Un estiu STEM al CETCOM

L'educació STEM posa l'accent en un model d'aprenentatge interdisciplinari i aplicat oan els estudiants participen en la resolució de problemes de manera pràctica i del món real. Cada vegada més pares, mares i tutors són conscients de la importància de posar en contacte als seus fills en aquest camp acadèmic al llarg de la infància i, així també, cada estiu, aprofitant el període de vacances de les escoles. En aquest cas sorgeixen iniciatives com CETCOM, l'Associació Tecnològica de Computació i STEM, que presenten activitats extraescolars basades en pensament computacional, robòtica i electrònica. CETCOM ofereix un casal per a tots els infants interessats a passar un estiu dedicat a la tecnologia i la ciència. 

A la seu central al Prat de Llobregat disposen de tot el necessari perquè els alumnes se submergeixin al món del STEM, a través de diferents metodologies de treball seleccionades per formar un mètode exclusiu. Desenvolupen un eix de projectes molt diferents entre ells però necessaris un cop interconnectats i amb molta visió de conjunt.
La filosofia de treball del centre es basa en un mètode exclusiu STEM-CETCOM. Han determinat diversos camps de treball que han dividit en múltiples etapes, incloent-hi diverses doctrines científiques que desenvolupen al llarg del projecte educatiu.

L'objectiu del centre és que l'alumne obtingui uns coneixements primordials i que, a més, tant teòricament com pràcticament se submergeixi en una escalada de recerca de respostes al món de la intel·ligència artificial.
Defensen la robòtica educativa com una doctrina importantíssima del STEM. D'aquesta manera, consideren que la seva metodologia ha d'incloure altres doctrines científiques que aportin a l'alumne un complet desenvolupament de la seva capacitat i intel·ligència. La idea sorgeix d'un somni de la infància del seu fundador Miguel Pérez, professional amb una àmplia experiència en la indústria de l'electrònica, que va decidir portar a terme el projecte.

Segons els responsables de l'equip volen plantejar dubtes, incògnites, reptes i observació de l'entorn, a través de la recepció d'estímuls basats en projectes de treball, investigació i desenvolupament, fomentem que el cervell a cada sessió adquireixi una activitat neuronal específica, ja que en altres activitats diàries no es contemplen. Mitjançant aquests mòduls de treball repartits alternativament durant les sessions, han aconseguit que els alumnes puguin desenvolupar tots els seus coneixements i aptituds, a més d'actualitzar altres nous estudis en la matèria. Cada any la metodologia va evolucionant, actualitzant-se tant en unitats didàctiques com en recursos tècnics, donant origen al Club de la ciència/STEM Cetcom. Han intentat desenvolupar de la manera més rigorosa possible una sèrie de coneixements STEM necessaris per a cada camp de treball, imprescindibles per al desenvolupament del projecte educatiu.

Fomenten el pensament computacional, a través d'aplicacions com Scratch, i el disseny de videojocs arcade, perquè els nens tinguin unes millors habilitats a l'hora de fer ús dels ordinadors. D'aquesta manera, amb aquesta metodologia, arriben després a assimilar la intel·ligència artificial. Així mateix, també treballen amb un Kit de robòtica, desenvolupat des de zero pel fundador amb tots els plànols de tots els components electrònics, que són al voltant de 12. Cadascun dels components té una funció i la idea és que els nens facin servir la intel·ligència artificial amb components electrònics reals. "Cal diferenciar l'enginyeria d'una joguina, allò que és la robòtica i la IA" ha declarat a Fulls d'Enginyeria Pérez.

IA per a la infància

L'electrònica del Kit està basada en Arduino. Presenta la placa de desenvolupament i la carcassa perquè els alumnes la puguin habilitar ells mateixos. A més, l'estructura de tots els components electrònics ha estat patentada i es desenvolupa en l'àmbit local. Els alumnes poden accedir de manera gratuïta a la web, anar al kit i saber com es programa cada component de manera individual. D'aquesta manera els nens poden investigar i programar tot el que són les connexions des de casa i crear els seus prototips directament des de zero. L'educació de Cetcom s'adapta a nens i nenes dels 4 als 16 anys amb diferents activitats i mètodes on s'avancen al temari de la gran majoria d'escoles públiques.

Formem anualment al voltant d'uns set o vuit professors, als quals certifiquen, i des de la seva creació l'any 2018 treballen amb escoles, tant aquí com a Castelldefels. Cada instructor del centre està certificat amb la metodologia. Aleshores van a les escoles on fan les activitats extraescolars a baix preu perquè les famílies hi puguin accedir.
Segons Pérez, l'edat adequada per començar a educar en STEM és a partir de sis anys, perquè els nens comencin a tenir contacte amb els primers ordinadors. D'aquesta manera poden començar a dominar la dinàmica del ratolí i la programació per blocs. Segons Pérez "la base de l'STEM és conèixer, raonar i satisfer la necessitat que tenim de saber més".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.