amb l’objectiu de poder transportar el major nombre de persones. És la tasca que s’ha dut a terme els últims dos anys en què el funicular ha estat tancat al públic i que ha permès arribar a una capacitat màxima de 252 persones a cada vehicle gràcies a les innovacions tecnològiques aplicades que permet que cada funicular pugui transportar gairebé 50 tones de pes. I és que l’anterior, per exemple, tenia una capacitat de 120 persones i, a més a més, no podia agafar una velocitat superior als 3,8 metres per segon. La Cuca de Llum actual pot arribar als 10 metres per segon i fer el recorregut de 1.150 metres amb un desnivell de 277 metres i un pendent mitjà del 25% en tan sols 3 minuts i 12 segons. Actualment però, es fa en un temps al voltant dels set minuts.

Del nou funicular, Bretcha en destaca el sistema de comunicació entre el sistema de control i els vehicles, redundant i amb un sistema de canvi radiant,  que s’aprofita per fer la transmissió del senyal d’àudio i vídeo i, per tant, la interfonia i el vídeo control, i que, alhora, permet dur a terme una operació semiautomàtica del sistema.

Video

Aquestes millores han suposat també un increment de la seguretat dels trajectes, tant pel que fa al sistema automàtic de conducció que es fa des d’una sala de control on es poden visionar totes les càmeres del recorregut del tren i fins i tot els vehicles. A més de la infraestructura ferroviària, la reforma també ha afectat les estacions, la plataforma de les vies i la substitució de l’antiga catenària per un tercer carril, que ha permès que els nous vehicles tinguin més alçada i, per tant, més espai interior.

La remodelació de les estacions també milloren la seguretat amb el franqueig, per portes automàtiques, dels fossats, cosa que permet que puguin circular sense conductor amb la màxima seguretat.

Mobilitat sostenible per arribar al Tibidabo

Fins fa poc, l’accés al Parc d’Atraccions del Tibidabo es feia majoritàriament amb cotxe. Amb la Cuca de Llum es vol aconseguir que el funicular sigui el principal accés al cim gràcies a les llançadores que surten de la plaça Dr. Andreu i culminar així, el pla de mobilitat del Tibidabo que des del 2008 ha buscat una reordenació de la mobilitat a la muntanya amb la peatonalització de l’entorn i incentivant, precisament, el transport col·lectiu. L’objectiu és arribar al 60 % d’accés en transport pública. En declaracions a Fulls d’Enginyeria, el cap d’Operacions del Tibidabo, Bruno Querol, ha explicat que amb la “gran capacitat i velocitat” del nou funicular es vol aconseguir que aquest sigui “l’accés preferit” dels visitants del Parc. En les encara no dues setmanes que està en marxa, les valoracions, diu Querol, són bones, sobretot perquè implica que “l’experiència del parc comença aquí”. El repte és, quan la capacitat del Parc sigui major, poder anar absorbint tots els fluxos de passatgers sense aglomeracions, un fet que, de moment, s’ha superat sense problemes.

El Funicular de 1901

El Funicular del Tibidabo es va començar a construir al juny del 1900 per iniciativa del doctr Salvador Andreu, fundador del Parc d’Atraccions del Tibidabo. Al juliol del 1901 ja va fer la primera ascenció a la muntanya. Des d’aleshores s’ha remodelat en diverses ocasions, com ara el 1922, quan es va canviar tota la maquinària i es va arribar a les 140 persones per viatge, i el 1958, quan es van substituir el xassís dels antics vagons de fusta per nous vagons de xapa metàl·lica. Dos anys més tard, el 1960, es va instal·lar una nova màquina de tracció, que va permetre disminuir la durada del trajecte en augmentar la velocitat del Funicular a 4 metres per segon.

La última remodelació es va realitzar al 2007, millorant la maquinària de tracció. L’antic funicular va fer el seu darrer viatge el setembre del 2019 per donar pas a aquesta nova etapa amb la Cuca de Llum que coincideix amb els 120 anys del Parc d’Atraccions.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.