Ticc*: l'intermitent per a una mobilitat sostenible i segura

A l'enginyer de telecomunicacions Guillem Crosas li agrada moure's per la ciutat en bicicleta. Quan ho va començar fer amb els fills a la bicicleta, es va adonar de la necessitat de disposar d'un intermitent per avisar dels girs i les maniobres durant la conducció. Va investigar i va veure que al mercat només hi havia etiquetes reflectants pel casc o armilles, que milloren la visibilitat dels ciclistes, o llums, que fan pampallugues. Com a intermitents, només van trobar-ne de cablejats que s'utilitzen amb comandament i que funcionen reactivament i, per tant, l'atenció del conductor s'ha de desviar ni que sigui uns segons. Per Crosas, a més, eren insegurs perquè s'havien de quedar a la bicicleta o al patinet quan estigués estacionat, amb el risc de sostracció que suposa.

Així va començar fa un parell d'anys la història de Ticc*. Crosas va unir esforços amb tres companys més, Jordi Planas, Sergi Paez i Bàrbara Montoto, que han combinat les seves principals ocupacions amb el projecte. Els quatre emprenedors van idear un producte que dotés el ciclista d'un sistema d'intermitent integrat al casc que s'activa o es desactiva amb el moviment del cap. És doncs, un aparell lliure de cablejat i que, a més, té retorn acústic com els intermitents dels vehicles motoritzats que permeten al conductor, saber si està activat o no.

Per fer els primers prototips, els impulsors del projecte van utilitzar un Arduino. Ticc* se serveix d'un acceleròmetre, per mesurar els canvis d'acceleració, i que detecta els moviments del cap. A partir d'aquests moviments s'activen o es desactiven els llums de l'intermitent – leds que es detecten a llarga distància- per indicar a la resta de conductors les maniobres que es volen fer. Per garantir la durada del dispositiu, treballen amb bateries que poden durar una setmana (calculen un ús d'unes dues hores al dia) i que es carreguen amb un USB-C habitual.

Campanya a Kickstarter

Per fer-ho possible, els socis de Ticc* han llançat una campanya de crowdfunding a través de Kickstarter, una plataforma especialitzada en finançament de projectes lúdics i de tecnologia. De moment, ja en només un dia han assolit els 3.000 euros que demanaven per iniciar la producció i garantir als patrocinadors la compra avançada del producte, a un preu més reduït. Així doncs, l'1 de desembre vinent engeguen la producció d'aquests motlles, una peça opaca amb la part electrònica –produïda pel soci mexicà Watergush- i una peça transparent per donar visibilitat 360 graus. La campanya de captació de fons continua oberta perquè si arriben a doblar la quantitat, fins als 6.000, podran fabricar un segon motlle.

ticc*
Ticc*

Calculen que a la primavera vinent, a l'abril, ja podran començar a enviar la setantena de dispositius venuts a hores d'ara amb antelació a les 45 persones que han apostat en el producte. Ampliaran la producció, però, fins a les 500 unitats per poder-les començar també a vendre a través d'Amazon o de la seva pròpia plataforma de comerç electrònic, o fins i tot distribuint-les físicament en els establiments oportuns. Precisament el contacte amb possibles distribuïdors els ha fet veure la necessitat d'ampliar el catàleg. Així, ja s'han posat a treballar en productes complementaris com ara fundes de diferents colors per guardar l'intermitent o packs d'un intermitent i diferents ancoratges pels usuaris que tinguin més d'un casc.

Al moment i al lloc oportú

Amb la crisi de la COVID-19, Crosas creu que s'està donant una davallada del nombre de trajectes, per l'augment del teletreball, però en canvi, reconeix que la població ha ''abandonat'' el transport públic, i per tant, pot ser un bon moment per prioritzar la mobilitat sostenible de bicicletes i patinets.

En una entrevista a Fulls d'Enginyeria, Crosas ha destacat que creuen trobar-se ''al moment i al lloc'' idoni perquè el seu producte tingui èxit. Pels impulsors de Ticc*, Barcelona és una ciutat amb molta mobilitat verda, carrils bicis en creixement i un Ajuntament que hi aposta, a més d'un clima ''fantàstic'' per moure's amb bicicleta. ''A nosaltres, això ens va molt bé'', diu Crosas Reconeix que utilitzen la marca Barcelona perquè a la capital catalana és on esperen tenir més ''potencials compradors''. No renuncien però, a fer-se un lloc en altres ciutats com San Francisco o Amsterdam, i de fet, ja han començat a fer-hi campanyes.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.