Refruiting: l'aposta per les oficines saludables
Treballant en una multinacional de Liechtenstein, l'enginyer industrial Felipe Ojeda va poder comprovar de primera mà un concepte d'oficina que procurava pel benestar dels seus treballadors: l'empresa els servia fruita per poder-la gaudir a la pausa del cafè. Ojeda, que ni fuma ni pren cafè, tenia així ''una excusa'' per fer una pausa amb la resta dels companys i va anar pensant com podia importar a Catalunya una tendència europea creixent. Reconeix, però, que els inicis van ser difícils. Les empreses ho veien ''impossible'' i amb la màquina de cafè o vending ja es donaven per satisfets. Quatre anys després, diu Ojeda, ''la tendència ja ha arribat i impregnat a la societat, que la valora molt''.
Així va néixer Refruiting, una plataforma que serveix fruita a les empreses perquè l'ofereixin als seus treballdors. Al principi, Ojeda hi treballava en les hores lliures que li deixava la seva feina i va associar-se amb el seu cosí, Ramón Casals, que aleshores estudiava Enginyeria Industrial, per poder-ho tirar-ho endavant. Ojeda s'encarregava de buscar els clients i Casals, de la vessant operativa amb les fruiteries del barri i un grup de logística.
Quan van tenir una cinquantena de comandes fixes cada setmana, van decidir apostar-ho tot per Refruiting i buscar un tercer soci, Fernando Oriol, també enginyer industrial. No havia passat ni un any, doncs, que Refruiting es va constituir com a societat. El 2017 ja van començar a ple rendiment.
Rols clars, clau de l'èxit
Per Ojeda, una de les coses que van fer ''molt bé'' des d'un principi va ser definir els rols de l'empresa i delegar-los en cadascun d'ells, en funció de les seves habilitats i capacitats. Ell es va quedar la vessant més comercial, Casals la financera i Oriol l'operativa, i de moment, continuen amb aquest repartiment de tasques que els ha permès superar qualsevol petit conflicte que pot sorgir en mesclar tant la vida personal amb la laboral.
També van apostar per fer una empresa ''100% autònoma'', i no dependre d'inversions externes. Durant els dos primers anys ho van fer així, i després, va entrar-hi uns inversors per poder accelerar el creixement de la companyia. ''Érem reticents'', admet Ojeda. Al final, però, l'operació els va permetre créixer més ràpid. Així, en poc temps han arribat a consolidar 700 clients que fan comandes cada setmana i els ha permès arribar a facturar, el 2019, fins a 3,8 milions d'euros. Ara bé, la pandèmia de COVID-19 els ha trastocat tot el negoci
La COVID-19 reformula Refruiting
El 2020 ha suposat un punt d'inflexió a Refruiting. El model de negoci basat en la distribució de fruita a les oficines va veure com el confinament, el tancament de les oficines i la implantació del teletreball els va fer desaparèixer les comandes d'una setmana per l'altra. De 700, a cap. I es van haver de reinventar. En un primer moment van apostar per la venda de fruita a particulars fins i tot a través de les mateixes empreses per als seus treballadors. També van oferir a les empreses mantenir les comandes per distribuir-les entre treballadors essencials. Per exemple, fins a 32 hospitals van rebre cistelles de fruita del Refruiting per als seus professionals durant els tres mesos de confinament dur, i els mesos d'estiu van apostar per una campanya social i ho van oferir a Càritas per a les famílies més vulnerables.
Amb aquestes mesures i el Nadal, on la desaparició dels sopars d'empresa els ha permès fer-se un lloc en els obsequis saludables per als treballadors, han aconseguit que la facturació no baixés per sota dels 2,2 MEUR. Malgrat tot, dels 43 treballadors que eren abans de la pandèmia, ara només en queden 13, ja que han hagut d'aplicar un ERO i alguns dels empleats han buscat alternatives fora de la companyia per la inestabilitat que representa la crisi del coronavirus.
Esperances en la vacuna
De les 700 empreses a les quals servien ara fa un any, actualment només estan actives 250. Els socis de Refruiting confien que la vacuna permetrà recuperar certa normalitat i esperen que al setembre ja es tornin a obrir les oficines. Cap no els ha dit que no tornarà mai però preveuen que perdran un 25% de la cartera. Són, doncs, plenament conscients que aquests espais no seran mai més com els d'abans de la pandèmia gràcies a la flexibilitat i a l'opció de teletreball que ha posat sobre la taula la pandèmia. Per això, defensen que les empreses hauran d'oferir als treballadors un valor afegit perquè l'oficina sigui ''un lloc agradable, que et vingui de gust anar-hi''. I en aquest punt, esperen ser el referent.
Tenint en compte que no es volen dedicar a la venda de fruita a particulars, Ojeda i els seus socis treballen per oferir nous aspectes a les empreses, com ampliar els productes per la via, per exemple, del cafè, o potenciar una plataforma de benestar corporatiu amb accés a consells de salut, vídeos, rutines i, més endavant, organitzar també esdeveniments com ara sessions de ioga, de mindfulness, de ioga, consells de nutrició, showcookings... ''No volem ser els fruiters de l'oficina, sinó un col·laborador més dels departaments de recursos humans per implementar accions cap als empleats'', conclou Ojeda.