Sharge: talent jove, endolls connectats i tecnologia blockchain

Elsa Rodríguez, Àlex Sicart i David Andrés són tres estudiants que el 2016, amb 16 anys i entre classe i classe de primer de batxillerat, van posar les bases de Sharge. Dos anys després, lideren una companyia que, amb el mateix nom, ja ha aconseguit desenvolupar un prototip funcional que permet convertir qualsevol endoll en un punt de recàrrega intel·ligent per a vehicles elèctrics. La iniciativa, totalment revolucionària, ha estat reconeguda mundialment i els ha fet entrar a l’exclusiva llista 30 under 30 amb què la revista Forbes reconeix l’enginy, el valor i la investigació.

En poques paraules, podem dir que Sharge és un dispositiu que permet que les persones comparteixin l’energia que generen i emmagatzemen i, a més, treure’n un benefici. A dia d’avui, vendre energia sense ser una comercialitzadora és il·legal a l’estat espanyol, però aquests tres emprenedors també han trobat una solució per a aquest problema: la tecnologia blockchain.

Com que som una publicació d’enginyeria i adreçada a enginyers, ens podeu explicar en què consisteix el dispositiu que heu desenvolupat sota el nom de sharger?

El dipositiu permet convertir un endoll convencional en un carregador per a vehicles elèctrics. Amb la connexió a l’internet de les coses (IoT), l’individu pot veure l’estat de la recàrrega des de qualsevol lloc. Es reserva a través de l’app de Sharge, però com que està connectat a internet, l’usuari pot fer la reserva des de la pantalla del cotxe, amb l’Apple CarPlay o l’Android Auto. El Sharger s’obre mitjançant l’NFC del dispositiu mòbil de qui l’ha reservat. En el casos Apple i Android Auto, el Sharger s’obre quan reconeix que el vehicle està a prop.

Quin ha estat el principal repte a nivell tecnològic a l’hora de desenvolupar el programari?

El principal repte a nivell tecnològic ha estat desenvolupar la xarxa blockchain per poder compartir energia. A més, ha estat molt complex crear un dispositiu tan complex i, alhora, tant petit.

Una altra de les claus del projecte és haver trobat la manera de sortejar la legislació que a Espanya impedeix que un particular es pugui vendre l’energia que no consumeix: una moneda virtual.

Sí, disposar d’una moneda virtual ens permet, d’alguna manera, evitar la legislació. Creem un mercat paral·lel on s’intercanvia la moneda per recàrregues. Alhora, aquestes monedes virtuals es poden intercanviar per euros.

Podríem dir que Sharge és un exemple de com el blockchain pot canviar el sector de l’energia?

Amb l’exemple de Sharge, no és difícil veure que, en un futur no gaire llunyà, el blockchain pot ser una tendència important al sector de l’eficiència energètica. Futurament, una multinacional fabricant d’automòbils, per exemple, podria crear un petit grid (quadrícula) de generació i intercanvi d’energia entre les fàbriques i els edificis propers. Amb blockchain, seria més segur l’intercanvi d’energia i el monetari sense incórrer en problemes legals. O, potser, diversos ajuntaments podran crear la seva pròpia xarxa de blockchain per compartir recursos energètics.

Tecnologia blockchain, punts de recàrrega intel·ligent que permeten als particulars compartir energia... El vostre projecte, sens dubte, té una dimensió visionària. Com us imagineu el món dels pròxims anys?

Un món on la majoria dels processos manuals seran substituïts per màquines. El big data, la intel·ligència artificial, el blockchain o l’aprenentage automàtic de les màquines es converteixen en tecnologies clau per al futur. També ens imaginem un món on la gent deixi de tenir tantes pertinences com les que té ara i passi a compartir-les.

Centrem-nos en la part empresarial. En quin moment es troba Sharge en tant que start-up tecnològica?

En la part empresarial, recentment hem constituït l’empresa de cara a, en un futur pròxim, poder començar el procés productiu, la venda del producte i, finalment, la comercialització i obtenció de beneficis. En la part tecnològica, hem desenvolupat la primera xarxa blockchain d’energia d’Espanya i ara estem dissenyant un sharger amb un endoll especialitzat per a cotxes elèctrics que funcionen amb connector del tipus Mennekes.

Quins seran els següents passos que fareu com a empresaris perquè Sharge pugui revolucionar realment la recàrrega dels cotxes elèctrics?

Creiem que la millor opció seria trobar una acceleradora adequada que ens ajudés a acabar de desenvolupar Sharge i llançar-lo al mercat. Pensem que el millor per a una empresa de gran base tecnològica com la nostra, que no disposa d’un gran capital, és rebre una empenta d’experts per fer entrar el producte al mercat.

Quins són els principals handicaps que existeixen avui en dia a casa nostra per tirar endavant un projecte com el vostre?

En primer lloc, la falta d’actitud emprenedora per part de la gent fa que els costi més arriscar-se a encetar un projecte. I, en segon lloc, la por de la gent a que els hi robin les idees quan, realment, compartir la teva idea és una manera de rebre beneficis, ja siguin en feedback, en contactes... De totes maneres, en aquest país, tenim el talent suficient per emprendre.

Es dona la circumstància que vau començar a desenvolupar Sharge sense haver posat els peus a la universitat. Què penseu estudiar i on per seguir-vos formant?

David: Vull estudiar ADE i Dret ja que crec que és una carrera molt completa i, en un món on cada cop treballarem menys del que hem estudiat, cal tenir amplis coneixements.

Elsa: Crec que faré alguna enginyeria, però encara no sé quina.

Àlex: No vull anar a la universitat. Crec en una educació en la qual tu siguis lliure per descobrir i et puguis centrar en els temes que més t’interessen. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.