Orpheus: gestió intel·ligent per a edificis confortables i sostenibles

Conscienciats que el 40 % de l’energia que es consumeix a Europa es gasta als edificis, l’enginyer industrial Carles Morales i el que ara és el seu soci, Massimo Angelini, van decidir el 2018 muntar la seva pròpia empresa per tal que l’anàlisi de dades ajudés a les companyies a prendre ‘’millors decisions’’. El 2019 el projecte ja tenia forma d’start-up amb l’objectiu d’aportar ‘’el seu gra de sorra’’ al sector terciari que ocupa i comparteix edificis.

Així va néixer Orpheus, una plataforma de gestió intel·ligent que ajuda a fer més confortables i sostenibles els edificis. L’empresa de Morales s’encarrega de posar una xarxa de sensors sense fils que mesuren les condicions de les sales de cada oficina, és a dir, temperatura, humitat, llum i qualitat de l’aire, i monitoritza els aparells que hi estan relacionats com la calefacció o els llums. La plataforma genera recomanacions automàtiques amb l’objectiu ‘’que tot funcioni la mínima estona’’. Per exemple, a l’estiu, amb els aires condicionats en marxa, es programa la plataforma perquè les sales estiguin als 26 graus recomanats i no se n’abusi, i d’aquesta manera, a més de confort, ‘’s’estreny’’ el consum. Orpheus funciona doncs, en paraules del seu fundador, com un ‘’assistent virtual’’ ja que no només està pensat per a edificis grans sinó que pot fer servei també, per exemple, a una cadena de botigues ubicades en diferents espais.

En una entrevista als Fulls d’enginyeria, Morales ha reconegut que quan s’aconsegueix que tot funcioni, ‘’guanyes que els espais siguin més confortables, es generin menys avaries i que els ocupants estiguin més bé’’.  A més, per aquest jove enginyer, també és important que els usuaris, clients i altres, sàpiguen que el propietari o l’empresari fa aquest esforç per la qual cosa certifiquen l’espai ‘’com si fos un Trip Advisor’’.

Intel·ligència artificial i senzillesa, la clau de l’èxit

Morales està convençut que amb Orpheus han pogut ocupar un nínxol de mercat amb els edificis ja construïts, que no trobaven solucions econòmiques per millorar aquesta gestió. Existien sistemes però principalment per als edificis que estan en construcció, però que, en canvi, si s’havien de fer en edificis ja acabats, era molt costós. Orpheus és només un petit aparell, amb internet propi, que s’enganxa a la paret de cada sala que es vulgui monitoritzar amb cinta de doble cara: ‘’t’has d’esforçar per fer-ho malament’’, bromeja Morales que afegeix que només amb un any, ‘’ja hi ha retorn’’.

L’objectiu d’aquests dos joves enginyers, només tenen 28 i 29 anys, és encara anar més enllà i aconseguir que Orpheus no sigui només un assistent sinó que també ‘’autocorregeixi’’ l’edifici. Això ho aconseguiran posant un pilot automàtic i connectat a una ‘’petita aranya’’ al sistema de climatització perquè les recomanacions es facin soles i no hi hagi d’haver ningú pendent. ‘’Volem ser el Tesla dels edificis’’, diu Morales, taxatiu.

L’impacte de la COVID, en positiu

Tot i que els primers mesos de pandèmia van ser incerts, els enginyers d’Orpheus han vist la possibilitat de millorar els seus productes arran de la importància que ha pres la ventilació d’espais per evitar contagis de coronavirus. Per això, a finals del 2020 van incorporar mesuradors de qualitat de l’aire per assegurar un bon nivell i donar ‘’més seguretat’’ als treballadors. Per donar senyal d’alarma, s’il·lumina un petit llum de l’aparell que controla la sala de manera que els ocupants poden prendre mesures perquè quan la qualitat de l’aire no és recomanable.

Per això, un dels sectors on han entrat amb més força és l’educatiu. Morales explica que aquest hivern han disparat un ‘’sobreconsum’’ però que a la llarga s’acabaran tancant les finestres i només s’obriran quan se sàpiga que convé obrir. L’enginyer assegura que els clients que ja tenien instal·lat Orpheus han reduït la factura de calefacció un 20 %. I a banda, han pogut estalviar amb la detecció de llums encesos o altres situacions.

Amb aquesta incorporació, sumada a la cada vegada més gran consciència sobre l’eficiència energètica, Orpheus ja ha facturat aquest 2021 més que tot l’any passat. ‘’Els clients són més sensibles’’, assegura Morales, tant a l’eficiència energètica com a la seguretat dels espais. Morales està convençut que ‘’aquesta sensibilitat ha vingut per quedar-se’’.

Cercant un ‘’germà gran’’

Tot just tenen dos anys de vida però van néixer amb l’objectiu de ser un projecte escalable. Per això, ja són un equip de set persones, entre les àrees de màrqueting i les de desenvolupament de producte. Ja preparen una nova ronda d’ampliació de capital per la qual busquen un ‘’germà gran’’, un soci industrial que els pugui ajudar a créixer i, per exemple, poder sortir d’Espanya d’aquí a uns dos anys. ‘’Se’ns obren molts reptes industrials’’, diu Morales.

Orpheus s’ubica a Girona i, tot i reconèixer que potser a Barcelona podrien haver captat més talent, creuen que tot els hagués resultat més car i haguessin ‘’copat’’ el projecte. Per això, estan contents amb la decisió i amb la pandèmia, ja fan reunions arreu des de la mateixa oficina. ‘’Ara és una empresa diferent’’, diu Morales.

D’una consultoria a emprenedor

Carles Morales va estudiar enginyeria industrial a la Universitat de Girona i, en acabar, va fer el màster amb Intel·ligència Artificial a Barcelona, on va conèixer el soci, Angelini. Ja titulat, va anar a estudiar a una consultoria tecnològica i es va dedicar a desenvolupar algoritmes predictius de demanda energètica per a grans empreses, i d’aquí, li va sorgir l’interès pel que, al cap dels mesos, ja va ser el seu propi projecte personal. D’aquests primers anys, Morales en fa una molt bona lectura malgrat que reconeix que emprendre ‘’té un toc masoca que no se’l creia fins que no s’hi ha passat’’. Alhora però, diu que ‘’mai no he cobrat tan poc i he estat tan bé’’ i que no li fa res treballar dotze hores al dia. Malgrat que a la consultora cobrava el doble, diu, ‘’no ho canviaria per tot el que li ha aportat el projecte. ‘’Posa la pell de gallina i dona confiança’’, conclou Morales.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.