''Pel model de Babyboo és clau haver estudiat Enginyeria Industrial''

Amb només 35 anys, l'Elisabet Branchat és CEO de la seva empresa, Babyboo. Després de deu anys d'experiència en el sector ferroviari i de l'automoció, va decidir emprendre el seu propi projecte per crear una empresa amb les seves ''regles del joc'', allunyades de les maneres de fer més ''masculinitzades'' d'algunes companyies. Amb tot de pares novells al seu voltant, l'Elisabet va veure possibilitat de negoci en el lloguer d'accessoris de nadons, una idea que alhora, obria la porta a un model de rènting més sostenible. Aviat farà un any que Babyboo és una realitat i l'Elisabet està convençuda que haver estudiat Enginyeria Industrial ha estat ''clau'' per poder-lo tirar endavant. El seu objectiu és fer-lo créixer perquè acabi sent tot un referent del sector.

Elisabet Branchat va estudiar Enginyeria Industrial perquè li agradaven molt les ciències, però també per una tradició familiar. ''A casa tenim història d'enginyers'', explica Branchat. El seu pare, el seu tiet i fins i tot el seu avi, qui va ser catedràtic de motors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) havien fet aquests estudis i per això era una carrera que ''de base'' l'atreia. A més, ho va veure com una carrera ''de moltes oportunitats''.

De l'època d'estudiant, no recorda pas haver tingut cap inconvenient per ser una noia en un entorn amb majoria de nois, i destaca que en una generació, es va poder començar a revertir aquesta situació, ja que recorda que la seva mare, que també va començar aquests estudis, era sola, de noia, a la classe de  l'ETSEIB i que, en canvi, quan ella hi va arribar, ja eren el 30%.

Un cop finalitzats els estudis i després de cursar un MBA a Esade, ja fa tretze anys, Branchat va començar a treballar. Primer, va estar dos anys al sector ferroviari. Concretament, va incorporar-se a l'àrea d'I+D d'Alstom ideant nous sistemes d'il·luminació al sistema ferroviari. Després, va passar al sector de l'automoció, com a program manager i més endavant, d'account manager. Aquesta experiència li va descobrir un món molt masculinitzat amb un estil que defineix com a molt ''hard'' i per això, li va fer plantejar-se ''canviar'' les regles del joc. ''Enlloc de queixar-me i dir que les coses no m'agraden com funcionen, em poso jo a muntar la meva empresa'', resumeix Branchat. Per això, fa aproximadament dos anys va decidir fer un gir professional i muntar la seva pròpia empresa amb l'objectiu ''d'impregnar-la dels seus valors''.

Babyboo: servei i sostenibilitat

El projecte és Babyboo, una start-up que es dedica al lloguer d'accessoris de nadons i infants per facilitar la mobilitat de les famílies.  Al voltant de la trentena, el seu voltant va començar a tenir fills i va comprovar que la mobilitat de les famílies es complicava a l'hora de viatjar o sortir de cap de setmana. ''La gent passa de tenir un cotxe esportiu a tenir un monovolum o una furgoneta per portar tot el que necessiten'', apunta Branchat.  Això, sumat a la idea de crear models de negoci més sostenibles que substitueixin el ''boom de comprar, comprar i comprar'' per un model de pagar només per l'ús del producte, va donar llum a Babyboo, que aviat celebrarà el seu primer any de vida.

L'empresa lloga sobretot cotxets plegables que es poden pujar a la cabina d'un avió, però també bressols i cadiretes de cotxe. De moment, són majoritàriament per a un ús puntual, per a famílies que el necessiten pocs dies, però també ofereixen l'opció de llogar-ho per temporades més llargues, el temps que es necessitarà aquest accessori.

Del primer any com a empresària, Branchat en destaca sobretot l'aprenenatge que li ha suposat. ''No és gens senzill muntar una empresa'', sentencia Branchat. Veu que a Espanya falta suport a la creació d'empreses i que els inversors no aposten per les start-ups fins que no tenen ''molta atracció o molta facturació''. Per això, creu que s'ha de tenir en compte que amb la seva iniciativa també està oferint feina a tres persones més i està donant oportunitats a nous models de negoci que potser ''el nostre planeta necessita''.

Branchat és sincera i, rient, admet que ''ara mateix'' els avantatges són ''relativament pocs''. En destaca doncs, l'aprenentatge que li dona també, per valorar què és una empresa. ''A vegades, la posició d'empleat és exigir, exigir, però quan estàs a l'altra banda del camp, veus que tot és més complicat'', diu Branchat. Per aquesta jove enginyeria, hi ha molta responsabilitat darrera.

L'enginyeria, clau a Babyboo

Tot i que Babyboo no és un projecte pròpiament d'enginyeria, Branchat veu ''clau'' haver estudiat Enginyeria Industrial per haver pogut impulsar el negoci, ja que a banda de les diferents branques que s'aborden en aquests estudis, l'han dotat de coneixements d'operacions, estadístiques informàtiques i sobretot de gestió de negoci. Veu que sense l'Enginyeria, la part operativa del negoci seria  més ''complexa'' i que algunes ''potes'' quedarien en ''un treball fort de màrqueting''.

Reconeix que els inicis durs els compensa la ''satisfacció'' que genera ''la il·lusió'' del negoci i que és ''impagable, quan ve el primer client i et paga''. ''És un equilibri entre treballar i gaudir del que fas'', conclou Branchat, i per això anima als futurs emprenedors. Els recomana però, tenir en compte la sostenibilitat econòmica i el finançament perquè ''quan els diners s'acaben, s'acaben''. Però sobretot veu imprescindible la ''resiliència  i la gestió del fracàs''. Reconeix haver-se equivocat ''cada setmana vint cops'' i haver de pensar que ''no passa res''.

A punt de fer un any de vida, Babyboo té per objectiu créixer i expandir-se més enllà de Barcelona, així com donar-se a conèixer a altres indrets perquè els tinguin en compte a l'hora de viatjar a Catalunya. Alhora, vol convertir-se en el referent del lloguer d'accessoris de nadó. ''Avui pots llogar mobles, mòbils, càmeres... doncs nosaltres ens especialitzem en accessoris de bebé'', conclou Branchat.

Mariona Galan (not verified), 10 May 2020 - 4:23pm
La meva experiència és molt similar, mateixos estudis i mateix sector per a emprendre (tot i que amb un producte diferent)!