No hi ha una mobilitat B

"There is no planet B". Hem d’assumir-ho, el temps se’ns acaba i tal com criden centenars de milers de persones arreu del món en les manifestacions promogudes pels moviments com Fridays for future, efectivament no tenim un altre planeta i per cuidar-lo no tenim altra alternativa que una mobilitat sostenible. Tothom ho sap però ha arribat l’hora de fer un pas més i, per fer-lo, es necessitaran a molts professionals de l’enginyeria.

Per això, en aquest article a Fulls d’Enginyeria vull animar a tots els futurs enginyers a focalitzar la seva carrera cap a la mobilitat sostenible, que a més de ser l’única alternativa per a la mobilitat és realment apassionant. Vull apuntar-vos algunes de les coses que succeiran en aquesta mobilitat sostenible, i que passaran bàsicament per un impuls del transport públic i una consolidació del vehicle compartit. I són coses que passaran ja.

En aquesta línia va el futur a les ciutats europees i així serà també a Barcelona. Des de TMB ja estem plantejant un horitzó de 2025 en el qual volem arribar als 2,3 milions de viatges al dia a les xarxes de metro i bus, més que mai i superant els rècords anteriors -assolits abans de la pandèmia-, i ho farem de manera verda. Així ho hem establert en un nou pla estratègic que estem a punt d’acabar i que posarà en marxa projectes i accions per a reduir més de 17.000 tones de CO2. Ho farem a partir de mesures innovadores com ara la reducció del consum energètic de metro mitjançant tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens. També comprarem vehicles pensant en verd, en concret volem incorporar 508 busos, tots d’energia neta, entre ells, elèctrics i hidrogen.

La mobilitat del futur ha de ser sostenible però per aconseguir-ho ha d’atraure encara més els ciutadans i això s’aconsegueix sent eficients. Calculem que amb les nostres millores podem aconseguir que el 2025, el 65% de les persones que es desplacen de manera mecanitzada a Barcelona ho facin en transport públic. Per a ser eficients i sostenibles, els professionals de l’enginyeria juguen un paper clau.

A TMB ho farem amb mesures com l’augment de l’eficàcia del bus, i per això implantarem tecnologies que permetin la prioritat semafòrica i crearem més carrils bus amb major eficàcia. Una altra manera de guanyar eficiència és incrementar serveis més personalitzats que ja hem començat a implementar, com el bus a la demanda en algunes zones o les línies exprés de bus, de la qual acabem d’estrenar-ne la primera que permet arribar al centre de la ciutat de manera molt ràpida gràcies a la supressió de parades i al disseny del recorregut. En metro també volem ser més eficients amb la posada en marxa de 96 trens nous, noves estacions i la culminació d’un projecte clau per a Barcelona i tota la seva àrea metropolitana com és el tram central de la línia 9 del metro.

Més eficients, més sostenibles i... més accessibles. El planeta que volem necessita una mobilitat més accessible per a tota la ciutadania. A TMB ho sabem bé i per això els nostres autobusos ja són totalment accessibles i en els propers anys arribarem al 100% d’estacions de metro accessibles.

Aquest és el transport públic que volem crear per a Barcelona els propers anys, sostenible, eficient i accessible. I a TMB també treballarem en el que ens depararà el futur i estem segurs que els vehicles compartits tindran un paper rellevant en la mobilitat de les grans urbs. Estem treballant en això. Així mateix, també us avanço que entrarem en l’àmbit de les bicicletes i vehicles compartits, sempre pensant en la sostenibilitat i com a complement a l’element vertebrador de la mobilitat que és el transport públic. 

Tot això ho podrem fer gràcies a un equip formidable de professionals molt capacitats tècnicament que formen TMB. I vull aprofitar aquest fòrum per fer menció especial als enginyers i enginyeres perquè la seva aportació per a una millor mobilitat al planeta sigui determinant en els propers anys. Per això us animo a seguir creixent, investigant i treballant per a una mobilitat sostenible. Perquè amb al suma de coneixements i habilitats que l’enginyeria possibilita podrem impulsar la mobilitat sostenible que requereix el nostre planeta. Perquè no hi ha un planeta B ni una mobilitat B.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.