UPC ecoRacing escalfa motors
Cada cop queda menys perquè els monoplaces dissenyats pels diferents equips universitaris es presentin a la Formula Student, la competició d'estudiants internacional de motorsport més important. Els cotxes de la temporada, presentats pels estudiants d'escoles d'enginyeria d'arreu de món, proposen nous dissenys, millorats a partir dels resultats obtinguts l'any anterior. L'equip UPC ecoRacing, format per universitaris de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), ha demostrat al llarg de més de 15 anys d'història, un alt nivell de rendiment i compromís per la competició, a més de la seva responsabilitat amb la transició verda. Aquesta temporada presenten l’EcoRD 2024, el seu darrer monoplaça de competició.
El nou model, elèctric com l’anterior, és més ràpid, més intel·ligent i més ecològic. El nou monoplaça pesa 205 kg, té una potència de 140 kW i una eficiència del motor del 82%. Fa el 0-100 km/h en només 2,4 segons. En aquests moments, els diferents membres que componen EcoRacing es troben treballant en la fase de testing de la temporada, just abans de les competicions, deixant enrere la primera fase de disseny i la fase de fabricació del cotxe.
L’equip actual està format per 33 estudiants de diversos graus d’enginyeria de la politècnica. S’agrupen en tres departaments tècnics i tres de gestió i es divideixen les tasques en funció dels coneixements i interessos de cadascú."Ara mateix estem provant la fiabilitat del cotxe, els nous sistemes i estem extraient tot el rendiment que podem" ha explicat a Fulls d'Enginyeria Guillem Gutiérrez, Team Leader.
Es troben anant a pista, provant els pilots i provant també el nostre sistema autònom. "Tot i que en aquesta etapa van sorgint problemes que no hi pensaves al principi, també està per això, perquè sortint ara i no durant la competició" ha assegurat Gutiérrez. Sobre els resultats, el Team Leader assegura que "de moment estan sent bons i es troben satisfets, preparant-se bé per tancar les competicions".
Respecte de les novetats d'enguany, l'equip ha aconseguit baixar més d'un 40% el pes del monocasc respecte de l'anterior. Això ho han aconseguit millorant els laminatges, fent un ús més eficient del material i, finalment, reduint la seva quantitat, mantenint la rigidesa torsional que volen.
L’EcoRD 2024 participarà en tres competicions de Formula Student aquest estiu, al juliol als Països Baixos i a l’agost a Catalunya i a Alemanya. D'aquí a unes setmanes començaran a competir a la Formula Student Netherlands, al circuit d'Assen a Holanda, on també corre la MotoGP. Després, la primera setmana d'agost, els podrem trobar competint aquí a Catalunya, al circuit de Montmeló. Gutiérrez ha explicat que "per a nosaltres és com córrer a casa, poden venir familiars, amics, espònsors..."
"A part de competir en un circuit tan especial com és Montmeló, el fet de tenir tota aquesta gent que et recolza durant tot l'any, és un moment molt especial per a nosaltres" ha continuat sobre el tema. L'equip acabarà la temporada a la Formula Student Germany, la competició per excel·lència de la Formula Student, on van els millors equips del món. "Per a nosaltres és tot un honor poder participar-hi" ha assegurat el Team Leader.
Nous reptes
Algunes de les majors dificultats en tot el procés tècnic del monocasc d'enguany han estat relatives al sistema de refrigeració. Per aquesta raó, han fet un canvi complet de tot el sistema. Han duplicat la potència dissipativa que tenien l'any passat perquè justament volen donar tot el rendiment que poden al cotxe a totes les proves i han de ser capaços de dissipar tota aquesta calor.
En el sistema autònom han fet un canvi complet de tot el codi, l'hem passat a una nova plataforma, però justament ho hem fet per fer que sigui un codi molt més robust i un codi molt més fiable a l'hora de treballar i a l'hora de posar el cotxe a pista.
"Nosaltres ens anomenem EcoRacing perquè volem demostrar al món i a la indústria de la competició que es pot tenir un cotxe altament competitiu i responsable en l'àmbit ecològic". UPC EcoRacing és un dels equips més reconeguts de tot l'estat espanyol pel seu treball d'investigació, els canvis implementats per afavorir la sostenibilitat en el món de l'automoció i l'impuls de la transició verda que condicionen el projecte. "La gent ha de saber que es pot desenvolupar un cotxe molt ràpid, amb altes capacitats i altres prestacions, mentre es fan canvis que redueixen la petjada de carboni amb l'objectiu de què el món sigui un lloc millor" ha sentenciat Gutiérrez.
Història d'èxit
UPC ecoRacing va néixer el 2008 i ha anat guanyant múscul, amb un suport de patrocinadors a l’alça. Van desenvolupar el primer vehicle híbrid de Formula Student i la versió del 2021 ser el primer monoplaça de l’Estat que podia ser conduït amb pilot o de forma autònoma.
El monoplaça elèctric de conducció autònoma de l'any passat, l'ecoRD2023, va ser la versió més exitosa, amb 21 premis a Portugal i al Circuit de Catalunya. Destaquen una medalla d’or al millor disseny d’enginyeria i catorze medalles de plata en altres proves tecnològiques d’ambdues competicions. Aquests han estat els millors resultats de qualsevol equip espanyol des del 2016, consolidant-se un any més com el millor equip a l’estat. Després de les darreres participacions a Portugal i al Circuit de Catalunya, l’expositor de trofeus dels estudiants de l’ESEIAAT compta amb 69 premis i es posiciona com l’equip de la Formula Student més llorejat de Catalunya i Espanya.