Tiendeo: l'alternativa digital als catàlegs en paper
Les inquietuds de muntar una empresa pròpia, les ganes que fos en el sector del comerç al detall i la passió per la informàtica – que va descobrir durant la carrera- van fer que María Martín, enginyeria industrial per l'ETSEIB, amb la seva germana Eva i un company de classe que havien conegut durant el programa Erasmus, Jonathan Lemberger, es convertissin ara fa deu anys, en impulsors d'un nou projecte empresarial que ja factura cada any uns 15 MEUR i compta amb més de 150 treballadors.
Tiendeo va arrencar després d'un sondeig entre amics, d'on va sorgir la proposta de fer una web per aglutinar els catàlegs de les diferents botigues i centres comercials, que habitualment arriben a les bústies dels consumidors. Els tres joves van investigar i van veure que hi havia models semblants a Alemanya i a Austràlia i van impulsar la seva pròpia plataforma. En un inici ho van fer en el temps lliure que els deixava la feina de cadascú però quan, al febrer del 2011, van tenir el primer prototip, van començar a haver-hi de dedicar més hores.
Així va néixer Tiendeo, una alternativa a l'enviament massiu de catàlegs en paper, les popularment anomenades ''bustiades'' que fan centenars de botigues cada mes. En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Martín, ara CEO de la companyia, explica que només Carrefour distribueix 12 milions de catàlegs, però que una part, ho fa en línia: molta gent ja ho coneix i va directament a buscar-lo a la seva web. Els inicis però, no van ser tan fàcils. Tal com explica Martín, accedir a clients grans requeria tenir una base ''crítica'' d'usuaris mínima i un tràfic concret, i per tant, generar ''petites cadenes''. El seu primer client va ser La Balear i de mica en mica, van aconseguir anar creixent tant en usuaris, com en clients. ''Es com fer girar una roda'', concreta Martín. Per fer-ho possible, van haver de buscar finançament extern. Van tenir ''la sort'', diu la fundadora de Tiendeo, de participar a la fira 'Mi empresa' de Madrid on un inversor es va fixar en ells. Aquella primera ronda de finançament els va permetre contractar personal. En van necessitar dues més i el 2013, Tiendeo ja va començar a ser rendible: ''sortien els números'', diu Martín.
La internacionalització ha estat un dels objectius que es fan fixar des d'un inici els socis fundadors de Tiendeo i, actualment, la facturació a Espanya representa menys del 30% del total. Mèxic, Brasil, Regne Unit i Alemanya van ser els quatre primers països on es va estendre el seu model però ja estan a una quarantena d'estats més. Per Martín, la ''força'' de Tiendeo és que tenen una ''molt bona operativa'' i dediquen molts esforços a tenir tota la informació actualitzada.
El medi ambient, motiu de fons
Martín explica que, quan van tenir la idea, la reducció de paper era un dels arguments que utilitzaren a les primeres campanyes per aconseguir usuaris i clients. Però van veure que no convencia i van apostar més per ''vendre'' la reducció de costos que suposava aquest sistema i la ''traçabilitat'' de les lectures que permet el seu sistema.
D'un any cap aquí, diu Martín, l'ecologia torna a tenir ''pes'' i la COVID-19, i els impediments en la distribució de paper, ha fet que els coneguessin molts més comerciants que s'han plantejat el canvi a l'online. ''Sempre els costava molt passar al catàleg en línia i ara s'han vist obligats a fer-ho'', relata Martín. Per això, diu, molts han aprofitat la situació per canviar el pressupost i dedicar allò que volien gastar en catàlegs en paper, al suport online.
Així, Tiendeo està sortint força reforçat de la crisi COVID-19. Tot i que al març, diu Martín, es van endur ''un ensurt'' perquè molts comerciants van decidir tancar les campanyes, al final ha estat positiu i, a més, els ha obligat a transformar part del negoci, aprofitant els avantatges de les noves tecnologies. Abans de la pandèmia, les seves vendes les feien de manera presencial i en canvi, ara, han comprovat que ''no cal veure's físicament'' per tancar negocis.
Nous projectes
Per aquest 2021, Tiendeo aposta per arribar a nous països i consolidar el seu nou producte 'cashback', que reemborsa una part o la totalitat de l'import gastat en un producte als usuaris. Amb aquest sistema, els clients de Tiendeo fan promoció de les seves novetats i els usuaris es beneficien de descomptes o compres gratuïtes. A l'estat ja funciona i ara ho començaran a fer en d'altres països on volen acabar de potenciar la seva expansió.